صادرکنندگان سنگ خام دکان خود را جمع کنند

صادرکنندگان سنگ خام دکان خود را جمع کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در نامه‌ای که هفته پیش نوشتم از صادرکنندگان سنگ خام خواستم تا هرچه سریعتر این دکان را جمع کنند.

 

محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی اظهارداشت: در فضای پسابرجام باید در زمینه صادرات مواد معدنی تحول ایجاد شود.
وی ادامه داد: هفته گذشته در نامه‌ای خواستم تا به صادرکنندگان سنگ خام تذکر دهند تا این دکان را جمع کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم ایجاد دفاتر شرکت‌های سنگبری ایرانی در بازارهای خارجی گفت: افرادی که سنگ خام ایران را می‌خرند و به خارج می‌برند باید بیایند در ایران برای تولید مشترک سرمایه‌گذاری کنند.
نعمت‌زاده همچنین با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری سازندگان ماشین‌آلات معدنی در ایران برای تولید این ماشین‌آلات افزود: همانطور که خودروسازان خارجی برای تولید مشترک به ایران آمده‌اند تا صادرات داشته باشند، شرکت‌های خارجی فعال در تولید ماشین آلات معدنی نیز باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی ادامه داد: مسئولان شرکت ملی مس گاهی این توجیه را عنوان می‌کنند که رویه صادرات کنسانتره بیشتر از صادرات کاتد است ولی اشتباه می‌کنند.
وی افزود: برخی افراد عشق صادرات سنگ خام را دارند که این کار باید جمع شوند.
وزیر صنعت در ادامه با بیان اینکه بسیاری از معادن کشور نیاز به بازسازی و تعمیر ماشین‌آلات دارند،گفت:‌ شرکت‌های بزرگ داخلی باید در نوسازی ماشین‌آلات معدنی فعال شوند.
نعمت‌زاده افزود: شرکت هپکو از جمله شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات معدنی است که قرار بود تولید برخی ماشین‌آلات را انجام دهد، اما به دلیل ضعفی که دارد این کار را به طور جدی دنبال نکرده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت مورد نیاز برای تولید برخی ماشین‌آلات معدنی در کشور با توجه به نیاز داخل می‌تواند اقتصادی باشد و باید به این مسئله توجه شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه داشتن 5 یا 6 هزار معدن افتخار نیست، گفت: بسیاری از معادن کوچک غیراقتصادی هستند که باید با کمک خانه معدن و سازمان نظام‌مهندسی معدن تجمیع شوند.
نعمت‌زاده با اشاره به سفر اخیر خود به اصفهان گفت: در آنجا شاهد وجود سنگ‌بری‌های کوچک زیادی بودیم که غیراقتصادی هستند و با کوچک‌ترین افزایش قیمت برق، صدایشان درمی‌آید. این سنگ‌بری‌ها باید تجمیع شوند.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم بر موضوع اتحاد و همکاری تأکید زیادی شده است، گفت:‌ این در حالی است که در بخش‌های اقتصادی حاضر نیستیم به این مسئله عمل کنیم.
نعمت‌زاده در ادامه با اشاره به توافق انجام شده بین وزارت صنعت و سازمان انرژی هسته‌ای برای انجام عملیات اکتشافی ذخایر معدنی گفت: کار اکتشاف 100 هزار کیلومتر مربع با همکاری سازمان انرژی هسته‌ای آغاز شده که اگر بعد از انجام اکتشاف یا در حین آن، به ماده معدنی رادیواکتیو برسیم، کار پیگیری این موضوع به سازمان انرژی هسته‌ای سپرده خواهد شد.
وی با تأکید بر لزوم ایجاد شرکت‌های مشترک بین معدنکاران ایرانی و خارجی در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌های اکتشافی گفت: در حال حاضر مذاکرات زیادی با طرف‌های خارجی برای همکاری‌های اقتصادی داریم، به طوری که گاهی خسته می‌شویم و ممکن است در یک هفته با 5 یا 6 هیأت خارجی یا وزیر خارجی ملاقات داشته باشیم.
وزیر صنعت با اشاره به وجود 47 میلیارد تن ذخایر معدنی در کشور گفت: 60 درصد این ذخایر را مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهد.
نعمت زاده افزود: هنوز در بخش اکتشاف حق مطلب ادا نشده، در حالی که باید در بخش اکتشاف، فعالیت بیشتری صورت گیرد.
به گفته وی، طی دو سال اخیر بیش از 90 مورد پهنه معدنی در قالب 400 هزار کیلومتر مربع واگذار شده است و از افرادی که پهنه‌های معدنی را دراختیار دارند اما توانایی مالی و اجرایی ندارند می‌خواهیم که برای خود شریک بگیرند و یا با یکدیگر ادغام شوند تا کار اکتشاف هر چه زودتر انجام شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا