واکنش وزیر ارتباطات به کم‌فروشی و گرانفروشی اینترنت

واکنش وزیر ارتباطات به کم‌فروشی و گرانفروشی اینترنت

بسته‌های اینترنت تازگی‌ها زودتر تمام می‌شود و رقم قبض موبایلم درشت‌تر شده است! این بخشی از تازه‌ترین گلایه کاربران اینترنت ...

شهروند| بسته‌های اینترنت تازگی‌ها زودتر تمام می‌شود و رقم قبض موبایلم درشت‌تر شده است! این بخشی از تازه‌ترین گلایه کاربران اینترنت موبایل است. با این وجود وزارت ارتباطات اعلام کرده است در سه‌سال گذشته تعرفه اینترنت را دو بار کاهش داده است اما سهم کاربران نهایی از ارزانی اینترنت تقریبا هیچ بوده و کاهش قیمت تنها سود اپراتورها را بیشتر کرده است.

حالا اپراتورهای تلفن‌ همراه برای آن‌که تخفیف‌های اینترنتی را به جیب بزنند و کاربران را در آن سهیم نکنند، از ترفندهای مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از رایج‌ترین آنها کاهش بی‌سروصدای حجم بسته‌های اینترنتی است. البته اپراتورها به سادگی زیر بار این قضیه نرفته و در یک ادعای عجیب بارها اعلام کرده‌اند افزایش سرعت اینترنت موجب شده است کاربران متوجه میزان مصرف‌شان نشوند و بسته‌ها زودتر به پایان برسد.

با این حال، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که دیروز در بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات حاضر شده بود، در این‌باره به «شهروند» گفت: دولت ابزار ترابردپذیری (تغییر اپراتور موبایل) را در اختیار مشترکان گذاشته است و اگر احساس می‌کنید اپراتورتان کم‌فروشی می‌کند، آن را تغییر دهید، زیرا این بهترین تنبیه برای اپراتور خاطی است.

این موضوع درحالی عنوان می‌شود که کم و بیش مشترکان هر سه اپراتور تلفن ‌همراه از دور زدن تخفیف‌های اینترنتی‌شان گلایه‌مندند. مشترکان اپراتور اول اعلام می‌کنند با ارزان شدن تعرفه اینترنت، اپراتورشان حجم بسته‌های اینترنتی خود را کاهش داده است و به این ترتیب تخفیف‌های اینترنتی را از مشترکان خود سلب کرده است. این درحالی است که مشترکان اپراتور دوم نیز معتقدند نه‌تنها بسته‌های اینترنتی‌شان زودتر از همیشه تمام می‌شود که اصولا اپراتورشان اتمام بسته‌های اینترنتی را اطلاع‌رسانی نمی‌کند و مشترکان بدون آن‌که متوجه باشند از اینترنت با نرخ آزاد استفاده می‌کنند و در انتها با بدهی‌های سنگین مواجه می‌شوند.

مشترکان اپراتور سوم ید طولایی در اعتراض به کاهش زودهنگام بسته‌های اینترنتی‌شان دارند و البته ادعای عجیب تأثیر افزایش سرعت اینترنت در اتمام زودهنگام بسته‌ها نیز از زبان متولیان این اپراتور باب شد.

با این حال، وزیر ارتباطات راه حل دیگری نیز پیشنهاد می‌کند و به «شهروند» می‌گوید: علاوه بر ترابرد به اپراتور دیگر، مشترکان ناراضی می‌توانند به سامانه تلفنی ١٩٥ وزارت ارتباطات شکایت کنند و این شکایت‌ها به صورت جدی بررسی شده و در صورت اثبات آن، با آن برخورد خواهیم کرد. از سوی دیگر نرم‌افزاری حدود دو هفته پیش طراحی شده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدانند چه میزان پهنای باند استفاده کرده‌اند و این سامانه را در دسترس تمامی کاربران قرار داده‌ایم تا میزان مصرف خود را از این طریق به‌روز چک کنند.

البته واعظی تأکید می‌کند: در نظر داشته باشید این‌که بسته‌ اینترنتی یک اپراتور گران‌تر از اپراتور دیگری است، خلاف مصوبه نبوده و اپراتورها حق دارند که نرخ سرویس خود را تا سقف تعرفه‌ای که ما برایشان تعیین کرده‌ایم، هر طور که بخواهند تعریف کنند و درواقع بسته‌های اینترنتی تخفیف‌های داوطلبانه اپراتورها به کاربران است.
در نتیجه می‌توان گفت تخفیف‌های اینترنتی عملا تنها اپراتورها و سرویس‌دهنده‌های اینترنت را بهره‌مند کرده است و کاربران نهایی همچنان اینترنت گران و کم‌کیفیت را دریافت می‌کنند.

گفتنی است، تعرفه اینترنت یک‌بار در اواخر بهمن‌ماه ٩٢، به میزان ٣٥‌درصد کاهش داشت که البته این کاهش تعرفه مربوط به اینترنت ثابت بود و بار دیگر در مردادماه امسال بود که اعلام شد برحسب دستور دولت، نرخ دیتای ثابت و سیار باید برای مردم و شرکت‌های اینترنتی کاهش یابد. وزیر ارتباطات در توضیح جزییات کاهش تعرفه اینترنت دیروز همچنین گفت: ‌سال گذشته اینترنت به ازای هر گیگ ٤‌هزار و ٥٠٠ تومان بود که در یک مرحله به ٣‌هزار و ٦٠٠ تومان کاهش پیدا کرد و هم‌اکنون نرخ ADSL را به ازای هر گیگابیت به ٢‌هزار و ٩٥٠ تومان رسانده‌ایم. وزیر ارتباطات ادامه داد: براساس این تصمیم، کاهش ۱۷‌درصدی را برای یک گیگ و کاهش ۳۳‌درصدی را برای ۱۰ گیگابایت اینترنت برای کاربران فراهم کرده‌ایم.

واعظی همچنین افزود: در مورد نرخ اینترنت موبایل نیز هر کیلوبایت اینترنت در یک مرحله از ۱۴ ریال به نیم ریال کاهش یافت و هم‌اکنون نیز هر کیلوبایت اینترنت را به چهار دهم ریال رسانده‌ایم. او همچنین گفت: در مورد این کاهش قیمت به صورت مستقیم و دایم بر اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی نظارت خواهیم داشت اما چنانچه یک شرکت کوچکی در یک شهرستان این مصوبه را اجرایی نمی‌کند، باید کاربران موضوع را از طریق سامانه شکایت ۱۹۵ به ما اعلام کنند.

رفع فیلتر فیس‌بوک و توییتر ربطی به ما ندارد

رفع فیلتر فیس‌بوک و تويیتر موضوع دیگری بود که دیروز دوباره با وزیر ارتباطات در میان گذاشته شد. او در این‌باره توضیح داد: فیلتر فیس‌بوک و تويیتر ارتباطی با دولت یازدهم نداشته و رفع فیلتر آن نیز تنها به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و این موضوع باید در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ تصمیم‌گیری شود؛ اما آنچه که دولت یازدهم به مردم وعده داده بود، این است که سایت‌هایی که قابل استفاده مردم بوده و محتوای غیراخلاقی ندارد و کاربردی هستند، فیلتر نشود. در این زمینه دولت روی تعهد خود ماند و سایت‌های مورد استفاده عموم مردم را فیلتر نکرد.

عرضه کیف پول الکترونیک تا ٢ ماه آینده

وزیر ارتباطات در مورد راه‌اندازی سرویس کیف‌پول الکترونیک در بستر موبایل که امکان ارایه خدمات بانکی را از طریق موبایل و نیز امکان پرداخت پول خرد الکترونیکی را از طریق این بستر فراهم می‌کند، گفت: جلساتی را با رئیس‌کل بانک مرکزی داشته‌ایم و این جلسات ادامه دارد تا نحوه اجرای این سرویس با توجه به قوانین بانکی فراهم شود؛ در همین حال هر سه اپراتور موبایل با شرکت خدمات انفورماتیک در حال مذاکره هستند تا موضوعات فنی اجرای این سرویس محقق شود. واعظی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا دو ماه آینده مسائل فنی مربوط به این طرح حل شود و بتوانیم این سرویس را به مردم ارایه دهیم. او در مورد قرارداد اپراتور فیبر نوری منازل با اپراتور آفریقایی MTN نیز گفت: این قرارداد هنوز قطعی نشده و خواسته‌های طرف ایرانی و طرف خارجی در حال بررسی و مذاکره است؛ باید در این زمینه میزان سهام دو طرف مورد بررسی قرار گیرد که تاکنون تأیید نشده است. اپراتور آفریقای‌جنوبی خواهان خرید ۴۹‌درصد سهام اپراتور فیبر نوری ایرانیان نت است اما تاکنون این موضوع قطعی نشده است.

اجبار به خرید نقدی خط تلفن ممنوع است

وزیر ارتباطات در حوزه فروش اقساطی تلفن ثابت توسط مخابرات توضیح داد: درباره تعرفه تلفن ثابت مصوبه ابلاغ شده بر این نکته تأکید دارد که مبلغ ۱۰۰‌هزار تومان در ابتدای کار از مشترک دریافت شده و مابقی مبلغ یعنی ۱۰۰‌هزار تومان دوم در ۳۶ قسط دریافت شود. البته ظاهرا با توافق برخی مشترکان این اتفاق نیز رخ داده که مخابرات به جای ۱۰۰‌هزار تومان، مبلغ ۸۰‌هزار تومان را به‌طور یک‌باره از مشترکان علاقه‌مند دریافت کرده و بدین شکل خط را واگذار می‌کند. البته در هر صورت شرکت مخابرات این اجازه را ندارد که بدون رضایت مشترک چنین اقدامی انجام دهد و اگر قرار بر الزام مشترک به پرداخت یک‌باره هزینه خرید خط تلفن باشد ما قطعا با این موضوع برخورد خواهیم کرد. واعظی درباره رقم انتقال خطوط تلفن ثابت مخابرات نیز گفت: این شرکت انتقال را نمی‌تواند به قیمت جدید حساب کند و باید همان چهار، پنج‌هزار تومان سابق باشد. هر اپراتوری چه ثابت و چه سیار خارج از مفاد قانونی عمل کند، مشمول جرایم رگولاتوری خواهد شد.

درباره انحصار واردات پهنای باند مجلس تصمیم می‌گیرد

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات اخیر نمایندگان مجلس در ارتباط با برداشته‌شدن انحصار واردات پهنای باند اینترنت توضیح داد: مسأله پهنای باند طبق آنچه که به ما ابلاغ شده بدین شکل است که واگذاری پهنای باند داخلی آزاد بوده و پهنای باند بین‌الملل نیز به دلیل این‌که نیاز طی مراحل مختلف و در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف نظارتی، امنیتی و هماهنگی با دستگاه‌های دیگر را دارد، مانند گذشته وارد و واگذار می‌شود.

واعظی ادامه داد: حال نیز اگر قرار باشد در این رویه تغییری صورت بگیرد باید مجلس و شورای امنیت ملی تمام بررسی‌های مربوطه را بر روی این موضوع انجام دهند.

تعرفه مکالمه ایران و عراق نصف می‌شود

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: تعرفه مکالمه بین ایران و عراق ازامروز به مدت یک ماه ٥٠‌درصد کاهش می‌یابد. محمود واعظی در دیدار همتای عراقی خود در محل موزه پست ایران افزود: عراق نیز تعرفه‌ها را کاهش می‌دهد تا زائران بتوانند از این مزیت استفاده کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا