بورس بر مدار نزول/ شاخص کل 116 واحد کاهش یافت

بورس بر مدار نزول/ شاخص کل 116 واحد کاهش یافت

شاخص کل بورس امروز (یکشنبه) در ادامه روند کاهشی خود 116 واحد دیگر افت کرد و جایگاه 79 هزار و 137 واحدی رسید.

مسیر کاهشی شاخص کل که از هفته گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد و امروز به افت قابل توجه حجم معاملات منجر شد.
به اعتقاد کارشناسان؛ روند پرنوسان و کاهشی شاخص تا مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه داشته باشد، البته شمار دیگری از فعالان بازار، برگزاری انتخابات آمریکا بر بورس ایران را فاقد تاثیرگزاری می دانند و علت نوسان شاخص در روزهای اخیر را در عوامل دیگری جستجو می کنند.
امروز حجم معاملات به بیش از 565 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک هزار و 429 میلیارد ریال رسید که کاهش زیادی را نشان می دهد؛ شمار معاملات امروز نیز با افت زیادی به 56 هزار و 912 نوبت رسید.
کلیه شاخص های اصلی بازار سرمایه، در بازار امروز کاهش داشتند و بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 40 واحد، شاخص کل (هم وزن) 36 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 28 واحد، شاخص آزاد شناور 188 واحد، شاخص بازار اول 65 واحد و شاخص بازار دوم 343 واحدکاهش یافت.
نمادهای هلدینگ خلیج فارس، صنایع ملی مس، کشتی رانی، سرمایه گذاری غدیر و پتروشیمی جم با کاهش خود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند، در مقابل سرمایه گذاری گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و آسان پرداخت پرشین با بیشترین تاثیر مثبت مانع کاهش بیشتر شاخص شدند.
روزهای گذشته، رهبری بازار سرمایه در انحصار گروه خاصی قرار نداشته و به صورت چرخشی و هر چند روز یکبار یک صنعت، گروه تاثیرگزار بازار شده و البته سریع جایگاه خود را از دست می دهد.

**سایه انتخابات ریاست جمهوری بر بورس
«احسان رضاپور» کارشناس بازار سرمایه نیز درباره چرایی نوسان شدید شاخص بورس در روزهای گذشته به ایرنا گفت: افت و خیزهای شاخص بورس در روزهای پشت سرگذاشته، ناشی از فضای هیجانی موجود در بازار است که تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اخبار سیاسی و اقتصادی موثر داخل کشور پدید آمد.
عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار بورس ایران، افزود: بورس ایران یک بازار کالامحور (مواد پایه و فلزات اساسی) است، بنابراین هر گونه تغییر در قیمت این کالاها در بازارهای جهانی، به سرعت به بورس تهران منتقل می شود.
به گفته رضاپور، انتخاب هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، تاثیر مستقیم بر نرخ برابری دلار بر سایر ارزهای بین المللی خواهد داشت و تغییر برابری ارزهای بین المللی نیز بازار کالا را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین نتایج انتخابات آمریکا می تواند نوسان شدید مقطعی و تاثیر کوتاه مدت بر بازار داشته باشد.
وی گفت: انتخابات مزبور از دو نگرش مختلف تاثیرگذاری خواهد داشت، روی کار آمدن دموکرات ها به دلیل رویکرد تعامل جویانه، می تواند خوشبینی اهالی بازار سرمایه به حل و فصل بیشتر چالش ها و در نتیجه گشایش های بیشتر اقتصادی و تعامل صنعت و شرکت ها با صاحبان فناوری و امنیت بیشتر سرمایه گذاری در بازار با چشم انداز بهتر، تعبیر و تفسیر شود.
به اعتقاد این کارشناس، روی کار آمدن جمهوری خواهان، تضعیف نسبی شاخص دلار و رشد قیمت کالاها را در پی خواهد داشت که سبب رشد نرخ فروش محصولات شرکت ها می شود.
رضاپور گفت: ممکن است سیاست گذاری کلی در کشور ما تفاوت جدی نداشته باشد و تابع ضوابط و شرایط از پیش تعیین شده خاص باشد.
وی یادآور شد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس فردا (سه شنبه) برگزار می شود که تا مدتی پس از آن نیز تحلیل و تفسیر های مختلف گروه ها و جناح های سیاسی کشور، از نتیجه انتخابات نقل محافل اقتصادی و سیاسی خواهد بود، بنابراین در کوتاه مدت و تا مشخص شدن عملی سیاست های رییس جمهوری آینده این کشور، تاثیر هیجانی انتخابات آمریکا بر بازارها از جمله بازار سرمایه ایران پایدار باقی می ماند.
رضاپور فضای کنونی بازار سرمایه را هیجانی دانست و گفت: شرایط مزبور به خصوص برای سهامداران تازه وارد که آماده تاثیر پذیری از اخبار هستند و به دنبال شایعه و خبری مثبت یا منفی واکنش های مثبت و منفی هیجانی در معاملات از خود نشان می دهند.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: روزهای آینده، رفتار هیجانی و نوسانی در بازار سرمایه همچنان ادامه پیدا می کند و هر نوبت به سراغ یک صنعت می رود.
وی افزود: وضعیت مزبور تا زمانی که فعالان بازار به یک جمع بندی از وضعیت نهایی و تاثیرهای محرک های بازار برسند، تداوم خواهد داشت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا