همراه با جو روانی منفی سنگین و صف های فروش رخ داد:

واکنش اولیه بورس تهران به پیروزی ترامپ:ریزش ۱۰۶۸ واحدی شاخص در۳۰ دقیقه

واکنش اولیه بورس تهران به پیروزی ترامپ:ریزش ۱۰۶۸ واحدی شاخص در۳۰ دقیقه

در پی افزایش احتمال پیروزی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا و کسب نتیجه دور از پیش بینی ها، شاخص بورس تهران با ریزش ۱۰۶۸ واحدی در ۳۰ دقیقه اول به این رویداد تاریخی واکنش منفی نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی تا ساعتی دیگر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص می شود که با افزایش احتمال پیروزی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا ، همه بازارهای مالی دنیا به این رویداد دور از انتظار واکنش منفی نشان دادند.

به طوری که از همان آغاز بکار بورس های آسیایی، همه شاخص ها منفی شدند و قیمت جهانی طلا نیز با حدود 5 درصد افزایش، رکورد بیشترین جهش را بعد از خروج انگستان از اتحادیه اروپا را ثبت کرد. همچنین روند نزولی قیمت جهانی تشدید شد.

در ایران نیز این نتیجه برای اکثر کارشناسان غیرقابل پیش بینی بود و قریب به اتفاق فعالان، براساس نظرسنجی های قبلی آمریکا و تحلیل کارشناسان بنام بین المللی در انتظار پیروزی کیلینتون بودند اما با پیروزی قریب به یقین ترامپ روبرو شده اند.

با این جریان، بورس تهران نیز مانند دیگر بازارهای مالی جهان در همان شروع معاملات با سیر نزولی قیمت سهام اکثر شرکت ها روبرو شد و شاخص بورس با ریزش حدود 1068 واحدی در 30دقیقه اول ، نشان داد تا چه حد به موضوع انتخابات آمریکا حساس بوده و از آینده اقتصاد جهان با ریاست جمهوری ترامپ نگران است. 

به این ترتیب در حالی سهام اکثر شرکت های بزرگ مخصوصا"خودروسازان صف فروش شده اند که اثر منفی کاهش قیمت شرکت های چون ملی مس ، فولاد مبارکه ، پالایشگاه های بندرعباس، اصفهان و تهران ، پارسان و توسعه معادن و فلزات و ... موجب شده تا شاخص بورس با سقوط 1068 واحدی به رقم 78,8039 واحد برسد.

با این حال برحی کارشناسان معتقدند این جریان دور از انتظار و فشار روانی ناشی از رفتارهای هیجانی زود گذر بوده و طی روزهای آینده بورس تهران به مدار طبیعی باز خواهد گشت. اما گروهی دیگر بر این باورند تا مشخص شدن سیاست های عملی ترامپ ، آینده مبهم اقتصاد جهانی و واکنش های منفی نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا