حسن پور در گفت وگو با ماین نیوز خبر داد:

گشایش ال سی ۱۰۰ میلیون یورویی جهان فولاد سیرجان

گشایش ال سی ۱۰۰ میلیون یورویی جهان فولاد سیرجان

گروه معادن - نماینده سیرجان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از گشایش ال سی خارجی 100 میلیون یورویی برای شرکت مجمتع جهان فولاد سیرجان خبر داد.

شهباز حسن پور بیگلری در گفت وگو با خبرنگار ماین نیوز توضیح داد: شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان با حمایت های گل گهر و مس سرچشمه موفق شد 100 میلیون یورو با همکاری بانک تجارت و بانک مرکزی ال سی خارجی باز کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه برای نخستین بار شمش نقره در کارخانه ای در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان متعلق به بخش خصوصی به تولید رسیده است، اضافه کرد: برای صادرات محصول این کارخانه نیز برنامه ریزی شده است.

وی همچنین خبر داد: به دنبال تاسیس یک شرکت بزرگ ریلی در استان کرمان هستیم. کرمان همانطور که با ماهان هوا را درنوردیده و در حوزه لجستیک زمینی نیز وضعیت کامیون های استان کرمان حرف اول را در کشور می زند، در بحث ریلی هم امیدواریم همین جایگاه را در کشور پیدا کنیم.

حسن پور در ادامه با بیان اینکه با توجه به اتفاقات پیش آمده برای قیمت نفت مشخص شده که معادن جزو مزیتهای سرمایه گذاری در کشور هستند، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه اکتشافات در کشور ضعیف کار شده است و حداکثر 20 درصد از مساحت کشور مورد مطالعات اکتشافی و زمین شناسی قرار گرفته است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: استان کرمان و شهرستان سیرجان بهشت معادن کشور محسوب می شوند و امروز اگر حدود 60 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است، بیش از 50 درصد آنها در سیرجان قابل یافت است. شرکتی مانند گل گهر نیز یک برند شناخته شده در جهان است و توانسته خود را به عنوان نماینده معدنکاری ایران در دنیا مطرح کند.

حسن پور تاکید کرد: امروز ابتکار عمل در دست نیروهای بومی منطقه است و در پسابرجام نباید نیروهای متخصص داخلی را فراموش کنیم. ما مخالف ارتباط با دنیا نیستیم اما در ارتباط با کشورهای باید به دنبال فناوری های روز دنیا باشیم و با استفاده از نیروهای متخصص داخلی از فناوریها بهره برداری کنیم.

وی به فعالیت های میدکو در استان کرمان نیز اشاره کرد و افزود: امروز میدکو 36 پروژه بزرگ و فعال در کشور دارد. در کنار اینها سرمایه گذاری مس سرچشمه و گل گهر و مجموعه عظیم جهان فولاد سیرجان نیز در کرمان فعالند.

وی ادامه داد: شاهد اجرای پروژه عظیم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران نیز هستیم که کار بسیار بزرگی است. پیشرفت این پروژه هم اکنون در حدود 20 درصد است.

نماینده سیرجان در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز درخصوص انتقادات فعالان معدنی نسبت به بالا بودن حقوق دولتی توضیح داد: در این زمینه اشتباهاتی توسط برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان سازمان برنامه صورت گرفته است. کشوری که در حالت رکورد قرار دارد باید از معدن حمایت کند نه تنبیه. حقوق دولتی فعلی به نوعی تنبیه بخش معدن است در حالی که باید به بخش معدن کمک شود تا از خام فروشی جلوگیری کند و بتواند مواد معدنی را به کالای نهایی تبدیل کند و پس از آن مالیات و ارزش افزوده از کالای نهایی دریافت کنیم.

وی عنوان کرد: امروز دستکم 90 معدن در کشور تعطیل شده یا در حال تعطیل شدن هستند. ما از این وضعیت حقوق دولتی راضی نیستیم. ابتدا باید خلق ثروت شود و بعد مالیات و عوارض گرفته شود.

حسن پور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ماین نیوز درباره نام بردن از آقای شفیعی در جمع و انتقاد از وی به خاطر خام فروشی توضیح داد: ما حق نداریم اسم فردی را ببریم چون افراد محترم هستند و اگر مورد و مطلبی هست باید از طریق مراجع ذیصلاح و به صورت خصوصی به افراد تذکر داده شود. آقای شفیعی یکی از کارآفرینان موفق کشور است و اقدامات خوبی انجام داده و باید مورد تشویق و حمایت قرار بگیرد.
گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا