استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با سنا:

انتخاب ترامپ به نفع ایران است

انتخاب ترامپ به نفع ایران است

انتخاب ترامپ به نفع ایران خواهد بود؛ چرا که این نامزد جمهوریخواه نخواهد توانست به آسانی در جهان علیه ایرانی اجماع سازی کند و این عامل بسیار مهمی است.

 

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، ترامپ را برای ایران، گزینه ای مناسب تر از کلینتون دانست.

 

محمد مرندی به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: گذشته از بحث برجام به عنوان یک توافق، انتخاب ترامپ به نفع ایران خواهد بود؛ چرا که این نامزد جمهوریخواه نخواهد توانست به آسانی در جهان علیه ایرانی اجماع سازی کند و این عامل بسیار مهمی است. 

 

به گفته این تحلیلگر سیاسی، اگر کلینتون می خواست بر اتحادیه اروپا یا بر متحدان امریکایی در موضوع ایران فشار بیاورد، این تاثیرگذاری خیلی راحت تر اتفاق می افتاد.

 

وی افزود: مساله اصلی این است که چه ترامپ رئیس جمهور می شد و چه کلینتون، شکاف در داخل امریکا بسیار عمیق شده است و این شکاف گرچه تهدیدهایی می تواند به همراه داشته باشد، ولی کار را برای ماجراجویی امریکایی ها در خارج از مرزها مشکل تر می کند چون مردم هم واقعا از جنگ خسته اند و گروه های ضد جنگ مخالف ترامپ هستند.

 

مرندی با بیان اینکه ترامپ در مساله سوریه نگاه معقول تری دارد، افزود: ترامپ با سعودی ها و قطری ها نیز رابطه نزدیکی ندارد و این برای ما بسیار مهم است.

 

وی با اشاره به اینکه برجام از نظر من جای نگرانی ندارد، اظهار داشت: ترامپ حتی اگر برجام را پاره کند، چون در اجماع سازی علیه ایران موفق نخواهد شد، ما زیان نخواهیم کرد. از طرفی چون ظرفیت کلینتون را در اجماع سازی ندارد، مشکلاتش در خصوص  رویارویی با ایران افزایش خواهد یافت.

 

به گفته این تحلیلگر سیاسی، رئیس جمهور بعدی امریکا مجبور است نگاه بیشتری به درون و بازسازی کشور خود داشته باشد.

 

مرندی اظهار داشت: برجام  در عین پیچیدگی، نه ترکمنچای است و نه مائده آسمانی؛ و در اینکه امریکایی ها خواهند توانست ما را اذیت کنند تردیدی نیست؛ اما مساله مهم این است که اگر رئیس جمهور امریکا پا را از حدی فراتر بگذارد، متحدین آنها مانع خواهند شد و مخصوصا دربرابر شخصیتی چون ترامپ خواهند ایستاد.

 

وی قدرت اجماع سازی ترامپ را شبیه بوش دانست و گفت: ترامپ بر خلاف اوباما قدرت اجماع سازی زیادی علیه ایران نخواهد داشت و اتفاقا در این موضوع از همه همتایان خود ضعیف تر خواهد بود.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین اضافه کرد: ترامپ با روس ها رابطه خوبی دارد و این برای جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسایلی همچون سوریه و عراق مزیت  است.

 

وی با یادآوری اینکه ترامپ گفته بود گروه تروریستی داعش ساخته خود امریکایی هاست، گفت: این حرف به هیچ وجه دور از واقعیت نیست و کمک های دموکرات ها به داعش و حامیان آنها در عربستان و قطر موید این ماجراست.  

 

به گفته مرندی، الان مساله مهمتر از برجام، عراق و سوریه و یمن است و اگر رئیس جمهور بعدی امریکا مسیر را عوض کند و به سوی مصالحه در این مناطق  پیش برود،  این برای ما نیز عالی خواهد بود.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا