۲ میلیارد دلار پول ایران در جیب ترکها؛

جزئیات تخفیف گازی ایران به ترکیه/ قیمت گاز صادراتی ارزان شد

جزئیات تخفیف گازی ایران به ترکیه/ قیمت گاز صادراتی ارزان شد

وزیر نفت با اشاره به محکومیت ایران در دومین داوری گازی از کاهش ۱۲ تا ۱۳ درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه خبر داد و گفت: مذاکرات برای نحوه پرداخت تخفیف گازی به ترکها در حال انجام است.

با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از صدور رای داوری بین‌المللی درباره ادعای بوتاش ترکیه مبنی بر گران بودن قیمت گاز صادراتی ایران بالاخره رای نهایی داوری اعلام شده است.

بر اساس این رای، شرکت ملی گاز ایران باید قیمت گاز صادراتی به بوتاش ترکیه را حدود ۱۳ درصد کاهش دهد که هنوز زمان‌بندی دقیق برای اعمال این کاهش قیمت گاز صادراتی ایران تعیین نشده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم شب گذشته در یک گفتگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه ترکیه به دنبال کاهش ۵۰ درصدی قیمت گاز وارداتی از ایران بود، گفت: حتی در سفر رئیس جمهوری ایران به این کشور رئیس جمهوری ترکیه پیشنهاد کاهش ۵۰ درصدی قیمت گاز وارداتی را اعلام کرد که این پیشنهاد با مخالفت ایران روبرو شد.

این عضو کابینه دولت با اشاره به تبرئه شدن ایران در اولین داوری بین المللی با محوریت عدم اجرای تعهدات در اجرای قرارداد صادرات گاز به ترکیه، تصریح کرد: اما در دومین داوری، رای نهایی به سود ترکیه اعلام شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بر اساس رای نهایی داوری باید قیمت گاز صادراتی ایران معادل ۱۲ تا ۱۳ درصد کاهش یابد، بیان کرد: مذاکره با طرف ترک برای چگونگی کاهش ۱۳ درصدی قیمت گاز صادراتی ایران در حال انجام است تا تفاهمی در خصوص تحویل گاز و زمان بندی انجام شود.

زنگنه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرداخت جریمه ۲ میلیارد دلاری گاز ایران به ترکیه هم توضیح داد: این جریمه نیست و به نوعی کاهش قیمت گاز صادراتی است.

سخنان زنگنه این درحالی است که بهمن ماه سال گذشته حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز در جمع خبرنگاران با اشاره به محکومیت گازی ایران گفته بود: ایران احتمالا حدود یک میلیارد دلار غرامت گازی باید به ترکیه پرداخت کند.

به گزارش مهر، مقامات تهران - آنکارا آگوست ۱۹۹۶ میلادی قراردادی ۲۵ ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود.

در حال حاضر تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه برخوردار است که امکان افزایش ظرفیت گاز صادراتی از خطوط و تاسیسات موجود تا سقف روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب معادل ۱۵ میلیارد متر مکعب ماهانه وجود دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا