در راستای گسترش اکتشافات معدنی در فضا انجام شد

سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیون دلاری لوکزامبورگ

سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیون دلاری لوکزامبورگ

گروه معادن - در تابستان گذشته، ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضایی امریکا) نخستین سفینه خود را با هدف انجام فعالیت‌های معدنی به فضا پرتاب کرد که در جریان این ماموریت، سفینه یک‌میلیارد دلاری اُسیریس-رِکس از دماغه کاناورال در شهر بوارد مرکز ایالت فلوریدا - در کنار اقیانوس اطلس - به سیاره بِنو فرستاده شد تا دو سال بعد به آن برسد و حدود ۶۰ گرم گرد و غبار،خاک و ماسه را برای نمونه‌گیری از آن جمع‌آوری کند و به زمین برگرداند.

به گزارش ماین نیوز، علاوه بر ایالات متحده امریکا، چین و لوکزامبورگ هم در تلاش برای استخراج معادن از فضایی خارج از زمین پیشتاز هستند. در امتداد همین تلاش‌ها حالا لوکزامبورگ از سرمایه‌گذاری ۲۸میلیون دلاری در این زمینه خبر می‌دهد.

کشور کوچک و ثروتمند لوکزامبورگ در شمال اروپا در تلاش است به مرکز اروپایی استخراج معادن در فضا تبدیل شود و در زمینه تحقق این هدف سهم عمده‌ای از سهام شرکت امریکایی پِلَنتری‌ریسورسِز را در معامله‌ای به ارزش ۲۸میلیون دلار برابر با ۲۵میلیون یورو خریده است. ۱۲میلیون یورو از بودجه‌ای که صرف این معامله شده است، سرمایه‌گذاری مستقیم دولتی بوده و ۱۳میلیون یوروی دیگر از بانک اعتباری ملی و سرمایه‌گذاری کشور تامین شده است. لوکزامبورگ قرار است نخستین ماموریت تجاری اکتشاف سیارک‌های موجود در فضا را در ۴ سال آینده برابر با سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) اجرا کند.

این کشور اروپایی که حدود ۲۵۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه یورو است و در فضای صنعتی طولانی‌مدت خود جایگاه ویژه‌ای در توسعه ارتباطات ماهواره‌ای ایجاد کرده است. در ژوئن گذشته برابر با اواسط خرداد، این کشور از گشایش یک خط اعتباری ۲۰۰میلیون یورویی معادل ۲۲۱میلیون دلار خبر داد که از طریق آن شرکت‌های کارآفرین، مراکز اروپایی خود را حول و حوش مرزهای این کشور برپا کنند. پیشتر نیز در زمینه استخراج معدنی در فضا، لوکزامبورگ با یک شرکت دیگر مستقر در امریکا به نام دیپ‌اسپِیس‌اینداستریز (صنایع فضایی عمیق) به توافق رسید تا در زمینه ماموریت‌های مربوط به کاوش آب و مواد معدنی در فضای بیرون از زمین با این شرکت همکاری کند.

این کشور در حال حاضر در زمینه پروسپِکتر-ایکس (یک سفینه کوچک و آزمایشی) با این شرکت خصوصی همکاری می‌کند و همچنین مجموعه‌ای از فناوری‌ها را برای اکتشاف و استخراج در سیارک‌های نزدیک زمین بعد از سال ۲۰۲۰ میلادی می‌آزماید.

چارچوب‌های قانونی
حکومت لوکزامبورگ همچنین روی چارچوب قانونی در استخراج منابع طبیعی از سیارک‌ها کار می‌کند تا شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه بتوانند از منابعی که از سیارک‌ها استخراج می‌کنند، سهم داشته باشند، اما نه به این معنا که خودشان مالک اجرام آسمانی باشند. تنها چارچوب بین‌المللی قانونی که در این باره در دسترس است، به سال ۱۹۶۷ میلادی برابر با ۱۳۴۵ خورشیدی برمی‌گردد.

برمبنای قراردادی که از سوی روسیه، امریکا و تعدادی دیگر از کشورها امضا شد، هیچ کشوری اجازه ندارد قلمرویی را در فضا تصرف کند یا به مالکیت درآورد، در ضمن فضای بیرون از زمین باید برای اکتشاف و استفاده همه جهان آزاد باشد و در دایره اختصاص به یک ملیت، ادعای مالکیت بر آن، به اشغال درآمدن یا معنای این چنینی نمی‌گنجد.

البته این قانون آن‌طور که باید موثر واقع نشده و مباحثی درباره مالکیت مواد معدنی که از خارج از زمین استخراج می‌شود، مطرح شده که در نتیجه آن کشورهایی مانند امریکا تصمیم گرفته‌اند قوانین ویژه خود را وضع کنند. در سال گذشته میلادی باراک اوباما قانونی را امضا کرد که به شهروندان امریکایی حق مالکیت منابعی را که از فضا استخراج می‌شدند داد. با تصویب این قانون توجه شرکت‌های اروپایی به اکتشاف، استخراج و تجاری‌سازی مواد معدنی در خارج از سیاره جلب شد که می‌تواند به ایجاد توسعه و گسترش آن بینجامد.

البته چنین قانونی یک بند بسیار مهم دربردارد با این مضمون که به شهروندان امریکایی، حق حاکمیت، قلمروی قدرت یا مالکیت هر گونه جرم آسمانی اعطا نمی‌شود. زمین‌شناسان عقیده دارند سیارک‌های موجود در فضا از سنگ‌آهن، نیکل و فلزات گرانبها پوشیده شده‌اند که تمرکز و غلظت آنها نسبت به موادی که در زمین یافت می‌شود، بیشتر است و می‌تواند بازاری را ایجاد کند که تریلیون‌ها دلار ارزش دارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا