نگاه بورس های جهانی به انتخاب ترامپ؛

واکنش منفی همه گیر رقم خورد

واکنش منفی همه گیر رقم خورد

یکی از مولفه های اساسی در بازارهای سهام دنیا تحلیل مالی رفتاری و روانشناسی است. برخی تحلیل ها نشان می دهد که پیروزی ترامپ ممکن است در اقتصاد جهانی تلاطم ایجاد کند و قیمت نفت و کالاهای اساسی رشد کند و از این جهت اقتصاد ایران نفع می برد. البته این تحلیل هم درباره ترامپ مطرح است که او برخلاف ادعاهایی که درباره برجام میکند، قدرت لغو آنرا ندارد


بازارهای مالی دنیا به خبر پیروزی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا واکنش منفی نشان دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، بر اساس تحلیل آماری می توان انتظار داشت بازار سهام نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهد اما در تحلیل بنیادی نمی توان انتظار رخداد موثر بر سودآوری شرکت ها را داشت.

یکی از مولفه های اساسی در بازارهای سهام دنیا تحلیل مالی رفتاری و روانشناسی است. برخی تحلیل ها نشان می دهد که پیروزی ترامپ ممکن است در اقتصاد جهانی تلاطم ایجاد کند و قیمت نفت و کالاهای اساسی رشد کند و از این جهت اقتصاد ایران نفع می برد. البته این تحلیل هم درباره ترامپ مطرح است که او برخلاف ادعاهایی که درباره برجام میکند، قدرت لغو آنرا ندارد.

دلار سقوط کرد

بر اساس گزارش "سنا" بازارهای جهانی نیز واکنش های متفاوتی را به انتخاباب احتمالی ترامپ برای رییس جمهوری آمریکا از خود نشان دادند.

به این ترتیب ارزش دلار در برابر سایر ارزها با اعلام برتری ترامپ در فلوریدا سقوط کرده و شاخص نیکی 4.10 درصد کاهش داشته است و در مقابل آن بازار آمریکا بر خلاف بازارهای آسیایی در واکنش به انتخابات روند صعودی در پیش گرفته اند.

ارزش پزو، واحد پول مکزیک، نیز رو به سقوط است، به طوری‌که رویترز وضعیت آن را «سقوط آزاد» توصیف کرده‌است. آقای ترامپ پیش از این وعده داده بود توافق‌نامه‌های تجارت آزاد را مورد بازبینی قرار خواهد داد، در مرز جنوبی به هزینه دولت مکزیک دیوار کشیده و جلوی مهاجرت غیرقانونی را خواهد گرفت.

سقوط بورس های جهانی

ارزش سهام در بازارهای آسیا و استرالیا، که همزمان با اعلام آرای برخی ایالت‌ها، فعالیت روزانه خود را از سر گرفته بودند، دستخوش تلاطم شد.

همچنین با توجه به کاهش بیش از 4 درصد شاخص نیکی ژاپن، این احتمال مطرح شده که بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا (بانک مرکزی کشورهای حوزه یورو)، مجبور خواهند بود انعطاف بیشتری در سیاست‌های اقتصادی خود نشان دهند.

بورس هنک‌کنگ در میانه روز چهارشنبه، در بدترین حالت طی 9 ماه گذشته قرار گرفته‌است.

شاخص کوزپی کره جنوبی افتی 3.4 درصدی را تجربه کرد. مقام‌های کره جنوبی نیز گفته‌اند در حال بررسی اقدامات احتمالی برای دخالت در ارزش وون، واحد پول خود، هستند.

هنوز مشخص نیست بانک‌های مرکزی در گوشه‌وکنار جهان به پیروزی احتمالی دونالد ترامپ چه واکنشی نشان خواهند داد و آیا اقداماتی برای آنچه «آرام کردن» بازار توصیف می‌شود، انجام خواهند داد یا نه.

سقوط آزاد بورس های آسیایی در حال رخ داده است که شاخص سهام داو جونز نیز با پیروزی ترامپ 792 واحد یعنی بیش از 5.1 درصد سقوط کرد. این شاخص در روز حملات 11 سپتامبر تنها 540 واحد سقوط کرده بود.

در شروع معاملات امروز، شاخص ها در بورس لندن نیز افتی بیش از 4.3 درصدی را شاهد بودند.

نفت هم افتاد

بهای نفت نیز با انتخاب ترامپ سقوط کرد. قیمت نفت کاهش بیش از یک دلاری داشت و هر بشکه نفت برنت در برابر 44 دلار و 94 سنت معامله شد. روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال می‌گوید؛ ارزش این منبع انرژی در بازارهای آسیا، ساعاتی پیش، به کم‌ترین میزان طی سه ماه گذشته رسیده‌ است.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تا رکورد پایین 43.07 دلار در هر بشکه سقوط کرد که بیش از چهار درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات سه‌شنبه کاهش داشت. با اینهمه در ادامه معاملات به 43.68 دلار بهبود پیدا کرد.

نفت برنت که قیمت پایه جهانی است، 2.5 درصد کاهش پیدا کرد و به 44.87 دلار رسید.

جهش "طلا " از ترس ترامپ

اما در سوی دیگر بازارهای جهانی، با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت طلا افزایش یافته و هر اونس به بیش از 1300 دلار رسیده است. به طوریکه شمش طلا با افزایش 3.2 درصدی به قیمت هزار و 315 دلار ارتقاء یافته که این بزرگترین جهش قیمت طلا پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به شمار می رود.

رسانه‌های غربی می‌گویند وجود ترامپ در این سمت سبب بی‌ثباتی بازار می‌شود از این رو سرمایه‌گذاران به سوی طلا که دارایی امن نامیده می‌شود، می‌روند تا سرمایه‌های خود را از دارایی‌های پر ریسک حذف کنند.

در این شرایط برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که با روی کار آمدن ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا با توجه به دیدگاه های وی در خصوص افزایش تعرفه واردات محصولات از چین، شاهد نا به سامان شدن اوضاع اقتصادی کشور چین به عنوان اصلی ترین کشور تولید کننده و مصرف کننده فلزات اساسی خواهیم بود که این امر بر روند قیمت های جهانی و نیز وضعیت سودآوری گروه های معدنی و فلزات اساسی تبعات منفی را در پی خواهد داشت .

بورس تهران همگام با بازارهای جهانی

بازار سهام ایران نیز همگام با بورس های جهانی امروز شاهد ریزش قیمت ها بود. به این ترتیب که تا لحظه تنظیم این گزارش و در ساعت پایانی معاملات شاخص کل بورس تهران 1413 واحد افت را ثبت کرده و 1.8 درصد منفی شده است. آیفکس نیز 22 واحد منفی شده است. در بورس تهران نمادهای فولاد مبارکه، نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت بندرعباس، گل گهر، چادرملو، پالایش نفت اصفهان و سرمایه گذاری غدیر بیشترین تاثیر منفی را بر افت شاخص کل داشتند.

سنگین ترین صف های فروش نیز در نمادهای ایران خودرو، زامیاد، سرمایه گذاری سایپا، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو ، پارس خودرو و ماشین سازی اراک تشکیل شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش در بورس تهران بیش از 764 میلیون برگه سهم به ارزش بیش از 188 میلیارد تومان معامله شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا