200 میلیون دلار جریمه برای ایربگهای انفجاری

200 میلیون دلار جریمه برای ایربگهای انفجاری

رگولاتورهای ایمنی خودرو آمریکا قطعه ساز ژاپنی تاکاتا را به دلیل عدم ارائه اطلاعات کافی و موثق درباره ایربگهای معیوب خطرناکی که در میلیون‌ها خودرو نصب شده‌اند 200 میلیون دلار جریمه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، ‌سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه آمریکا اعلام کرد که این قطعه‌ساز ژاپنی با آگاهی کامل از گزارش دو مورد حادثه مرتبط با مشکل مذکور به این رگولاتور خودداری کرده است.

این سازمان اعلام کرد تاکاتا این رفتار را از سال 2009 در قبال دولت آمریکا و خودروسازانی داشته که این ایربگها را در خودروهای‌شان نصب کرده‌اند.

آنتونی فاکس وزیر حمل و نقل آمریکا اظهار کرد: تاکاتا سالها باد کننده‌های معیوب را تولید و فروخته است بدون اینکه حاضر شود بپذیرد که این قطعات معیوب هستند.

با اینهمه رگولاتور ایمنی آمریکا اعلام کرد به دلیل این که تاکاتا در ماه‌های اخیر همکاری بیشتری داشته است در ابتدا تنها 70 میلیون دلار باید پرداخت کند اما اگر از دستورات این سازمان یا قانون ایمنی وسایل نقلیه آمریکا تخطی کنند باید جریمه بیشتری پرداخت کند.

ارزش سهام تاکاتا در بازار توکیو در پی صدور این جریمه حدود 10 درصد ریزش کرد.

سازمان ملی ایمنی ترافیک آزاد راه آمریکا همچنین به 12 خودروسازی که ایربگهای خطرناک تاکاتا در خودروهایشان نصب شده است دستور داد برای تعویض قطعات معیوب به فراخوان‌هایشان سرعت بیشتری بخشیده و تعمیر خودروهایی که بالاترین ریسک را دارند، در اولویت قرار دهند.

تولید کنندگان دستور یافته‌اند قطعات معیوب خودروهایی که در اولویت اول قرار دارند را تا مارس سال 2016 و خودروهای دیگر را تا سال 2019 تعویض کنند.

حدود 19 میلیون خودرو در آمریکا و میلیون‌ها خودرو در سراسر جهان به این ایربگها مجهز هستند که باد کننده‌های آنها بدون علت مشخص ممکن است منفجر شده و قطعات فلزی را ترکش وار به سمت سرنشینان خودرو پرتاب کنند. تاکنون هفت کشته و شمار متعددی مصدوم در آمریکا در ارتباط با این ایربگ‌های انفجاری که هنوز تحقیقات درباره علت ترکیدن آنها ادامه دارد، شناسایی شده اند.

بر اساس گزارش رویترز، هوندا موتور که بزرگترین مشتری تاکاتا بوده است در پی اعلام جریمه رگولاتور ایمنی خودرو آمریکا اعلام کرد: استفاده از قطعات این شرکت را متوقف خواهد کرد.

هوندا در بیانیه شدیدالحنی اعلام کرد دیگر از بادکننده‌های تاکاتا در ایربگهای صندلی جلو استفاده نمی‌کند و افزود: از شواهدی که نشان می‌دهد تاکاتا اطلاعات مربوط به آزمایش بادکننده‌ها را دستکاری کرده است عمیقا متاسف شده است.

این خودروساز مشخص نکرد از چه گزینه‌هایی استفاده خواهد کرد اما در حال حاضر باد کننده‌های بیشتری را از رقیبان تاکاتا شامل اوتولایو، تی‌ آر دبیلو اتوموتیو و داسیل خریداری می‌کند.

تاکاتا در واکنش به دستور آمریکا اعلام کرد استفاده از نیترات آمونیوم را با وجود این که هنوز معلوم نشده که علت اصلی این مشکل است، در همه بادکننده‌ها تا پایان سال 2018 متوقف خواهد کرد.

بادکننده‌های تاکاتا از نیترات آمونیوم برای ایجاد انفجار کوچکی که ایربگها را در تصادف باد می‌کند، استفاده می‌کنند. اما تاکاتا اعلام کرده است این ماده شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالای هوا به مدت طولانی، ممکن است با سرعت زیادی منفجر شده و قوطی فلزی که محل نگهداری این ماده است را تکه تکه کند.

تا اول ماه سپتامبر تنها حدود 4.4 میلیون بادکننده ایربگ تعویض شدند و خودروسازان برای تعویض قطعات معیوب، با کمبود قطعه جدید روبرو هستند.

فراخوانها تاکنون شامل شرکتهای خودروسازی ب ام و، دایملر، فیات کرایسلر، فورد، جنرال موتورز، هوندا، مزدا، میتسوبیشی، نیسان، سوبارو و تویوتا بوده اما رگولاتور آمریکا هشدار داد فراخوانهای ایربگ ممکن است به مرسدس بنز، جگوار لندروور، سوزوکی، تسلا، ولوو، فولکس واگن و اسپارتان موتورز گسترش پیدا کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا