مدیرعامل فرابورس ایران؛

بسترهای فرابورس برای تامین مالی صنایع الکترونیک مهیاست

بسترهای فرابورس برای تامین مالی صنایع الکترونیک مهیاست

نشست تخصصی "آشنایی با فرصت نوین تامین مالی صنایع الکترونیک از طریق فرابورس"، امروز، یکشنبه، 16 آبان ماه 1395 با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت فرابورس ایران در محل معاونت آموزشی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت برگزار شد.

 

نشست "آشنایی با فرصت نوین تامین مالی صنایع الکترونیک از طریق فرابورس"، با هدف آشنایی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و نیز شرکت‌های کوچک و متوسط SME در خصوص نحوه ورود در فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، این نشست تخصصی با حضور علی وحدت، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا)، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران و جمعی از مدیران عامل شرکت های کوچک و متوسط، شرکت‌های فعال صنایع الکترونیکی و اصحاب رسانه برگزار شد.

مدیر عامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا)، ضمن معرفی این صندوق گفت: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (شرکت مادر تخصصی - سهامی خاص) وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکتی 100 درصد دولتی است که قانون آن در سال 1375 تصویب و اساسنامه آن در سال 1376 به تصویب هیات وزیران رسید.

وی در خصوص مجمع عمومی این صندوق اظهار داشت: مجمع عمومی "صحا" متشکل از وزرا صنعت، معدن و تجارت (رییس مجمع عمومی)، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیرو و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

وحدت محورهای اصلی خدمات قابل ارائه توسط صندوق در صنایع الکترونیک اعم از صنایع ارتباطی، رایانه ای، اتوماسیون، الکترونیک نوری، قطعات الکترونیکی، الکترونیک مصرفی و کاربردی را اعطای تسهیلات مالی، صدور ضمانتنامه ها، ارائه خدمات کارشناسی و سرمایه گذاری ریسک پذیر برشمرد.

وی ادامه داد: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) با فعالیت بیش از 17 سال، خود از قدیمی ترین صندوق های حمایتی - تخصصی است. تجربه ارزشمند حمایت از یکی از پیشرو ترین و فرهیخته ترین اقشار جامعه صنعتی کشور، توان و ظرفیت بزرگی را در صندوق فراهم آورده است.

این مقام مسوول با اشاره به ضرورت روش های نوین تامین مالی عنوان کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون صنایع و تغییر و تحولات فضای کسب و کار، شیوه ارائه تسهیلات مالی لزوما مناسب ترین و تنها روش ممکن برای تامین مالی پروژه های صنایع نیست؛ لذا توفیق در این امر، روش های نوین تامین تامین مالی در ارتباط با پروژه های رشد و توسعه بنگاه های کسب و کار را می طلبد.

وی تصریح کرد: صحا نیز با توجه به ماموریت و رسالت خویش در راستای توسعه و ارتقای صنایع الکترونیک کشور، درصدد به کارگیری و ارایه روش های نوین تامین مالی با تکیه بر ظرفیت های بخش خصوصی و به کمک نهادها و سازمان های فعال در حوزه تامین سرمایه است.

وحدت ادامه داد: یکی از این اقدامات، تلاش جهت انجام سرمایه گذاری جسورانه یا ریسک پذیر به کمک شرکت های وتسطه ای و سرمایه گذاری در سبدی از طرح های نوآورانه و فناورانه در بخش خصوصی صنعت الکترونیک کشور است.

وی در خصوص اقدامات دیگر این صندوق گفت: از جمله دیگر اقدامات می توان به فعالیت صحا جهت تسهیل ارتباط و ایجاد بستر مناسب برای بهره مندی شرکت های صنعت الکترونیک از منابع مالی نهادها و سازمان های فعال در حوزه تامین مالی همچون شرکت فرابورس ایران اشاره کرد و امید می رود این نشست زمینه ورود و امکان تامین مالی برای پروژه های توسعه صنعت الکترونیک کشور را فراهم کند.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در انتهای سخنان خود اظهار امیدواری کرد: امیدواریم پس از این نشست، شرکت های کوچک و متوسطی که مایلند از روش های نوین تامین مالی بهره برند، بتوانند با همکاری فرابورس ایران به این خواسته خود دست پیدا بکنند؛ و ما نیز در صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از هر کدام از شرکت هایی که وارد این مسیر می شوند و هزینه هایی که متوجه آنها می شود، تسهیلاتی را در خصوص این هزینه ها برای آنها قایل می شویم.

در ادامه این نشست، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران، به ارایه توضیحاتی در خصوص روش های تامین مالی صنایع الکترونیک از بازار سرمایه، نحوه و فرایندهای پذیرش در فرابورس و مزایای پذیرش در فرابورس پرداخت.

مدیرعامل فرابورس، با اشاره به تامین مالی از طریق بورس اوراق بهادار گفت: یکی از این روش ها، تامین مالی مبتنی بر بدهی است و شامل صکوک مشارکت مبتنی بر پروژه های زیرساختی صنایع الکترونیکی، صکوک اجاره بر مبنای دارایی های فیزیکی موجود یا برای خرید دارایی های سرمایه ای، صکوک مرابحه تامین سرمایه در گردش بنگاه ها و پروژه ها، صکوک منفعت بر مبنای درآمدهای آتی پروژه ها، صکوک استنصاع پروژهای زیرساختی صنایع الکترونیک می شود.

وی تامین مالی مبتنی بر سرمایه را یکی دیگر از تامین مالی از طریق بورس اوراق بهادار خواند و ادامه داد: در این روش، پذیرش و عرضه در بازار های اول و دوم فرابورس یا بورس اوراق، پذیرش و عرضه در بازار های کوچک و متوسط فرابورس SME Markets، ادغام و تملیک در بازار سوم فرابورس و تاسیس صندوق سرمایه گذاری (صندوق پروژه، صندوق سرمایه گذاری جسورانه، صندوق سرمایه گذاری اختصاصی و صندوق سرمایه گذاری در صنعت خاص مانند مخابرات یا الکترونیک) وجود دارند.

هامونی، تامین مالی مبتنی بر بازارهای بین المللی را روش سوم خواند و افزود: تامین مالی از طریق بازار های بین المللی از طریق انتشار صکوک ارزی، انتشار اوراق بهادار ریالی با امکان تسویه چند ارزی، تاسیس صندوق سرمایه گذاری در پرتفو اوراق بهادار ریالی و ارزی در بورس های بین المللی انجام می شود.

وی در خصوص جذابیت بازار بدهی برای سرمایه گذاران خارجی گفت: از آنجا که دولت، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه اسناد خزانه اسلامی را ضمانت می کنند، سرمایه گذاران خارجی تنها لازم است رتبه اعتباری کشور را بسنجند.

مدیر عامل فرابورس ادامه داد: بازدهی اسناد خزانه در بازار سرمایه 20 درصد است و با احتساب 10درصد نوسان نرخ ارز، 10 درصد بازدهی خواهد داشت و درحالی که بازدهی اسناد خزانه در کشورهای دیگر در حدود 1.5 تا 2 درصد است و می توان گفت که اسناد خزانه ایران برای سرمایه گذاران خارجی بازدهی 7 تا 8 درصدی خواهد داشت و از این روی برای سرمیاه گذاران خارجی جذاب خواهد بود.

وی با اشاره به پیش نیازهای حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران گفت: استفاده موثر از تجربه و توانایی تامین سرمایه ایران، راه اندازی بازار مشتقه ارز به منظور پوشش ریسک ناشی از نوسان نرخ ارز، شروع فعالیت موسسات بین المللی رتبه بندی اعتباری در کشور از طریق نمایندگی آنها و شفافیت از جمله این پیش نیازها هستند.

این مقام مسوول در ادامه سخنان خود به نحوه پذیرش شرکت ها در فرابورس اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس مفاد قانون اوراق بهادار، اوراق بهاداری که در بورس و فرابوس پذیرفته می شوند باید نزد سازمان بورس به ثبت برسند. این شرکت ها باید درخواست ثبت را به سازمان بورس ارائه کنند و مدارک خواسته شده سازمان را ارائه دهند.

وی با اشاره به مزیت های پذیرفته شدن در فرابورس برای شرکت ها، گفت: شرکت هایی که در فرابورس پذیرفته می شوند از مزایایی همچون تامین مالی آسان و ارزان، افزایش نقد شوندگی سهام، بهره مندی از معافیت مالیاتی، نقل و انتقال آسان و سریع سهام، شفافیت و اعتبار قیمت سهام به واسطه مبادله در فرابورس، اطلاع رسانی هماهنگ و عادلانه به سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه و صدور اوراق مشارکت و گواهی سپرده بهره مند می شوند.

هامونی با اشاره به نقش شرکت های کوچک و متوسط SME در اقتصاد کشور گفت: شرکت های کوچک و متوسط در اقتصاد هر کشوری نقش حیاتی و بی بدیل ایفا می کنند و از این روی نیازمند حمایت ارکان در برخورداری از مشوق های مالیاتی هستند.

وی ادامه داد: بازار شرکت های کوچک و متوسط به عنوان بازار نوظهوری که به تازگی پس از کسب مجوزهای لازم مراحل راه انداری آن آغاز شده است، اقدام به پذیرش شرکت در فرابورس می کند؛ و شرط لازم ورود به این بازار برخورداری از سرمایه 500 میلیارد ریال است.

در انتهای این نشست مدیر عامل فرابورس ایران به پرسش هایی در زمینه ماهیت شرکت های متوسط و کوچک، زمان برگزاری هیات پذیرش، نیاز یا عدم نیاز حضور شرکت های بازرگانی در بازار سرمایه و میانگین زمان پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه پاسخ داد.

وی در خصوص زمان برگزاری جلسات هیات پذیرش گفت: این جلسات به صورت هفتگی برگزار می شود.

هامونی با اشاره به نظام حسابرسی و صورت های مالی شرکتهای متقاضی در فرابورس گفت: طبیعی است که مدت زمان پذیرش در فرابورس، به نظام حسابرسی شرکت ها باز می گردد.

این مقام مسوول ضمن اشاره به ماهیت شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس گفت: این شرکت ها، عمدتا شرکت های تولیدی هستند و شرکت های بازرگانی با توجه به ریسک بالقوه، نوسات سود و همچنین موضوعاتی که به گمرک باز می گردد، گزینه های مناسبی برای ورود به بازار سرمایه نیستند.  

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا