مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در جمع خبرنگاران؛

سمات میزبان بزرگ ترین دیدار بین المللی بازار سرمایه/ امضای دو تفاهم نامه میان ایران و کشورهای ژاپن و تایوان

سمات میزبان بزرگ ترین دیدار بین المللی بازار سرمایه/ امضای دو تفاهم نامه میان ایران و کشورهای ژاپن و تایوان

ACG در حال حاضر با عضویت 34 نهاد سپرده گذاری مرکزی و تسویه و پایاپای از کشورهای چین، کره جنوبی، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، اندونزی، مالزی، هند، بنگلادش، هنگ کنگ، قزاقستان، مالدیو، مغولستان، سنگاپور، فیلیپین، سریلانکا، تایوان، تایلند، ازبکستان و ایران تشکیل شده است و از معتبرترین سندیکاهای بین المللی در حوزه ثبت، سپرده گذاری، تسویه و پایاپای به شمار می رود.


شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران از 15 تا 19 آذرماه میزبان کشورهای گروه ACG در تهران است.

مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی در نشست خبری روز جاری از برگزاری بیستمین دوره مجمع عمومی گروه سپرده گذاری های مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG)در ایران خبر داد و گفت: سپرده گذاری مرکزی ایران در پانزدهم و نوزدهم آذرماه میزبان بزرگترین دیدار بین المللی بازار سرمایه است.

محسنی در ادامه با اشاره به اینکه ACG در سال 1997 میلادی با حضور 14 سپرده گذار مرکزی تاسیس شد،گفت: از آن سال مجمع سالانه بطور منظم برگزار گردیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: ACG در حال حاضر با عضویت 34 نهاد سپرده گذاری مرکزی و تسویه و پایاپای از کشور های چین، کره جنوبی، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، اندونزی، مالزی، هند، بنگلادش، هنگ کنگ، قزاقستان، مالدیو، مغولستان، سنگاپور، فیلیپین، سریلانکا، تایوان، تایلند، ازبکستان و ایران تشکیل شده است و از معتبرترین سندیکاهای بین المللی در حوزه ثبت، سپرده گذاری، تسویه و پایاپای به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران در سال 2012 عضو ACG شدف گفت: ایران میزبان این دوره مجمع عمومی ACG است.

محسنی به منشور گروه سپرده گذاری های مرکزی آسیا و اقیانوسیه اشاره کرد و گفت: تسهیل همکاری های مابین اعضاء و توسعه بازارهای سرمایه کشورهای عضور جزء اساسی ترین اهداف تشکیل ACG است.

وی افزود: سپرده گذاری های مرکزی و اتاق های پایاپای به جهت ماهیت زیرساختی و بنیادی خود در بازار سرمایه می توانند نقش مهمی در رسیدن به این اهداف ایفا کنند.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی هدف این دوره از همایش ACG را ضرورت توسعه همکاری میان شرکت های سپرده گذاری مرکزی در محیط در حال تحول کسب و کار دانست و گفت: امید است با این همایش، همکاری های فعلی بین اعضاء گسترده تر و مجراهای جدیدتر بین المللی شناسایی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 90 نفر از اعضای ACG و سایر میهمانان خارجی برای حضور در اجلاس ثبت نام کردند که پیش بینی می شود این عدد به حدود 120 نفر افزایش یابد.

محسنی به 20 سال همکاری و همراهی اعضای ACG اشاره کرد و گفت: می توان اقدامات مشترک و همکاری های اعضا را وارد سطح جدیدی کرد و با تکیه بر فن آوری های روز بازار سرمایه کشورهای عضو را توسعه داد.

وی به جهات دیگر پر اهمیت بودن این مجمع اشاره کرد و افزود: سه سال از برگزاری رای گیری و انتخاب اعضای کمیته اجرایی، ریس کمیته اجرایی، کارگروه ها و سایر رای گیری های مشابه می گذرد. بنابراین تمام این رای گیری های ضرروی در این دوره مجمع برگزار خواهد شد. سپرده گذای مرکزی نیز برای گرفتن یکی از صندلی های کمیته اجرای ACG امسال در انتخابات کمیته کاندید شده است.

به گفته این مقام مسوول دو تفاهم نامه بین سپرده گذاری ایران و سپرده گذاری های ژاپن و تایوان نیز امضاء خواهد شد و چنین تفاهم نامه هایی باعث تسهیل روابط و بهبود مناسبات کاری می شود.  

محسنی درباره سامانه پس از معاملات گفت: سامانه پس از معاملات از سال های گذشته نهایی و انجام شد و از دوره ورود من به مجموعه تلاش کردیم با آزمایش و فرآیند اصلاح و بهینه سازی نقایص این سیستم برطرف و آماده بهره برداری شود.

سپرده گذاری برای بومی سازی نرم افزارهای تلاش بسیاری را انجام دادند و بخش عمده ای از نرم افزارها در داخل کشور تهیه شده است. و در حال حاضر با هیچ شرکت خارجی برای خرید نرم افزار مذاکره نداریم.

به گفته وی: این سامانه برای سهام عدالت نیز توانمندی خوبی دارد و می تواند به این فرآیند نیز کمک کند.

مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی تاکید کرد: این سامانه در داخل کشور توسط متخصصین داخلی طراحی و عملیاتی شده و از فروردین تا به امروز بطور موازی در حال تست و رفع ایرادها است و زمانیکه به این باور برسیم که 100 درصد خطایی ندارد به سرعت عملیاتی خواهد شد.

وی در مورد ارتباط با سایر بازارهای بین المللی به جز بازارهای گروه ACG گفت: امسال در همایش آذرماه بجز کشور های این گروه، یونان، پرتغال، عمان، الجزایز و اسپانیا نیز حضور دارند.

در ادامه این جلسه مطهره مروج (مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی) در خصوص اقدامات بین المللی سپرده گذاری مرکزی گفت: با تشکیل صندوق سرمایه گذاری در لندن منابع به بازار سرمایه ایران وارد می شود و خدمات سپرده گذاری برای ورود سرمایه گذاران از طریق این صندوق انجام خواهد شد که فعلا در مرحله عقد قرارداد است.

وی ادامه داد: فاز اول سرمایه این صندوق 50 میلیون پوند پیش بینی شده که قرار است مدارک مورد نیاز از طریق کارگزای متولی ارسال شود و کار سپرده گذاری بطور خاص ارائه خدمات کاستودین به ارکان صندوق است.

در ادامه علی حسنی(مدیر فن آوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری) در مورد سامانه IPS که نرم افزار اطلاع رسانی به سهامدارن است گفت: در این نرم افزار سبد دارایی های مالی سهامداران از طریق پلت فرم های مختلف در اختیار آنان قرار می گیرد. یکی از خدمات این سامانه دستیابی به آخرین معاملات توسط سهامداران ست.

وی سامانه جدید دیگر را نرم افزار اطلاع رسانی دارایی بطور پیامکی دانست و گفت: این نرم افزار یک ماه است که به بهره برداری رسیده و 30 هزار نفر در حال استفاده از آن هستند.

وی همچنین به سامانه دانش اشاره کرد و گفت: هدف و برنامه سامانه دانش متمرکز کردن عملیات شرکتی در سپرده گذاری است. در حال حاضر دو ماه است که این سامانه بصورت آزمایشی راه اندازی شده و در این مدت 3200 میلیارد ریال بازخرید اوراق و توزیع سود از طریق این سامانه انجام شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا