گزارش چشم انداز جذب سرمایه در معادن ایران به روایت مکنزی

گزارش چشم انداز جذب سرمایه در معادن ایران به روایت مکنزی

گروه معادن - موسسه مکنزی با ارایه گزارشی درباره توانمندی های معدنی ایران نوشت: هدف ایران سرمایه گذاری 29 میلیارد دلاری در بخش معدن است که منجر به افزایش فعالیت اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته کشور خواهد شد.

به گزارش ماین نیوز، موسسه جهانی مکنزی با انتشار گزارشی درباره ایران ضمن اعلام این مطلب ادامه داد: ایران از نظر ذخایر معدنی، کشور ثروتمندی محسوب می شود و افزایش سرمایه گذاری در معادن ایران ضروری است.

این موسسه، ایران را یکی از کشورهایی خواند که در مقیاس بزرگ به صادرات سیمان می پردازد و بزرگترین صادرکننده سیمان در دنیاست.

دولت ایران به دنبال سه برابر کردن تولید فولاد تا سال 2025 و تبدیل شدن از یک کشور وارد کننده به یک کشور خودکفا است.

بر اساس گزارش موسه جهانی مکنزی، تولیدکنندگان ایرانی فولاد، از وجود سنگ آهن فراوان با کیفیت بالا و انرژی ارزان که برای تولید آهن اسفنجی نیاز است، بهره می برند. اما بخش فولاد در ایران به وسیله تعرفه های واردات، محافظت می شود و در عین حال برای تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا، نیاز به غلبه بر چالش های متعددی از جمله بهره وری نیروی کار دارد.

این گزارش، ایران را دارای بیش از 68 ماده معدنی به ارزش 700 میلیارد دلار اعلام کرده که در بین 10 رتبه نخست جهان برای ذخایر سنگ آهن ، مس و روی قرار دارد.

در این گزارش آمده است: بهتر است ایران برای پروژه های جدید سرمایه گذار جذب کند که به احتمال زیاد 10 تا 15 سال از اکتشاف تا تولید زمان خواهد برد. با چارچوب قانونی دولت و مشوق های سرمایه گذاری، ایران می تواند در بلندمدت در این صنعت مزیت جهانی کسب کند. بر خلاف نفت و گاز، خارجی ها می توانند 100 درصد مالکیت حق معدنکاری برای اکتشاف را داشته باشند.


**تمرکز ایمیدرو بر اکتشاف در یک برنامه سه ساله
گزارش موسسه جهانی مکنزی حاکیست: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) که مسئول سیاستگذاری در بخش معدن است، در حال توسعه و تقبل برنامه سه ساله اکتشاف 250 هزار کیلومترمربع با تمرکز بر استان های اصلی سنگ آهن یعنی یزد و کرمان و همچنین مناطق مرزی با پاکستان و افغانستان است.

در این گزارش آمده است: بخش معدنی ایران تا سال 2013 با درنظرگرفتن بخش مس و سنگ آهن که بیشترین افزایش قیمت تا سال 2013 را دارا بود، سالانه 11 درصد افزایش داشت. سنگ آهن با 2.7 میلیارد دلار در سال، 55 درصد سهم بخش را به خود اختصاص داد که با ارزش ترین محصول معدنی بود.

با هزینه های تولید 16 تا 25 دلار به ازای هر تن، حتی با وجود کاهش قیمت سنگ آهن از 128 دلار به ازای هر تن در سال 2013 به 52 دلار به ازای هر تن در سال 2015 ، حاشیه سود کافی در تولید این ماده معدنی وجود خواهد داشت.

همچنین افزایش تقاضای داخلی برای تولید سنگ آهن با احتمال زیادی، تشدید خواهد شد زیرا ایران خواستار سه برابر کردن تولید فولاد در 10 سال آینده است.

در بخش دیگری از این گزارش موسسه مکنزی آمده است: شاید بیشترین پتانسیل برای یک جهش در معدن در جهان، مس است که ایران برای کسب این مزیت در جایگاه خوبی قرار گرفته است. با 30 میلیون تن ذخایر مس، ایران 4 درصد از سهم کل جهان را مانند روسیه، چین و امریکا دارد.

**9 شیوه ایمیدرو برای افزایش رقابت پذیری بخش معدن
این گزارش تصریح کرد: ایمیدرو 9 شیوه جدید برای افزایش رقابت پذیری بخش معدن مانند تکنولوژی های رده بالا، بازاریابی و فروش در صادرات، توسعه منابع انسانی و حرکت به سمت معادن موجود با ریسک بالا و معادن با بازده بیشتر را مشخص کرده است.

برای جذب سرمایه گذاری های بین المللی اندک، ایمیدرو و سازمان زمین شناسی ایران به چارچوب قانونی گسترده در ارتباطات و بازار، اطلاعات زمین شناسی و فرصت های همکاری نیاز خواهند داشت. دولت خواستار استفاده از معدنکاری برای تقویت بخش خصوصی و افزایش فعالیت اقتصادی در مناطق توسعه یافته است.

منابع معدنی ایران در سراسر کشور و در طول کمربندی وسیعی بین آذربایجان شرقی در شمال و بلوچستان در جنوب شرق واقع است.

با ارزش ترین معادن شامل سنگ آهن در کرمان با 40 درصد ارزش افزوده ناخالص و 21 درصد اشتغال، یزد با 28 درصد ارزش افزوده ناخالص و 13 درصد اشتغال و پس از آنها اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و مرکزی در مجموع با حدود 3 تا 4 درصد ارزش افزوده ناخالص است.

این موسسه نوشت: بر اساس برآوردهای ما، تنها با یک یا دو درصد در سال تغییر قیمت های سنگ آهن به سمت قیمت پیش بینی شده توسط بانک جهانی، ارزش افزوده ناخالص در ایران می تواند از 3.6 میلیارد دلار در سال 2014 به 10 میلیارد دلار در سال 2035 افزایش یابد و اگر قیمت های سنگ آهن به قیمت های سال 2014 بازگردد، این میزان به 14 میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس گزارش موسسه مکنزی، نرخ بالای ذخایر در ایران بدان معناست که ایران پتانسیل تامین مالی بیشتر سرمایه گذاری ها را به صورت داخلی دارد.

سرمایه گذاری خارجی ایران در سال 2014 به علت تحریم ها فقط 43 میلیارد دلار یا 11 درصد تولید ناخالص داخلی بود. بر اساس پیش بینی ما ، ایران حدود 3.5 تریلیون دلار سرمایه گذاری انباشته در مدت 20 سال آینده نیاز دارد. برآورد ما حاکی از آن است که حداقل یک تریلیون دلار از این سرمایه گذاری از منابع خارجی تامین خواهد شد و انتظار می رود یک سوم آن از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی تامین شود.

موسسه مشاوره ای مدیریتی مکنزی که از 90 سال قدمت برخوردار است، در سال 2014 بیش از 8.3 میلیارد دلار درامد کسب کرد و دارای 11هزار نیروی انسانی است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا