نائب رئیس اتاق تهران مطرح کرد؛

حجم پایین تجارت ایران و اتریش/ عدم همکاری بانک‌های خارجی با ایران

حجم پایین تجارت ایران و اتریش/ عدم همکاری بانک‌های خارجی با ایران

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه حجم تجارت بین ایران و اتریش ۳۲۴ میلیون دلار است، گفت: هنوز در مراودات بانکی بین المللی با مشکل مواجه هستیم.

مهدی جهانگیری در نشست تجاری مشترک ایران و اتریش، گفت: روابط دو کشور ایران و اتریش با توجه به پیشینه عمیقی که در ۵ قرن گذشته وجود داشته، همواره در سطح مناسبی حفظ شده و الان هم انتظار می‌رود که گسترش یابد.  

وی با اشاره به اینکه با توجه به چنین سابقه طولانی حجم روابط تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۱۵ در حدود ۳۲۴ میلیون دلار بوده است، افزود: علی رغم اجرایی شدن برجام و دیدار هیات‌های تجاری مختلف اتریشی از ایران در ۷ ماهه امسال، متاسفانه رشد چشمگیری در حجم روابط نداشتیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه فعالیت‌های بخش خصوصی ایران به دنبال رفع تحریم‌های ناعادلانه رونق تازه‌ای گرفته است، گفت: در این مدت هیات‌های خارجی متعددی بالغ بر ۲۰۰ هیات به ایران سفر کردند و در دوران پسابرجام تعامل تجاری و اقتصادی با ۱۷ کشور خارجی در کلیه بخش‌های اقتصادی آغاز شده است.

جهانگیری ادامه داد: بیش از ۸۰ تفاهم نامه تاییدیه‌دار سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن و با ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار به امضاء رسیده که از این تعداد، ۶۰ مورد منجر به عقد قرارداد و بیش از ۳۰ مورد اجرایی شده است.

وی با اشاره به مزیت ویژه ترانزیتی ایران، گفت: با توجه به اینکه اتریش با حجم سرمایه‌گذاری خارجی بالغ بر ۳۶۰ میلیارد دلار یکی از کشورهای سرمایه‌فرست به حساب می‌آید، بنابراین سرمایه گذاری با نگاه همکاری‌های درازمدت و بر پایه انتقال دانش فنی و فناوری می‌تواند به دوام روابط تجاری و اقتصادی منجر شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران یکی از موانع اصلی را عدم همکاری بانک‌ها و موسسات مالی و پولی بین المللی دانست و افزود: این موسسات تحت فشارهای سیاسی قدرت‌های جهانی همچنان نگران اعمال تحریم‌های یک جانبه هستند و این باعث شده که از سرعت تعامل اقتصادی ایران با اقتصاد جهان و عضویت در سازمان تجارت جهانی کاسته شود.

جهانگیری افزود: ما امیدواریم با برقراری مجدد و گسترش ارتباطات بانکی و همکاری به شکل‌های مختلف مانند تاسیس دفتر نمایندگی، خرید سهام بانک‌های ایرانی و ایجاد شعب در مناطق آزاد و حجم مبادلات بین دو کشور به میزان قابل قبولی برسد.

وی عنوان کرد: اتاق تهران با هدف توسعه روابط اقتصادی بین اعضای خود با بخش خصوصی کشور اتریش تاکنون هیات‌های اقتصادی مختلفی را از ایالات سالزبورگ، اشتایر مارک، اتریش سفلی و یک هیات از اتاق اقتصاد اتریش پذیرفته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اعزام یک هیات اقتصادی ایرانی به استان‌های کرنتن و اشتایر مارک در اواسط ماه جاری میلادی گفت: اتاق تهران آمادگی کامل را برای افزایش همکاری‌های گسترده میان دو کشور دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا