معاون خريد مواد معدني شرکت ذوب آهن اصفهان در بازديد از غرفه معدن نيوز اعلام کرد

دستيابي به اهداف سند چشم انداز بخش معدن نيازمند نقشه راه

دستيابي به اهداف سند چشم انداز بخش معدن نيازمند نقشه راه پايگاه خبري معدن نيوز- معاون خريد مواد معدني شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: اگر دولت در نظر دارد شعارهاي داده شده در زمينه توسعه معادن را عملياتي سازد و ارزاوري از طريق صادرات غيرنفتي را عملياتي کند بايد از طريق شرکت‌هاي توانمند و داراي تجربه خارجي اقدام به شناسايي مناطق داراي ظرفيت و آنومالي دار کند.
 حسن محمدي در بازديد از غرفه پايگاه خبري معدن نيوز در بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات با بيان اين مطلب بر بخش طراحي، تجهيز و استخراج معادن در در نيمه شرقي کشور از طريق بخش خصوصي توانمند تاکيد کرد و افزود: دولت بايد درآمد را در امنيت، اشتغال و ارز اوري در مناطق شرقي ببيند نه اينکه از شيوه‌هاي نامعمولي که ايميدرو و شرکت تهيه و توليد مواد معدني در بخش واگذاري معادن ذغالسنگ در پيش گرفته اند، استفاده کند.
وي بهترين راهکار را ورود دولت و سرمايه‌گذاري در بخش اکتشاف دانست و افزود: با توجه به اطلاعات به‌دست آمده از شرکت‌هاي خارجي بسياري از پروژه‌ها نيازي به سرمايه‌گذاري مستقيم دولت ندارد و مي‌تواند از طريق فاينانس و مشارکت و واگذاري کمتر از 30 درصدي محدوده به شرکت‌هاي خارجي، به راحتي اکتشاف انجام دهد.
معاون خريد مواد معدني شرکت ذوب آهن اصفهان به‌دست آوردن سود و منفعت در بخش معدن را منوط به سياست‌هاي اتخاذي دولت براي آينده اين بخش اعلام و تصريح کرد: درسال 91 بخش معدن توانست رکورد صادرات 25 ميليون تن صادرات سنگ اهن را داشته باشد اما با افول قيمت‌هاي جهاني تمام معادن و تعداد زيادي از سرمايه‌گذاران ناگزير به تعطيلي معادن خود شدند که اين روند باعث رکود شديدي در بخش معدن شد.
محمدي ادامه داد: در اين شرايط تنها بخشي از معادن که به لحاظ ساختاري وضعيت بهتري داشتند و در بحث فرآوري سرمايه‌گذاري کرده بودند توانستند روي پاي خود بايستند بنابراين نياز است دولت در بخش معدن نقشه راهي را پيش‌بيني و بر مبناي اين نقشه راه، سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي را تشويق به سرمايه‌گذاري کند.
وي با اشاره به سند راهبردي وزارت صنعت معدن و تجارت و دستيابي به توليد 55 ميليون تن فولاد در چشم‌انداز 1404 اظهار کرد: اين در حاليست که در برنامه ششم توسعه که در مراحل تصويب در مجلس شوراي اسلامي قرار دارد نيز اهميت خاصي به بخش معدن داده نشده که عدم تجانس اين دوبرنامه، نگراني هايي را براي فعالان بخش معدن به همراه داشته است که بخش ذغالسنگ يکي از مهم‌ترين اين بخش‌ها است.
معاون خريد مواد معدني شرکت ذوب آهن اصفهان بخش ذغالسنگ را داراي بيشترين ميزان اشتغال در کشور دانست و افزود: با توجه به حجم عظيم ذخاير ذغالسنگ در ايران تنها در منطقه طبس ذخيره‌اي بالغ بر 2,6 ميليون تن ذغالسنگ حرارتي و کک شو وجود دارد که سرمايه‌گذاري در بخش حرارتي تقريبا صفر و در بخش کک شو نيز ذغالسنگ طبس و ميدکو و به تازگي ذوب آهن اصفهان وارد سرمايه‌گذاري شده‌اند اين در حاليست که مراجعه به چشم‌انداز 1404 نشان مي‌دهد که توسعه بخش فولاد و دستيابي به توليد 55 ميليون تن در گرو افزايش استخراج سنگ آهن از 65 ميليون تن به 165 ميليون تن است.
محمدي اين وضعيت را مانع از توسعه بخش فولاد به روش کوره بلند اعلام و تصريح کرد: با اين وضعيت توسعه اين بخش تنها بر اساس روش کوره قوس خواهد بود و حتي طرح‌هاي فولادي که از روش کوره بلند استفاده مي‌کنند مانند ذوب آهن با ظرفيت 3.6 و ميدکو با ظرفيت در حال تجهيز 1,6، نگران تامين ذغال در آينده هستند، همانطور که درحال‌حاضر نگران تامين ذغال بوده به طوري که ناگزير هستند که ظرفيت خود را حدود 40 درصد کاهش دهند.
وي افزود: توليد کک که علت اصلي آن نبود ذغال است، نگراني هايي را از جهت توسعه صنعت فولاد به ويژه در روش کوره بلند و توسعه معادن به ويژه معادن ذغالسنگ و معادني که مرتبط با صنعت ذوب آهن به روش کوره بلند هستند به وجود آورده است.
به گفته معاون خريد مواد معدني شرکت ذوب آهن اصفهان، بر اساس اعلام سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني، ايران 68 عنصر جدول تناوبي را در حد اقتصادي در اختيار دارد و ميزان ذخاير به اندازه‌اي است که تعداد زيادي محدوده قابل سرمايه‌گذاري تعريف شده است. اما با اين حال نقشه راهي براي بخش معدن تعريف نشده و آنچه درحال‌حاضر وجود دارد به سرمايه گذاري‌هاي قبل از انقلاب توسط شرکت ملي نفت و با هدف شناسايي مناطق ظرفيت دار نفت ايران انجام شده است.
محمدي ادامه داد: شرکت ملي ذوب آهن ايران نيز در آن زمان براي تامين مورد نياز خود در اين بخش سرمايه‌گذاري لازم را انجام داد و بعد از آن بر روي تعدادي از مواد از جمله روي و آلومينيوم سرمايه‌گذاري کرد که بيشتر بر روي قابليت‌هاي مشخص بود.
وي بزرگترين بخش هزينه‌اي در بخش معدن را بخش اکتشاف اعلام کرد و گفت: معمولا دولت در بخش اکتشاف سرمايه‌گذاري مي‌کند زيرا بخش خصوصي فعال در کشور، کمتر مي‌تواند به اين بخش ورود کند و اکتشافاتي که براي ذوب آهن ايران انجام شده نيز به صورت کامل توسط شرکت‌هاي خارجي و توسط دولت گذشته انجام شده است.
معاون خريد مواد معدني شرکت ذوب آهن اصفهان يادآور شد: سرمايه گذاري‌هاي اين امر انجام ، نقشه مناطق مختلف معدني اماده و معادن در بخش هايي به صورت طراحي آماده تحويل شرکت ذوب آهن شد که بعد از آن، اکتشاف چنداني انجام نشد و در صورت انجام نيز اکتشاف بسيار سطحي و مقدماتي بوده و به صورت چوپاني شناسايي و بهره‌برداري شده است . حتي در بسياري از موارد اکتشاف هنگام استخراج انجام شد که در اين روش امکان برنامه‌ريزي براي سرمايه‌گذاري وجود ندارد و آن چه ديده مي‌شود استخراج خواهد شد و در بسياري از معادن سدهاي باطله روي مواد معدني ايجاد شده باشيم زيرا اکتشاف قبل استخراج نداشته‌ايم.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا