یک مسئول: اکتشاف ذخایر جدید طلا در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

یک مسئول: اکتشاف ذخایر جدید طلا در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

تهران- ایرنا- مدیر اکتشاف سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: ذخایر جدید طلا در شمال شرق تفتان (استان سیستان و بلوچستان) به دست آمده و اکتشاف ذخایر این منطقه در دست اقدام است.

به گزارش پایگاه خبری ایمیدرو، «علی اصغرزاده» افزود: افزون بر افزایش 40 تنی میزان ذخایر معادن اکتشافی طلا در منطقه زرشوران (تکاب آذربایجان غربی)، اکنون در شرق کشور طلا کشف شده است.
چندی پیش «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد: کشف 90 تن طلا از دستاوردهای برنامه اکتشافات جدید سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی است که در مراحل مقدماتی قرار دارد.
یکی از نتایج پروژه های اکتشاف تکمیلی در معدن طلای زرشوران (آذربایجان غربی) افزوده شدن 50 درصدی به ذخایر این معدن است.
«محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت، بهمن پارسال اعلام کرده بود ایران با تولید سالیانه 2.5 تن طلا سهم 1.5 درصدی از تولید جهان را دارد که با راه‌اندازی کارخانه طلای ساریگونی قروه هر سال دو تن به ظرفیت تولید طلای کشور اضافه می‌شود و ظرفیت تولید سالیانه به 4.5 تن افزایش می یابد.
به گفته اصغرزاده، اکنون موضوع هدایت سرمایه های بخش خصوصی به بخش معدن در دستور کار است و تدوین فهرستی از نقاط امیدبخش ذخایر طلا در سازمان ایمیدرو پیگیری می شود که معدن ها پس از شفاف سازی، به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی یادآوری کرد: سال 1393، عملیات اکتشاف کانسارهای پنهان با بهره گیری از روش های پیشرفته ژئوفیزیک هوایی در 250 هزار کیلومترمربع (21 استان و 33 محدوده) آغاز شد و حاصل این فعالیت ها تاکنون، شناسایی نقاط جدید امیدبخش برای اکتشاف ذخایر بزرگ معدنی است.
اصغرزاده همچنین از شناسایی 300 نقطه امیدبخش معدنی جدید (آنومالی) برای مواد معدنی فلزی خبر داد که در تاریخ اکتشافات کشور بی همتاست.
وی گفت: امسال و سال آینده بر اساس آنومالی های به دست آمده، شماری کانسار بزرگ آهن، طلا و لیتیم برای نخستین بار معرفی می شود.
به گفته مدیر اکتشاف ایمیدرو، ذخایر خوب آهن در استان خراسان جنوبی کشف شده است و کارشناسان سرگرم فعالیت حفاری شده اند. در استان فارس نیز یک محدوده ذخایر آهن شناسایی شده است که انتظار می رود این ظرفیت ها برای کارخانه های فولادی منطقه جوابگو باشد.
وی افزود: براساس عملیات ژئوفیزیک هوایی در بخش سرب و روی، در مناطق ایران مرکزی نقاط امیدبخش بسیار خوبی کشف شده است.
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تیرماه امسال گفت: عمق نفوذ اکتشاف های معدنی با بهره گیری از امکانات بین المللی که با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای کشور فراهم شده است به 20 هزار متری زیرزمین می رسد.
پیش از این عمق اکتشاف ها در کشور به دلیل نبود فناوری روز ناشی از اعمال تحریم ها، بیشتر از 300 متر نبود اما امسال در پی رفع تحریم ها با دستیابی به فناوری ماهواره ای و همچنین ورود شرکت های معتبر بین المللی برای همکاری، امکان اکتشاف تا 20 هزار متر زیر زمین فراهم می شود.
جمهوری اسلامی ایران در اکتشاف های معدنی رتبه 15 جهان را دارد و انتظار می رود به رده دهم ارتقا یابد.
اکنون فعالیت اکتشافی ایران در 250 هزار کیلومترمربع از مساحت کشور صورت می گیرد که حجم فعالیت 2.5 برابر طول تاریخ اکتشاف کشور است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا