با امضای تفاهم نامه همکاری؛

روابط ایران و تاجیکستان در زمینه های گوناگون گسترش می یابد

روابط ایران و تاجیکستان در زمینه های گوناگون گسترش می یابد

تهران- ایرنا- وزیر نیرو کشورمان با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری بین ایران و تاجیکستان در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... خاطرنشان کرد: زمینه های همکاری دو کشور فراتر از آن چیزی است که اینک در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمید چیت چیان» امروز (سه شنبه) در خاتمه یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در محل وزارت نیرو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از دو روز فشرده کاری و تشکیل کارگروه های تخصصی در زمینه های مختلف، امروز تفاهم نامه و اسناد همکاری بین دو کشور امضا شد.
به گفته وزیر نیرو، این تفاهم نامه در زمینه های مختلف اقتصادی از جمله چگونگی همکاری بخش خصوصی دو کشور، همکاری های بانکی، گمرکی، اتاق های بازرگانی دو کشور، فعالیت های انرژی (برق، نفت و گاز و آب)، فعالیت های فرهنگی، همکاری وزارتخانه های آموزش عالی دو کشور، آموزش و پرورش، همکاری های سازمان صدا و سیما، حمل و نقل و ... امضا شد و از همه دستگاه های مسوول دو طرف خواسته شد با جدیت اجرای این پروژه ها را پیگیری کنند.
چیت چیان همچنین از مشخص شدن زمان و مدت بازپرداخت مطالبات شرکت های ایرانی برای پروژه سد و نیروگاه «سنگ توده 2» تاجیکستان خبر داد.
وزیر نیرو گفت: بطور قطع زمینه های همکاری تهران و دوشنبه فراتر از آن چیزی است که اینک در حال انجام است و امید می رود در آینده نزدیک زمینه های مساعدی برای گسترش همکاری های دو طرف فراهم شود.
«عثمان علی عثمان زاده» وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان نیز با تقدیر از فعالیت های شرکت های مختلف ایرانی در بخش های مختلف اقتصادی تاجیکستان، ابراز امیدواری کرد مشارکت شرکت های ایرانی برای پیشبرد اهداف مختلف اقتصادی در این کشور افزایش یابد و پس از امضای این تفاهم نامه، در سایر زمینه های فرهنگی، اجتماعی و ... نیز مراودات و همکاری های دوجانبه گسترش یابد.

** تبادل برقی ایران و تاجیکستان در قالب طرح کاسا 1000
در حاشیه این مراسم، «همایون حائری» سرپرست مرکز پشتیبانی صنایع آب و برق و توسعه صادرات وزارت نیرو در پاسخ به ایرنا افزود: اتصال شبکه های برق ایران و تاجیکستان و ارتباط الکتریکی دو کشور از طریق افغانستان و پاکستان و در قالب طرح کاسا 1000 امکانپذیر است.
براساس این طرح دو کشور آسیای مرکزی تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان سالانه به مقدار یکهزار و 300 مگاوات برق صادر خواهند کرد.
در نظر است در مرحله اول خط فشار قوی 500 کیلووات انتقال نیرو و برق از «دتکه» قرقیزستان به خجند تاجیکستان به طول 477 کیلومتر احداث شود. سپس احداث خط فشار قوی از تاجیکستان به افغانستان و از آن کشور به پاکستان به طول مسیر 750 کیلومتر آغاز شود.
حائری در ادامه افزود: در زمینه موضوع آب، کمیته های کاری و کارشناسی بین دو کشور تشکیل شده است و مذاکره ها ادامه دارد.
وی بیان داشت: در این مذاکرات مقرر شد فعالیت بخش خصوصی ایرانی در این کشور با تضمین های بیشتری انجام شود.
این مقام مسوول وزارت نیرو، همچینن به برنامه بازدید هیات تاجیکی از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق اشاره کرد و گفت: بحث و تبادل نظر با فعالان بخش خصوصی کشورمان و برگزاری نشست کاری با مسوولان بانک توسعه صادرات، دیگر برنامه های این هیات است.
حائری با اشاره به تفاهم نامه 51 بندی امضا شده بین وزیران دو کشور، از برنامه ریزی دو طرف برای دریافت طلب شرکت های ایرانی از پروژه ساخت سد و نیروگاه سنگ توده 2 خبر داد.
سرپرست مرکز پشتیبانی صنایع آب و برق و توسعه صادرات وزارت نیرو افزود: مبلغ طلب ایران در این پروژه یکصد میلیون دلار است که مقرر شد در مدت پنج سال تسویه شود.
ایران با دارا بودن حدود 76 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی دارای رتبه نخست منطقه و چهاردهم جهان است.
ایران در سال 1392 به میزان 19 میلیون دلار واردات از تاجیکستان داشته و در مقابل ارزش صادرات به این کشور 248 میلیون دلار بوده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا