مبدا ثبت سفارش ورود هیچ کالایی در ایران از آمریکا نیست

مبدا ثبت سفارش ورود هیچ کالایی در ایران از آمریکا نیست

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر پایه بررسی آمارها، هیچ مبدا ثبت‌ سفارش کالا از آمریکا نیست بلکه این کالاها در دفترهای نمایندگی خاورمیانه قرار دارند.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، یدالله صادقی درباره واردات خودروهای ساخت آمریکا با برند غیرآمریکایی افزود: شرکت‌های خارجی در ایران برای ثبت نمایندگی از کشورهایی قرارداد اخذ می کنند که جمهوری اسلامی با آنها مناسبات دارد و (این قراردادها را) از آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌گیرند.
این مسئول اضافه کرد: مبدا ثبت واردات این خودروها نمایندگی‌های آمریکا نیست اما برندهای بزرگ در دنیا فقط در کشور خود سایت تولید ندارند، بلکه در مناطق زیادی از جهان فعالیت و مدیریت می‌کنند و از طریق نمایندگی کالا را می فروشند.
به گفته وی، ممکن است کالایی ژاپنی باشد اما در آمریکا تولید شود و از طریق نمایندگی های مجاز تحویل صورت گیرد و چنانچه به آمار ثبت سفارش مراجعه شود، درمی یابید هیچکدام از مبدا ثبت‌ سفارش ها که نشان دهنده ورود کالاست، آمریکا نیست.

** ساماندهی پوشاک با ثبت برندهایی که در ایران نمایندگی دارند
سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برپایه برنامه ساماندهی پوشاک در کشور، برندهایی که در ایران نمایندگی دارند، ثبت می شوند.
به اعتقاد وی، پوشاک پیش از این نظم و نظام نداشت و تحت نمایندگی برند خاصی نبود، در عین حال پوشاک تقلبی با قیمت‌های نازل در گمرکات اظهار می شد و با تعمیراتی خاص در واحدهای صنعتی با تابلو لباس مارک یا برند به بالاترین قیمت ممکن در بازار به فروش می رسید.
صادقی گفت: قاچاق پوشاک لطمه زیادی به منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وارد ساخت اما با ساماندهی این بخش، برندها شناسایی شدند و اخطار گرفتند که واحدها به ثبت نمایندگی مبادرت کنند. بنابراین از فعالیت تابلوهای غیرمجاز جلوگیری و در نتیجه برندهایی ثبت شد که نمایندگی داشتند.

** تعهد واردکنندگان پوشاک و دارندگان گواهی نمایندگی
این مسئول یادآور شد: بر اساس دستورالعمل تدوین شده، همه واردکنندگان پوشاک که از مرکز امور اصناف و بازرگانان گواهی ثبت نمایندگی دریافت کرده اند، تعهد دارند در دو سال نخست فعالیت نمایندگی دستکم 20 درصد ارزش واردات خود را در داخل تولید و 50 درصد آن را به بازارهای بین‌المللی صادر کنند.
صادقی افزود: مسئولیت برند پوشاک در کشور برعهده واردکنندگان پوشاک قرار گرفته است تا از عرضه هرگونه کالای تقلبی یا قاچاق تحت برند جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: شبکه فروش زنجیره‌ای برای عرضه محصولات دایر شده که به سیستم صندوق‌های مکانیزه با نرم‌افزار مورد قبول سازمان امور مالیاتی مجهز است و این دستورالعمل در چارچوب مدیریت واردات، تقویت تولید داخلی و جلوگیری از قاچاق پوشاک ابلاغ شد که فضای جدیدی را هم برای تقویت تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرد و هم برای سرمایه‌گذاری خارجی و تولید برندهای بین‌المللی در کشور موثر واقع شد.

** فعالیت سه میلیون واحد صنفی در کشور
سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه فعالیت مرکز امور اصناف و بازرگانان گفت: اکنون سه میلیون واحد صنفی در کشور فعالیت دارند که 6 میلیون اشتغال مستقیم ایجاد شده است و 17 درصد تولید ناخالص داخلی را دربرمی گیرد.
به گفته وی، 23 میلیون نفر از بخش اصناف ارتزاق می‌کنند.
وی گفت: اصناف سالیانه 150 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌کنند که در نتیجه می توان گفت افزون بر بخش اقتصادی، در تصمیم های سیاسی نیز نقش ایفا می کنند و در واقع ویترین توانایی‌های اقتصادی، اجتماعی کشور محسوب می‌شوند.
به گفته صادقی، بخش صنفی در قالب هشت هزار اتحادیه صنفی، 370 اتاق اصناف و یک تشکل ملی بنام اتاق اصناف ایران ساماندهی شده است.
به گزارش ایرنا بر پایه اطلاعات منتشر شده، پارسال نیمی از ارز مصرفی برای واردات کالا درکشور ارز آزاد بود و کمتر از 50 درصد ارز مبادله ای استفاده شد و این روند امسال نیز ادامه دارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا