ساخت یک جایگاه ‌CNG در افغانستان ۴۳ میلیون دلار آب خورد!

ساخت یک جایگاه ‌CNG در افغانستان ۴۳ میلیون دلار آب خورد!

بازرس ویژه بازسازی افغانستان از هزینه عجیب ساخت یک جایگاه سوخت سی ان جی در افغانستان توسط وزارت دفاع آمریکا خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از لفتلین نیوز، جان اف اسپوکو بازرس ویژه بازسازی افغانستان در نامه ای به وزیر دفاع آمریکا گفت: وزارت دفاع آمریکا برای ساخت یک جایگاه سوختگیری گاز سی ان جی در شهر شمالی شبرغان افغانستان 43 میلیون دلار هرینه کرد.

پنتاگون ظاهرا این هزینه را برای نشان دادن قابلیت های تجاری سی ان جی برای خودروها در کشور گازخیز افغانستان انجام داده است.

در این گزارش آمده است که هزینه ساخت جایگاه های سی ان جی در پاکستان همسایه افغانستان بیشتر از 306 هزار دلار نمی شود که کمتر از یک درصد پولی است که در تاسیسات شبرغان صرف شده است.

اسپوکو افزود: به عبارت ساده تر با 43 میلیون دلار هزینه ایستگاه سی ان جی شبرغان 140 برابر هزینه ساخت یک ایستگاه سوختگیری در پاکستان در آمده است.

همچنین مشخص نیست که آیا بهره برداری از این جایگاه سوخت گیری محقق میشود یا خیر چرا که مجوز شرکت مجری ساخت این ایستگاه بنام خدمات نفت و گاز قشقاری شش ماه پس از شروع فعالیت ایستگاه منقضی میشود.

این بازرس افزود: حتی با در نظر گرفتن هزینه های مربوط به ساخت و بهره برداری در افغانستان این مقدار هزینه غیرموجه و بیش از حد به نظر می رسد. در مورد این پروژه چند مطلب غیرعادی به نظر میرسد که شامل هزینه اضافی 30 میلیون دلاری، عدم مطالعات امکان سنجی قبل از شروع پروژه و هزینه های بیش از حد تبدیل خودرو به سی ان جی است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا