رئیس مرکز ملی فرش ایران :

نقش فرش 29 منطقه ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت است

نقش فرش 29 منطقه ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت است

بیرجند- ایرنا- رئیس مرکز ملی فرش دستباف گفت: هم اکنون نقش فرش دستبافت 40 منطقه جغرافیایی کشور به عنوان هنر اصیل ایرانی ثبت ملی شد که از این تعداد 29 مورد آن در 2 سال گذشته در سازمان جهانی مالکیت معنوی به ثبت رسید که از این تعداد 14مورد آن مربوط به سال 1395 است.

حمید کارگر روز شنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر حوزه تجارت خارجی خراسان جنوبی افزود: از مجموع نقش جغرافیایی فرش های ایران که در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت شد، 2 مورد مربوط به خراسان جنوبی است.
وی در این ارتباط از نقش فرش قهستان شهرستان مرزی درمیان و مود شهرستان مرزی سربیشه یاد کرد.
در مراسمی که امروز در اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی و تعدادی از مسئولان محلی و کشوری برگزار شد، از نقش جغرافیایی فرش مود و قهستان رونمایی شد.
کارگر با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از قطب های مهم تولید فرش دستباف کشور است، افزود: فرش دستباف ایران عنصر بسیار پررنگ و شاخصی دارد نه فقط در ارز آوری که شاید امروز در مقایسه با سایر اقلام صادراتی عدد بزرگی نباشد اما ویژگی های مهمی در خود نهفته دارد.
این مسئول یادآور شد: فرش دستبافت به عنوان عاملی در تثبیت جمعیت روستایی و پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نقش مهمی در توسعه دارد و در کنار ویژگی های تاریخی، فرهنگی و هنری نقش بسزایی نیز در اشتغالزایی و اجرای اصول اقتصاد مقاومتی دارد.
رئیس مرکز ملی فرش ادامه داد: امروز فرش دستباف ایران در بسیاری گنجینه های معروف جهان می درخشد و مسئولان موزه های فرش خارجی به داشتن دست بافته های ایران به خود می بالند.
وی بیان کرد: ویژگی فرش دستباف بسیار زیاد و در همین حال متفاوت است در خراسان جنوبی بیش از 50 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.
وی تصریح کرد: در شرایطی که معتقدیم، اقتصاد مقاومتی باید محور کارها قرار بگیرد صنعتی بهتر از رونق فرش دستبافت برای تبلور بخشیدن به این اتفاق مهم وجود ندارد.
وی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی وقتی جان تازه ای می گیرد که بدخواهان آنسوی مرزها ساکت باشند، متاسفانه به دلایل گوناگون تلاش دارند مشکل فراوانی را به مردم ایران
تحمیل کنند.
کارگر اظهار کرد: آنها وقتی می توانند این تنگنا را وارد کنند که دانش و مهارت فنی حوزه ای را نداشته و نیازمند آنها باشیم در صورتی که بهترین دانش و مهارت فنی در مرزهای کشور وجود دارد.
به گفته وی وقتی می توانند اعمال فشار کنند که نیازمند سرمایه گذاری های کلان خارجی باشیم امروز با هزینه های بسیار پایین می توان در حوزه فرش دستبافت ایجاد اشتغال کرد.
وی افزود: آنها وقتی می توانند تگنا را بر نظام اعمال کنند که نیازمند واردات قطعه ای در حوزه خاصی باشیم در صورتی که در حوزه فرش دستبافت بخش عمده مواد اولیه در داخل کشور تامین می شود.
این مسئول اظهار کرد: در چند سال اخیر به دلیل پیامدهای تحریم، وضعیت صادرات فرش دستبافت خوب نبود در حال حاضر روند متفاوتی نسبت به گذشته در حال اتفاق افتادن است.
وی یادآور شد: از سال 2010 میلادی که تحریم مستقیم ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده فرش دنیا و ایران اعمال شد سهم زیادی از بازار را از دست دادیم تا قبل از این تاریخ 80 میلیون دلار به صورت مستقیم فرش به آمریکا صادر می شد اما یک دفعه به صفر رسید.
وی تاکید کرد: هر چند در این مدت فعالان بخش صادرات با کمک دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به سمت پیدا کردن بازارهای جدید سوق پیدا کردند، چین رقیب و خریدار فرش ایرانی شد.
وی افزود: یکی از اتفاق های مناسبی که در برجام رخ داد در بند 22 اشاره مستقیمی به لغو تحریم ورود فرش ایرانی به آمریکا داشت و بلافاصله در ژانویه سال 2016 اولین محموله فرش ایرانی از مبدا آلمان به مقصد لس آنجلس ارسال شد و بهمن ماه از مبدا ایران صادرات آغاز خواهد شد.
** 6ماهه 134میلیون دلار به خارج صادر شد
وی اضافه کرد: در 6 ماهه نخست امسال بیش از 2 هزار و 300 تن فرش دستبافت به ارزش افزون بر 134 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 18 درصد و وزن 11 درصد رشد دارد.
به گفته وی از این مقدار بیش از هزار تن فرش دستبافت به ارزش حدود 37 میلیون دلار به صورت مستقیم به آمریکا صادر شد.
وی اضافه کرد: باید فعالیت رقبای خود به ویژه هند و پاکستان را در پنج سالیکه میزان صادرات کم بود رصد و سلیقه روز مشتری آمریکایی رصد شود و تبلیغات مستمر و متفاوتی داشته باشیم تا روند صادرات ادامه یابد.
وی تصریح کرد: فرش تنها یکی از صادرات غیر نفتی کشور است یکی از خلاهایی که در حوزه فرش دستباف با آن رو به رو بودیم کمتر به دنبال ثبت نام و نشان و برند خود در عرصه های بین المللی بودیم .
کارگر همچنین گفت: به همین دلیل با نداشتن یک عامل بازدارنده فرش دستباف ایران در معرض تقلید رقبا قرار گرفت از چند سال قبل این فعالیت در وزارت صنعت، معدن و تجارت و بازرگانی دنبال شد تا فرش های مناطق جغرافیایی ایران ثبت جهانی شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا