در گفتگویی مطرح شد؛

شوک به بازار سرمایه کوتاه مدت و گذرا است

شوک به بازار سرمایه کوتاه مدت و گذرا است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که زیان اقتصادی رییسان جمهوری دموکرات آمریکا همیشه برای ایران بدتر از جمهوریخواهان بوده است، گفت: شوک منفی وارده شده به بازار بورس ایران، کوتاه مدت و گذراست و پیش بینی می شود بورس از اوایل هفته آینده به حالت عادی بازگردد و متعادل شود.

 

اگرچه ریزش شدید بازار سهام ایران تحت تاثیر بورس های جهانی ناشی از نگرانی از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا است، اما کارشناسان این نگرانی را بی دلیل دانسته و معتقدند فضای منفی بازار کوتاه مدت و گذرا خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، توصیه کارشناسان به سهامداران این است که در فضای منفی اقدام به خرید و فروش نکنند تا متصرر نشوند.

مهدی بزرگی، کارشناس بازار سهام امروز چهارشنبه درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار سهام ایران و ریزش شاخص بورس، گفت: ریزش امروز بازار بورس به دلیل نتیجه انتخابات آمریکا است که فضایی منفی را در بین فعالان بازار سهام شکل داده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: پیش از این، تصور می شد در صورت انتخاب هیلاری کلینتون (نامزد دموکرات)، دولت جدید آمریکا رویه دولت اوباما را درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و ایران ادامه دهد، اما نسبت به ترامپ بدبینی وجود دارد.

بزرگی بیان داشت: اکنون، در بین فعالان بازار، نگرانی وجود دارد که رفتار ترامپ نسبت به برجام و رابطه با ایران چگونه خواهد بود.

وی ادامه داد: با وجود نگرانی سهامداران از روی کار آمدن ترامپ جمهوریخواه، باید توجه داشت که در طول تاریخ، رییسان جمهوری دموکرات به دلیل سیاست هایشان، ضربات اقتصادی سنگین تری را به ایران نسبت به جمهوریخواهان وارد کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شوک وارد شده به بورس های جهانی و از جمله ایران، کوتاه مدت بوده و به زودی شرایط به حالت عادی بازمی گردد.

بزرگی به همین دلیل پیش بینی کرد بورس از هفته آینده به حالت عادی بازگردد و متعادل شود.

وی به ریزش قیمت سهام کالا (مواد پایه و معدنی) در بورس اشاره کرد و افزود: نرخ سهام شرکت هایی که با بازارهای جهانی در ارتباط بوده اند، دچار افت شدیدی شده که حاکی از نگرانی از سقوط قیمت مواد پایه در بازارهای جهانی است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: قیمت سهام شرکت هایی که ارتباط پایینی با بازارهای جهانی داشته اند، کمترین تاثیر را از انتخابات آمریکا پذیرفته و از نوسان مصون بوده اند.

بر اساس این گزارش، شرکت مدیریت سرمایه گذاری «بریجواتر آسوسیئیشنز» برای مشتریان خود یادداشتی ارسال کرد که در آن پیش بینی کرده است، چنانچه «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شود، میانگین شاخص صنعتی داوجونز ممکن است تقریبا ظرف یک روز 2 هزار واحد کاهش یابد.

این بیشترین کاهش یک روزه بورس آمریکا در طول تاریخ این بازار خواهد بود. بیشترین کاهش یک روزه این شاخص تاکنون 777 واحد بوده است که در تاریخ 29 اکتبر 2008 (اواسط آبان 1387) زمانی که به دلیل بحران مالی جهانی، بی اطمینانی به اوج رسید، اتفاق افتاد.

این کاهش شاخص، از ارزش پورتفلیوی اوراق بهادار بورس آمریکا تقریبا به میزان 1.9 هزار میلیارد دلار خواهد کاست.

بر اساس این پیش بینی، تنها بورس آمریکا نیست که سقوط می کند، بلکه سرمایه گذاری ها در سراسر جهان به خطر می افتد.

این صندوق تامین مالی پیش بینی کرده است، بورس چین و اروپا ممکن است تقریبا با 11 درصد کاهش شاخص مواجه شوند.

بر اساس پیش بینی بریجواتر، چنانچه «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات پیروز شود، شاخص بورس آمریکا 2.3 درصد یا تقریبا 400 واحد افزایش را تجربه خواهد کرد.

تحلیلگران این صندوق اشاره نکردند که چرا فکر می کنند با پیروزی ترامپ بورس آمریکا با چنین سقوط شاخص روبرو می شود. ترامپ گفته است، مالیات ها را کاهش می دهد و این اقدام به نفع بورس است.

برخی (در توضیح این چرایی) می گویند پیش بینی سیاست هایی که ترامپ اجرا می کند، سخت تر است و سرمایه گذاران از عدم اطمینان خوششان نمی آید.

بانک سیتی گروپ آمریکا نیز پیش بینی کرده است که اگر ترامپ پیروز شود، بورس آمریکا با کاهش شدیدی مواجه می شود.

«مارک زندی» اقتصاددان موسسه رتبه سنجی مودیز نیز پیش بینی کرد، سیاست های اقتصادی ترامپ منجر به رکود اقتصاد این کشور شود.

در ساعت 08:11 بعد از ظهر به وقت آمریکا، شاخص داوجونز با اندکی تغییر نسبت به روز گذشته به 18332.74، شاخص اس اند پی 500 با 4.7 درصد کاهش به 203500 و شاخص نزدک با 4.98 درصد کاهش به 4562.00 رسید.

شاخص نیکی ژاپن نیز با 5.25 درصد کاهش نسبت به روز گذشته به 16270.50رسید.

شاخص دلار که نرخ برابری دلار امریکا را در برابر مجموعه ای از ارزهای اصلی اندازه گیری می کند با 1.83 درصد کاهش نسبت به روز گذشته به 96.10 رسید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا