رئیس مرکز آمار ایران خبرداد

نرخ بیکاری به ۱۲.۷ درصد افزایش یافت

نرخ بیکاری به ۱۲.۷ درصد افزایش یافت رئیس مرکز آمار ایران از نام نویسی و مشارکت ۵۷ درصد مردم در سرشماری عمومی نفوس و مسکن خبرداد.

 
 امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران امروز با حضور در غرفه باشگاه خبری (توانا) در بیست و دومین نمایشگاه خبرگزاری فارس، در مورد وضعیت سرشماری عمومی نفوس مسکن اظهار داشت: تاکنون 56 درصد کل مردم حدود 48 میلیون نفر یا 15 میلیون خانوار به شکل اینترنتی ثبت‌نام کردند، همچنین آمار خانوارهای غایب حدود 7 درصد است که رقم بالا تلقی می‌شود و مأمور آمارگیر برای آنها پیغام می‌گذارد.

 
رئیس مرکز آمار ایران افزود: انتظار می‌رود خانوارهای غایب پس از مشاهده اطلاعیه‌ به صورت اینترنتی یا تلفنی ثبت‌نام کنند و هنوز ثبت‌نام اینترنتی برای خانواده‌های غایب وجود دارد و هیچ عذر و بهانه‌ای برای عدم حضور در سرشماری وجود ندارد، زیرا تکلیف قانونی تلقی می‌شود.

 
پارسا گفت: لازم است خانوارهای غایب مانند بقیه مردم تکلیف حق خود را در سرشماری ملی نفوس و مسکن انجام دهند. مأمورین آمارگیر هر روز 12 ساعت کاری مشغول فعالیت هستند. بنابراین باید برخورد مناسب از سوی شهروندان با آنها صورت بگیرد که البته نیز همین‌گونه است. اما در مراکزی نیز گزارش‌هایی وجود دارد که بهتر است، مردم با فرزندان خود بهتر برخورد کنند.

 
به گزارش فارس، وی با بیان اینکه طبق زمان‌بندی باید 63 درصد از مردم در سرشماری ثبت‌نام می‌کردند، افزود: اکنون حدود 7 درصد عقب هستیم که البته جبران می‌شود و نیمه دوم آبان سرعت بیشتری می‌گیرد.

 
به گفته رئیس مرکز آمار ایران، استان‌های خراسان جنوبی، فارس، لرستان، ایلام و گلستان از زمان‌بندی ثبت‌نام جلوتر هستند.

 
پارسا در مورد نرخ بیکاری و آمارهای ایجاد اشتغال در کشور عنوان کرد:‌ هر کسی از ظن خود آماری می‌دهد و باید بگوید این آمار را از کجا آورده است، تنها راهی که در کشور برای ارائه آمار با اطمینان و براساس اصول وجود دارد، آمار مرکز آمار ایران است.

 
وی تصریح کرد: این آمارها براساس استانداردهای بین‌‌المللی بوده و ما باید بگوییم که میزان اشتغال هر فرد چقدر است و طبق تعاریف 44 ساعت کار در هفته اشتغال ناقص، اشتغال کمتر و بیشتر از آن باید مشخص باشد.

 
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اشتغال با انواع نرخ‌های آن وجود دارد، یادآور شد: تمام کسانی که اشتغال ناقص دارند رقم آن حدود 8.5 تا 9 درصد است که زیر 44 ساعت کار می‌کنند تمام آنها را بیکار بگیرد نرخ بیکاری حدود 21 تا 22 درصد می‌شود، اما برخی دوست دارند، نرخ بیکاری بالا باشد.

 
پارسا با بیان اینکه تعاریف متعدد از اشغال در تولید ناخالص کشور مؤثر است و باید همه آنها محاسبه شوند، اظهار داشت: اگر اشتغال‌های کمتر از 44 ساعت از قلم بیفتد تولید و تولید ناخالص داخلی در محاسبات اشتباه خواهد بود.

 
وی نرخ بیکاری تابستان امسال را 12.7خواند و گفت: طبق آخرین گزارش مرکز تابستان سال گذشته جمعیت فعال 25 میلیون و 396 هزار نفر بوده که در تابستان امسال به 26 میلیون و 369 هزار نفر رسیده است و حدود یک میلیون و 230 هزار نفر به دنبال کار بودند و نرخ فعالیت از 38.9 به 40.4 درصد افزایش یافته است.

 
رئیس مرکز آمار ایران افزود: افزایش نرخ مشارکت به دلیل ورود دانشجویان به بازار کار بوده و بخشی نیز مربوط به حضور بانوان است، یکی از علل حضور بانوان در بازار کار فشار اقتصادی و دیگری نیز حضور طبیعی آنها در بازار است.

 
پارسا گفت: از ورودی جدید به بازار کار حدود 628 هزار نفر آنها توانسته‌اند کار پیدا کنند و 602 هزار نفر هنوز کار پیدا نکرده‌اند. نرخ بیکاری در تابستان سال گذشته 10.9 درصد بود که اکنون به 12.7 دهم افزایش یافته است. همچنین نسبت اشتغال 34.7 درصد بود که به 35.3 درصد افزایش می‌یابد. زمانی که نرخ فعالیت، نرخ بیکاری و نسبت اشتغال بالا می‌رود شما نمی‌توانید آن را منفی یا مثبت صفر ارزیابی کنید.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا