نایب رییس اتاق تهران: با رفع تحریم ها، فعالیت بخش خصوصی ایران رونق تازه گرفته است

نایب رییس اتاق تهران: با رفع تحریم ها، فعالیت بخش خصوصی ایران رونق تازه گرفته است

تهران- ایرنا- نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر اینکه در دوران جدید پسابرجام ، زمینه برای گسترش روابط در همه بخش ها فراهم است، گفت: فعالیت بخش خصوصی ایران به دنبال رفع تحریم های ناعادلانه، رونق تازه ای گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهدی جهانگیری امروز دوشنبه در همایش توسعه همکاری های تجاری ایران و اتریش در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: در این مدت،‌ هیات های خارجی متعددی که تعداد آنها به بیش از 200 هیات می رسد، در سطوح عالی دولتی و خصوصی به ایران سفر کردند و همچنان در حال آمد و شد هستند.
وی ادامه داد: براساس آمار مرکز تجارت جهانی در سال 2015، روابط تجاری ایران و اتریش حدود 324 میلیون دلار بوده که باوجود اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و دیدار هیات های تجاری مختلف اتریشی از ایران، در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل انتظاری در تجارت دو کشور رخ نداده است.
جهانگیری اضافه کرد: این امر نشان دهنده آن است که همچنان موانع بازدارنده افزایش و توسعه حجم روابط دو کشور به قوت خود باقی است.
نایب رییس اتاق تهران افزود: ایران با برخورداری از مزیت های فراوان مانند جمعیت 80میلیون نفری و همسایگی با 15 کشور منطقه با جمعیتی بیش از 400 میلیون نفر که هشت کشور آن محصور در خشکی بوده و برای ایران مزیت ویژه ترانزیتی به حساب می آید، ذخایر عظیم طبیعی و معدنی،‌ انرژی ارزان، برخورداری از ثبات و امنیت و بسیاری دیگر از عوامل سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی یکی از کشورهای مهم و قدرتمند منطقه و جهان به شمار می رود.
وی افزود: به همین دلیل، ظرفیت های بالایی برای توسعه همکاری وجود دارد و با توجه به اینکه اتریش با حجم سرمایه گذاری خارجی بیش از 360 میلیارد دلار، یکی از کشورهای صادرکننده سرمایه به حساب می آید، سرمایه گذاری با نگاه همکاری های دراز مدت و بر پایه انتقال دانش فنی و فناوری، تشکیل شرکت های مشترک، طرح های مشترک در پروژه های علمی، فنی و صنعتی در بخش های مولد ایران می تواند ضامن بقا و دوام روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور شود.
جهانگیری افزود: پس از لغو تحریم ها، یکی از موانع اصلی پیشرفت مورد انتظار همکاری های اقتصادی، نبود همکاری شایسته بانک ها و موسسات مالی پولی بین المللی بوده است که تحت فشارهای سیاسی قدرت های جهانی همچنان نگران اعمال تحریم های یک جانبه آنها هستند و این امر، باعث شده تا از سرعت تعامل اقتصادی ایران با اقتصاد جهان و نیز عضویت آن در سازمان جهانی تجارت کاسته شود.
همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و اتریش امروز در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد. این نشست به بهانه حضور هیات 25 نفره اقتصادی از اتاق بازرگانی فرالبرگ اتریش در تهران، ترتیب داده شده است.
جمعی از تجار و صاحبان صنایع این ایالت از بخش‌های ساختمان، پتروشیمی، نساجی، ماشین‌آلات، ملزومات پزشکی، برق، نرم‌افزار و سخت‌افزار، صنعت هتلداری و ورزشی در این هیات حضور دارند.
ایران و اتریش دارای روابط گسترده و قابل توجه اقتصادی و تجاری هستند. تحریم های ایران حجم مناسبات میان دو کشور را کاهش داد. برابر آمارهای گمرک ایران، مبادلات ‏تجاری دو کشور از سال١٣٩٠ تا پایان ١٣٩٣ به دلیل این تحریم ها از ٨١٨ میلیون دلار به ٣١٢ میلیون ‏دلار کاهش پیدا کرد.
براساس این آمار از سال ١٣٩٠ تا چهار ماه منتهی به تیرماه 1394 حجم کل تجارت خارجی میان ‏ایران و اتریش، رقمی بالغ بر ٢ میلیارد و 258 میلیون دلار بوده که 98.2 درصد از آن مربوط به واردات ایران از اتریش ‏است. مهم ترین اقلام صادراتی ایران به اتریش شامل محصولات کشاورزی و مواد غذایی، غلات، میوه، سبزیجات، ‏داروهای گیاهی، فرش ‏دستباف، گلیم، قالیچه و... و مهم ترین اقلام وارداتی ایران از اتریش شامل ماشین آلات صنعتی، برقی و رایانه ای، لوازم خانگی، دستگاه های ‏گیرنده و فرستنده، ریل، وسایل و تجهیزات راه آهن، مواد شیمیایی، دارو و تجهیزات پزشکی و.... است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا