قاسمیلی در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

اف ال اسمیت به دنبال همکاری با دانشگاه‌های ایران

اف ال اسمیت به دنبال همکاری با دانشگاه‌های ایران

گروه معادن - مدیرعامل دفتر اف ال اسمیت در تهران درباره این شرکت اظهار کرد: امروز ما به عنوان یک شرکت سهامی خاص در ایران ثبت می‌شویم و شرکت بطور 100 درصد با اف ال اسمیت مادر بوده و پرسنل نیز زیر نظر مستقیم اف ال اسمیت گروپ خواهند بود. همچنین تمامی افرادی که در این شرکت استخدام می‌شوند، زیرنظر ارگان‌های مختلف اف ال اسمیت خواهند بود. یعنی بخش‌های مختلف اف ال اسمیت در دفتر تهران نیز تعبیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، به گفته سعید قاسمیلی امروز برخی کارخانه‌های اروپایی در کوره‌های سیمان خود زباله‌ها را می‌سوزانند و از شهرداری یارانه می‌گیرند، در واقع هم انرژی ارزان دارند و هم به محیط زیست کمک می‌کنند. در صورت اجرای این کار در ایران می‌توان کمک بزرگی به محیط زیست ایران داشت.

خبرنگار ماین نیوز با سعید قاسمیلی، مدیرعامل دفتر اف ال اسمیت در تهران گفت‌وگویی داشته است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

کمی درباره اف ال اسمیت و سابقه فعالیت‌ خودتان توضیح دهید.

بنده 10 سال است که در اف ال اسمیت حضور دارم و ابتدا در بخش کاستام ‌سرویس این شرکت مشغول به کار بودم. پس از 4 سال به قسمت طراحی مادر این شرکت منتقل شدم که مسئولیت کل طراحی کوره‌ها با بنده و 3 نفر دیگر در اف ال اسمیت دانمارک بود. در واقع پیش از آنکه به ایران بیایم، در قسمت تکنیکال ویژن فعالیت می‌کردم. پس از آن شرکت نیازمند یک مدیر فروش برای 17 تا 18 کشور آفریقایی بود اما بنده اعلام کردم در کنار این 18 کشور به دنبال فعالیت در ایران هستم. در نتیجه نزدیک به یک سال و یک ماه مدیر فروش کشورهای آفریقایی و ایران بودم. در همین مدت روی راه‌اندازی دفتر ایران مشغول به کار بودیم که چند ما پیش برای این کار به ایران آمدم. در حال حاضر بنده مدیرعامل دفتر اف ال اسمیت در ایران هستم. البته در کنار آن تا جایی که بتوانم در زمینه فروش نیز فعالیت خواهم کرد. اف ال اسمیت در 50 کشور دنیا حضور دارد که در حال حاضر 50+ شده است که ایران نیز در میان آنها قرار دارد. حدود 13 تا 16 هزار نیرو در کل شرکت‌های اف ال اسمیت مشغول به کار هستند اما شرکت‌های بزرگ ما در آمریکا، دانمارک و هند هستند. همچنین شرکت‌های مختلفی را خریده و اسم‌های آنها را تغییر داده‌ایم.

چه موضوعی باعث شد تا دفتر اف ال اسمیت در تهران افتتاح شود؟

ما در اف ال اسمیت قسمت‌های مختلفی داریم. یکی از قسمت‌هایی که خیلی در آن فعال بودیم قسمت کاستام سرویس بود. یعنی حتی در دوره زمان تحریم‌ها هم با اینکه هیات مدیره اف ال اسمیت از سوی آمریکا تحت فشار بود (بخش بزرگی از تجارت در آمریکا است) و نمی‌توانستیم پروژه انجام دهیم اما با مشتریان خود که تحت فشار تحریم نبودند ارتباط داشته و خدمات را به آنها ارائه می‌دادیم. پیشتر دفتر ما در تهران طبق قوانین ایران به شکلی ثبت شده ‌بود که حق فاکتور نوشتن و ارائه سرویس نداشت و مدیر سابق این دفتر بیشتر به عنوان سفیر اف ال اسمیت در ایران حضور داشت تا با مشتریان ارتباط داشته باشد. این موضوع به حدود 15 تا 16 سال پیش برمی‌گردد اما حدود 2 سال پیش به دلایلی مجبور شدند این دفتر را تعطیل کنند. از همان زمان ما به دنبال این موضوع بودیم که بتوانیم این دفتر را با شکل بهتری دوباره راه‌اندازی کنیم. البته مشتریان ما در ایران نیز به دنبال این موضوع بودند اما باید این کار با بررسی دقیق انجام می‌گرفت بطوریکه مراحل ثبت شرکت در ایران نزدیک به 8 ماه زمان برد اما خوشبختانه امروز به این موفقیت دست پیدا‌ کرده‌ایم. در حال حاضر نیز فعالیت‌های دفتری که تازه افتتاح شده‌ مانند سابق نیست. امروز ما به عنوان یک شرکت سهامی خاص در ایران ثبت می‌شویم و شرکت بطور 100 درصد با اف ال اسمیت مادر بوده و پرسنل نیز زیر نظر مستقیم اف ال اسمیت گروپ خواهند بود. همچنین تمامی افرادی که در این شرکت استخدام می‌شوند، زیرنظر ارگان‌های مختلف اف ال اسمیت خواهند بود. یعنی بخش‌های مختلف اف ال اسمیت در دفتر تهران نیز تعبیه می‌شوند. ما به دنبال شناسایی نیازهای مشتریان هستیم تا خدمات را به آنها ارائه دهیم. البته در کنار ارائه خدمات به دنبال فعالیت‌های بازرگانی نیز هستیم. در حال حاضر فعالیت تجاری اصلی ما در معادن ایران است. هرچند بازار امروز سیمان در ایران بازار خوبی نیست اما با توجه به اینکه 70 تا 80 کارخانه سیمان در کشور وجود دارد باعث شده ما روی این حوزه نیز حساب باز کنیم بطوریکه از این تعداد کارخانه نزدیک به 30 کارخانه سیمان توسط ما تامین تجهیزات و احداث شده است. در واقع به دنبال ارائه خدمات با قیمت مناسب به مشتری‌ها هستیم که در آینده نزدیک به توجه به امکاناتی که آورده‌ایم، می‌خواهیم خیلی سریع نیرو‌های ایرانی را آموزش دهیم تا بتوانیم از آنها برای فعالیت در ایران استفاده کرده و خیلی سریع خدمات به مشتریان ارائه شود. در واقع قیمت‌ها به شکلی طراحی می‌شود که رقابتی باشند. یعنی دفتر اف ال اسمیت در ایران باعث می‌شود تا از توانایی‌های موجود در کشور و یا قطعات ساخت داخل برای کاهش قیمت استفاده شود. شاید فرق اصلی ما با شرکت‌های دیگر از جمله شرکت‌های چینی در این باشد که اف ال اسمیت با سابقه فعالیت 135 ساله به مشتریان خود خدمات پس از فروش می‌دهد. در واقع فعالیت اصلی ما ارائه خدمات پس از فروش است.

آیا مشکل سیمانی‌ها قابل حل است؟

وقتی کسی می خواهد از ما یک کارخانه سیمان بخرد پیش از آن مطالعات اقتصادی انجام می‌دهند که آیا این سرمایه‌گذاری قابل برگشت است یا خیر. در حال حاضر اف ال اسمیت تمایلی به فروش خط کامل تولید سیمان در ایران ندارد اما با این وجود آینده خوبی برای ایران پیش‌بینی می‌شود در غیر این صورت به ایران نمی‌آمدیم زیرا امروز کشور تمرکز بسیاری بر موضوع محیط‌زیست و انرژی دارد و ما این تکنولوژی را در اختیار داریم که در هر دو مورد یادشده به ایران خدمات ارائه داده و کمک کنیم. امروز برخی کارخانه‌های اروپایی در کوره‌های سیمان خود زباله‌ها را می‌سوزانند و از شهرداری یارانه می‌گیرند. در واقع هم انرژی ارزان دارند و هم به محیط زیست کمک می‌کنند. در صورت اجرای این کار در ایران می‌توان کمک بزرگی به محیط زیست ایران داشت. این تکنولوژی‌ها در اف ال اسمیت وجود دارد و می‌توان در زمینه ذخیره انرژی نیز با کارخانه‌های سیمان وارد همکاری شد.

با توجه به وضعیت فعلی سیمان در کشور آیا درخواست‌ کارخانه‌های جدید به اف ال اسمیت داده‌ می‌شود؟

بله، همچنان درخواست برای ما ارسال می‌شود اما همچنان از نظر مالی و در زمینه گشایش ال سی مشکلاتی وجود دارد. البته ما نسبت به این موضوع امیدوار هستیم زیرا اتفاقات خوبی در زمینه روابط بانکی میان ایران و دانمارک در حال رخ دادن است. در حال حاضر با بانکی که در دانمارک کار می‌کنیم، بزرگترین بانک این کشور است و اعلام کرده با بانک‌های ایرانی مشکلی ندارد اما برای جابه‌جایی پول مشکلاتی وجود دارد. نظر شخصی بنده در این است که تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا همچنان برخی مشکلات پابرجا است، از سوی دیگر امیدوار هستیم که خانم کلینتون در این انتخابات پیروز شود زیرا با انتخاب ترامپ ممکن است مشکلات ادامه پیدا کند. به همین دلیل برخی شرکت‌ها نیز دست نگه‌ داشته و منتظر هستند تا پس از این انتخابات با بررسی روابط ایران و آمریکا اقدام کنند.

برای ارتقای صنعت ایران با مدیرعامل اصلی اف ال اسمیت مشورت‌هایی انجام گرفته‌است؟

بطورکلی ایشان علاقه خاصی به ایران دارند. ما برنامه‌هایی برای ایران داریم اما به دلیل راه‌اندازی دفتر تهران در حال حاضر آنها را کنار گذاشته‌ایم تا پس از راه‌اندازی این دفتر بتوانیم همکاری با دانشگاه‌ها را نیز آغاز کنیم. در واقع یکی از اهداف ما این است که با دانشگاه‌هایی همچون علم و صنعت وارد همکاری شده و بتوانیم مهندس سیمان و معادن را رشد دهیم تا در آینده بتوانیم در زمینه جذب این نیروها استفاده کنیم. در واقع هدف ما این است از نیروی کار ایران در پروژه‌های اطراف کشور همچون بازسازی عراق، یمن و ... استفاده کنیم. این موضوع می‌تواند قدم خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی باشد. این موضوع در هند قابل رویت است بطوریکه ما امروز در هند حدود 3 هزار نفر نیروی کاری در اختیار داریم. فکر نمی‌کنم در ایران هیچگاه به 3 هزار نفر برسیم اما اگر تلاش کنیم می‌توانیم ایران را به یک سوپرسنتر قوی در منطقه تبدیل کنیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا