انتظار بازارها در روز «انتخاب»

انتظار بازارها در روز «انتخاب»

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

همگامی بورس با بازارهای جهانی

دیروز شاخص کل بورس با رشد 239 واحدی (3/ 0 درصدی) همراه شد. در دو روز گذشته تقویت احتمال پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، معامله‌گران را به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر سوق داد. امری که رشد 7/ 0 درصدی شاخص کالایی بلومبرگ (شامل 22 کالای پایه) را نیز در این مدت رقم زده است. بنابراین مجددا نمادهای فلزات اساسی و کانه‌های فلزی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در دو روز گذشته شاهد رشد بیش از 30 درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به دو روز ابتدایی هفته بودیم، بنابراین بخشی از این نقدینگی، فارغ از توجه به عوامل بنیادین وارد صنایع با نقدشوندگی بیشتر مانند گروه خودرویی شده است. روند قیمت جهانی کالاها و نتیجه انتخابات آمریکا (عامل روانی) می‌تواند بر بورس اثرگذار باشد. رشد انتظارات بیش از واقعیت نیز می‌تواند با ایجاد فرصت فروش، بر شاخص فشار آورد.

 

بازار ارز

تداوم رکوردشکنی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 3637 تومان معامله شد. رشد نرخ درهم تا سطح 997 تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت درهم و دلار، از دلار حمایت کرد. با رشد ارزش جهانی دلار، شاهد روند صعودی نرخ دلار در بازار داخلی هستیم. از ابتدای شهریور رشد 9/ 3 درصدی ارزش دلار در سطح جهانی، با رشد تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کرد. اما چشم‌انداز تقویت سمت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و همچنین معامله‌گران، با تقویت احتیاط معامله‌گران مانع از رشد همگام دلار در بازار داخلی شد. به این ترتیب با وجود افت ارزش جهانی دلار از سقف 9‌ماهه، اما همچنان شاهد روند صعودی نرخ دلار هستیم. همچنین نزدیک شدن به آذر به‌صورت تاریخی و رشد تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به اربعین نیز عوامل حمایت از دلار بودند.

 

بازار سکه

نوسان اندک سکه در شرایط انتظاری

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی همراه شد. با وجود افت اونس طلای جهانی، اما رشد نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کرد. پس از رفع اتهام FBI از هیلاری کلینتون، شاهد افت اونس طلای جهانی به سطح 1280 دلاری از روز دوشنبه بودیم. با اینکه پیش‌تر سطح تکنیکال 1287 دلاری از اونس طلا حمایت می‌کرد، اما با آغاز انتخابات آمریکا حمایت سطح مزبور شکسته شد. نتیجه انتخابات می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد. با این وجود، روند افزایش نرخ بهره آمریکا، چشم‌انداز فشار بر اونس طلا را در میان‌مدت ارائه می‌دهد. برخی کارشناسان نوسان طلا را در بازه 1220 تا 1250 دلاری در ماه‌های آتی پیش‌بینی می‌کنند. همچنین روز گذشته، نرخ دلار با رشد تقاضای آربیتراژی و رشدتقاضای ارز مسافرتی به بالاترین سطح از بهمن رسید. با چشم‌انداز افزایش عرضه صرافی بانک‌ها، نوسان شدید دلار دور از انتظار است.

 

بازار طلای جهانی

غلبه شرایط انتظاری بر بازار طلا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1284 دلار معامله ‌شد. شرایط انتظاری در بازارها، با آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نوسانات اندک اونس طلا را رقم زد. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که امروز منتشر می‌شود، می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. از روز دوشنبه، با رد اتهام FBI از هیلاری کلینتون، افزایش احتمال پیروزی وی، باعث تقویت ریسک‌پذیری در بازارها شد و اونس طلا راکه پیش‌تر به سطح روانی 1300 دلاری نیز رسیده بود با افت همراه کرد. پیروزی ترامپ می‌تواند باعث تقویت ریسک‌گریزی در بازارها شود. با وجود حمایت ریسک سیاسی مزبور از اونس طلا، اما در میان‌مدت رشد شاخص دلار با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر، چشم‌انداز نزولی اونس طلا را ارائه می‌دهد. در سه‌ماهه سوم شاهد افت تقاضای فیزیکی طلا بودیم. اما قیمت‌های پایین طلا می‌تواند افزایش تقاضای فیزیکی را رقم بزند.

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در مرز 80 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 2/ 0درصدی به قیمت 79 هزار و 37 تومان معامله شدند. روند نزولی اوراق، با تقویت سمت عرضه و با خارج شدن از فصل تقاضای مسکن (تابستان) تشدید شد. از ابتدای آبان نیز قیمت اوراق به کمترین سطح از خرداد رسید. با این وجود حمایت سمت تقاضا، با تقویت چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، با رشد تعداد معاملات و قیمت مسکن در 7 ماه ابتدایی سال مانع از افت شدید اوراق شد. به این ترتیب شاهد حبس بازه‌ای اوراق در سطح 75 تا 80 هزار تومان هستیم. اما در هفته اخیر میانگین اوراق در سطح 79 هزار تومان قرار گرفته است. اوراق جدیدتر نیز نزدیک سطح مزبور نوسان دارند اما همچنان با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود بالای اوراق (22 درصد) نیز عامل فشار بر اوراق است.

 

بازار نفت

نوسان اندک نفت زیر 45 دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 44 دلار معامله ‌شد. در شرایط انتظاری برای نشست اوپک و انتخابات آمریکا، نفت زیر سطح 45 دلاری نوسان دارد. دبیرکل اوپک اعلام کرد ناتوانی اوپک برای اجرای صحیح توافق در زمان مناسب، می‌تواند فشار بر نفت را بیشتر کند. همچنین اعلام کرد با وجود مازاد عرضه موجود، کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای، می‌تواند منجر به کمبود عرضه شود. اوپک نیز در گزارش سالانه با وجود چشم‌انداز مبهم رشد اقتصادی، اما رشد تقاضای نفت اوپک به دلیل قیمت پایین، در سال‌های آتی را پیش‌بینی کرد. همچنین قیمت نفت را برای سال جاری 40 دلار و رشد 5 دلاری آن در سال‌های آینده و رسیدن به 65 دلار در سال 2021 را پیش‌بینی کرد. همچنین با وجود روند نزولی تولیدات غیراوپک در سال‌های 2016 و 2017، اما رشد تدریجی تولیدات غیراوپک تا سال 2021 را پیش‌بینی کرد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا