شوک تهدید سعودی به بازار نفت

شوک تهدید سعودی به بازار نفت

مقامات نفتی عربستان سعودی از ریاض اعلام کرده‌اند که اگر تهران تولید نفت خود را محدود نکند، آن‌ها نیز تولید نفت خود را افزایش خواهند داد.

 

به گزارش نرخ باکس و به نقل از اتاق ایران، نزاع نفتی بین ایران و عربستان سعودی هفته گذشته شکل تازه‌ای به خود گرفت. گزارش رویترز نشان می‌دهد که نشست اوپکی‌ها در مورد کاهش تولید میزان تولید نفت تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده‌است. چندی پیش اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) تصمیم گرفتند تولید نفت خود را با هدف حمایت از بازار و قیمت نفت، کاهش بدهند. اما اینطور به نظر می‌رسد که دوباره بدعهدی برخی کشورها مانند عربستان سعودی مانع به ثمر رسیدن این توافق و نهایی شدنِ آن بشود. مقامات نفتی عربستان سعودی از ریاض اعلام کرده‌اند که اگر تهران تولید نفت خود را محدود نکند، آن‌ها نیز تولید نفت خود را افزایش خواهند داد. به این ترتیب به نظر می‌رسد این رشته سر دراز دارد و داستان نفت به این زودی تمام نشود.
جدال‌های این دو عضو اوپک مدتی است که شدت بیشتری گرفته‌است. ایران و عربستان سعودی درگیری‌هایی نیز بر سر یمن و سوریه با یکدیگر دارند که همین مسئله روابط آن‌ها را درون سازمان اوپک نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده‌است.
البته اخیراً عربستان پذیرفته بود که برای حمایت از بازارهای جهانی نفت و کاهش عرضه، میزان تولید نفت خود را کاهش بدهد. قرار بود در این توافق ایران استثنا شود. ایران به تازگی با برداشته شدن تحریم‌ها دوباره به بازار نفت بازگشته و سعی دارد سهم از دست رفته خود را در بازارهای جهانی زنده کند؛ در حالی‌که سعودی‌ها این مسئله را پذیرفته بودند گویا دوباره بدعهدی کرده‌اند. اکنون احتمال می‌رود سعودی‌ها دوباره تولید نفت خود را افزایش بدهند.
اکنون با گمانه‌هایی که وجود دارد، احتمال می‌رود اوپکی‌ها در روز 30 نوامبر بر سر کاهش تولید نفت به توافق نرسند. تحلیل‌گر رویترز اینطور برآورد کرده که جدال سعودی‌ها با ایران باعث شود میزان تولید نفت خود را کاهش ندهند و در نتیجه توافق تاریخی اوپک به مرحله عمل نرسد.
یکی از مقامات اوپکی در گفت‌وگو با رویترز گفته‌است: «سعودی‌ها تهدید کرده‌اند که تولید نفت خود را تا مرز 11میلیون بشکه در روز و حتی 12میلیون بشکه در روز افزایش خواهند داد و از این طریق باعث کاهش قیمت نفت خواهند شد. اوپکی‌ها این مدت دیدارهای خود را پشت درهای بسته برگزار کرده‌اند. مقامات ایرانی و سعودی نیز هیچ‌گونه اظهار نظر رسمی نداشته‌اند.
برخی از مقامات سعودی ادعا کرده‌اند که عربستان هیچ‌گاه دست به تهدید نفتی نزده و تنها مطابق با نیاز مصرف‌کننده، نفت را تولید و روانه بازار می‌کند. اما همین زمزمه‌ها هم تا کنون باعث کاهش قیمت نفت شده‌است. سعودی‌ها ادعا می‌کنند که ایران باید تولید نفت خود را روی 3میلیون و 660هزار بشکه در روز متوقف کند. به عبارتی آن‌ها درخواست فریز نفتی از ایران دارند تا خودشان در مقابل کمی از تولید نفت 10میلیون بشکه نفت خود بکاهند. ایران نیز در ماه سپتامبر اعلام کرده که 3میلیون و 850هزار بشکه در روز تولید می‌کند و قصد دارد تولید نفت خود را به 4میلیون و 200هزار بشکه در روز برساند. با این حساب جنگ نفتی تازه شروع شده‌است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا