شرایط آزادسازی خودروها از قیمت‌گذاری شورای رقابت

شرایط آزادسازی خودروها از قیمت‌گذاری شورای رقابت

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه اجازه شکل‌گیری حاشیه قیمت برای خودروهای تولید داخل تولید یا مونتاژ را نمی دهد شرایط آزادسازی خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه اجازه شکل‌گیری حاشیه قیمت برای خودروهایی که در داخل تولید یا مونتاژ می‌شوند را نمی‌دهیم به مهر گفت: خودروهایی اجازه آزادسازی قیمت دارند که رقبای قیمتی داشته باشند.

وی درخصوص حاشیه قیمتی برخی خودروها در بازار گفت: برای نظارت بر بازار آن دسته از خودروهای وارداتی که حاشیه قیمتی در بازار آنها وجود دارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دخالت کرده و شرایطی را قرار دهد تعداد واردکنندگان به اندازه‌ای باشد که انحصار ایجاد نشود. البته مسوولان این وزارتخانه به شورای رقابت قول داده‌اند شرایط کاملا رقابتی باشد و هر فردی که شرایط واردات دارد، بتواند برای ورود این خودروها به داخل کشور اقدام کند.

شیوا افزود: بر این اساس شورای رقابت در نظارت بر بازار این دسته از خودروها هنوز وارد نشده، ولی آنهایی که داخل کشور به‌نوعی مونتاژ و تولید می‌شوند تحت نظارت شورای رقابت قرار دارند.

وی درخصوص شرایط آزادسازی خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تصریح کرد: فرایند آزادسازی قیمت خودروها بر این مبنا انجام می‌گیرد که شورای رقابت مشاهده کند برای یک خودرو، چند رقیب قیمتی در همان کلاس وجود دارد و رقابت ایجاد می‌کند. فلسفه آزادسازی قیمت خودروها هم همین است ولی اگر این آزادسازی قیمت باعث شود خودرویی در انحصار عرضه شود و قیمت آن متفاوت‌تر از قیمت کارخانه باشد شورا حتما ورود کرده و بررسی می‌کند تا بازار دچار التهاب نشود.

به گفته شیوا، پژو ۲۰۷ که قیمت آن آزاد شده مثل خودروی ۲۰۷‌ای نیست بلکه مدتی آن را به کشور آورده بودند تا تولید کنند و وقتی که تحریم‌ها شروع شد، تولید آن هم متوقف شد بنابراین خودروی ۲۰۷ که ارائه شده، مشخصاتی متفاوت از ۲۰۶ دارد و قیمت آن نیز از سوی خودروساز حدود ۴۱ میلیون تومان تخمین زده شده بنابراین با توجه به اینکه چند خودروی دیگر نیز در همین محدوده قیمتی وجود دارد و نمونه‌های آن هم ۴ خودروی دانگ‌فنگ، دنا، برلیانس و رنو ساندرو است، مشمول دستورالعمل تنظیم قیمت از سوی شورای رقابت نمی‌شود.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا