نایب رئیس مجلس: اجرای کامل و شفاف قانون مهمترین راه مبارزه با قاچاق کالا است

نایب رئیس مجلس:  اجرای کامل و شفاف قانون مهمترین راه مبارزه با قاچاق کالا است

کرج-ایرنا-نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: راهکار اصلی برای مبارزه با قاچاق کالا اجرای کامل، شفاف و قانونی بوده که پیش از این درمجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

مسعود پزشکیان عصر چهارشنبه در حاشیه گشایش یک خط تولیدی مواد شوینده در شهرک صنعتی سیمین دشت فردیس استان البرز در جمع خبرنگاران افزود: توجه به سیستم شفاف اطلاعات و داده ها در بخش کالا از جمله اقدامات برای کنترل قاچاق کالا به شمار می رود.
وی ادامه داد: در گذشته تصور می شد که قانونی دراین زمینه وجود ندارد اما ماده 169 از موادی است در در بخش مالیات ها مکرر بر کنترل قاچاق تاکید دارد.
پزشکیان گفت: اگر این قانون و سیستم اطلاعات داده ها بطور شفاف اجرا شود، کالاهایی که به صورت قاچاق یا از طریق گمرگ های مرزی وارد کشور می شود، نمی توان در داخل جابجا یا عرضه کرد، چرا که مبدا و مقصد کالا در این سیستم مشخص بوده و همه راه ها بسته است.
وی ادامه داد: در صورت اجرای این ماده قانونی و شفافیت اطلاعات، از هرگونه رانت، دلالی، زمین خواری، جنگل خواری و ... دیگر راه های تضییع حقوق مردم نیز جلوگیری خواهد شد، چرا که اطلاعات این سیستم به گمرگ، ثبت، دارایی و دیگر نهادهای نظارتی متصل است و اجازه نخواهد داد که کالایی خارج از چارچوب قانون وارد کشور شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درپاسخ به این سئوال که این قانون چرا تاکنون اجرا نشده ، گفت: ابتدا فکر می کردیم باید قانون تازه ای بنویسیم اما با توجه به وجود قانون باید تلاش کنیم که با شفافیت کامل اجرا شود که در این صورت حتی دعواهای بالادستی هم برطرف می شود چون کسی جسارت کار در زمینه کالاهای قاچاق را به خود نخواهد داد.
پزشکیان افزود: اگر در طول این 38 سال نتوانسته ایم مشکل را برطرف سازیم علت آن این است که از روش های درست و علمی استفاده نکرده ایم، چراکه در یک برنامه نادرست امکان اجرای کارهای اصولی وجود ندارد و این روند اشتباه ادامه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: درگذشته روند کارها و تولید را به شکلی پیش بردیم که اکنون صاحب یک کارخانه اگر سرمایه خود را به بانک ها بسپارد، سود بیشتر و بی درد سری خواهد داشت، درحالی که با اجرای برنامه علمی و تخصصی و سیستم درست اطلاعاتی، حتی احتیاج ما به نفت هم به حداقل کاهش خواهد یافت .
پزشکیان گفت: براساس فرمایش مقام معظم رهبری اگر مبناها و ساختار را درست، هدفمند و علمی اجرا کنیم، همه چیز روی ریل رشد و توسعه پایدار قرار خواهد گرفت.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه مسئولان این است که براساس توصیه های مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید داخلی تلاش مضاعفی داشته باشند.
دراین آیین مدیر یکی از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان فردیس اظهار داشت: کالای قاچاق آسیب زیادی به تولید و صنعت داخلی وارد کرده است و باید مهار شود.
وی ادامه داد: اگرقاچاق کالا مهار شود بخش عمده مشکل تولید داخلی برطرف خواهد شد.
وی گفت : تسهیلاتی که بانک با بهره 20 درصد اعطا می کند به غیر از اینکه کارخانجات را دچار مشکل می کند چیز دیگری ندارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا