رییس مرکز آمار ایران:

اعتماد مردم به مرکز آمار ایران بزرگترین دستاورد سرشماری 1395 است/ مشارکت 49.5 درصد خانوارها

اعتماد مردم به مرکز آمار ایران بزرگترین دستاورد سرشماری 1395 است/ مشارکت 49.5 درصد خانوارها

تهران- ایرنا- رییس مرکز آمار ایران می گوید، سرشماری اینترنتی در حالی انجام شد که بسیاری از مردم نگران قطع یارانه های خود با دادن اطلاعات شان بودند، اما با این حال به مرکز آمار ایران اعتماد کردند و اطلاعات خود را دادند و این اعتماد برای مسوولان این حوزه بهترین سپاسگزاری و دستاورد است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، امیدعلی پارسا در میزگردی که به مناسبت سرشماری نفوس و مسکن 1395 در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، افزود: با انجام سرشماری اینترنتی که برای نخستین بار در کشور انجام شد، توانستیم از سرشماری سنتی به سوی سرشماری مدرن گام برداریم.
رییس مرکز آمار ایران افزود: با انجام موفق سرشماری اینترنتی توانستیم به تراز بالایی از روش های مدرن جمع آوری اطلاعات دست یابیم.
پارسا درباره نحوه انجام سرشماری اظهار داشت: از دو سال پیش مرکز آمار ایران، کار جدی در مورد نحوه انجام سرشماری اینترنتی را با 170 نفر از کارشناسان و متخصصان شروع کرد.
وی دوران یاد شده در حوزه آمار کشور را 'دوران گذار' عنوان کرد و گفت: این دوران را شروع کردیم تا به روش آمارهای ثبتی مبنا برسیم، به طوری که در همان زمان که آمارها تولید می شوند بتوانند مبنای یک برنامه ریزی و تصمیم گیری شوند.
رییس مرکز آمار ایران روش سرشماری نفوس و مسکن 1395 را روش ترکیبی اینترنتی،حضوری و تلفنی عنوان کرد و گفت: توانستیم در روش اینترنتی به جمع آوری اطلاعات خانوار بیش از 46 درصد برسیم که رقم بسیار قابل توجهی است. کشور کانادا در سال 2015 توانست به رقم 37 درصد در این نوع سرشماری برسد. کشورهای کانادا و استرالیا که نخستین بار روش سرشماری اینترنتی را پیاده کردند در مرتبه نخست به ترتیب آمار 17 تا 18 درصد و حدود هشت درصد دست یافتند.
رییس مرکز آمار ایران معتقد است، علت موفقیت سرشماری اینترنتی در کشورمان همکاری همه نهادها برای انجام این امر بود، به طوری که همه دستگاه های اجرایی به شکل بی نظیری پای کار آمدند.
به گفته پارسا همه ارکان نظام از صدا و سیما گرفته تا رسانه های مکتوب ، وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش وپرورش، استانداری ها و فرمانداری ها و بسیاری دیگر در این امر ملی یاری رسان مرکز آمار ایران بودند.
وی یکی از مزایای سرشماری اینترنتی را کاهش بار پاسخگویی عنوان کرد و گفت: نه تنها روش یاد شده کیفیت پاسخگویی را بهتر می کند بلکه صرفه جویی زمانی و هزینه ای را نیز به دنبال دارد.
پارسا یکی از مهمترین دستاوردهای سرشماری 1395 را بازگشت اعتماد دوباره مردم به مرکز آمار ایران عنوان کرد.
رییس مرکز آمار ایران درباره متخصصانی که با مرکز آمار ایران در اجرای چنین طرح بزرگ ملی همکاری کردند ،گفت: 20 کمیته در داخل مرکز آمار ایران با 170 نفر از متخصصان در دانشگاه صنعتی شریف و بخش خصوصی توانستند نرم افزارهای لازم را برای سرشماری راه اندازی کنند.
پارسا گفت: اطلاعاتی که مردم در اختیار مرکز آمار ایران قرار می دهند به هیچ عنوان از این مرکز خارج نمی شود و در اختیار هیچ نهادی حتی قوه قضاییه قرار داده نخواهد شد و مسوولان مرکز آمار ایران به چنین میثاقی پایبند هستند.
وی هزینه سرشماری نفوس و مسکن 1395 را 2 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پس از تصویب انجام سرشماری بودجه یک هزار و 350 میلیارد ریال ابلاغ شد. در تخصیص هزینه ها به هیچوجه نمی توان دستمزد ماموران آمارگیر را نادیده گرفت. هر چقدر مردم به شکل اینترنتی در سرشماری حضور می یافتند بالطبع هزینه سرشماری کاهش می یافت.

**سرشماری 1395 ترکیبی بود
علیرضا زاهدیان معاون مرکز آمار ایران نیز در این میزگرد گفت: در سرشماری اینترنتی همه روش های جمع آوری اطلاعات در نظر گرفته شد، به طوری که بتوان از تبلت، کامپیوتر و حتی تلفن همراه به سایت سرشماری وارد شد و اطلاعات خانوار را در آن ذخیره کرد.
وی درباره تمدید زمان سرشماری اینترنتی بیان داشت: حضور حداکثری مردم برای ثبت نام در روزهای آخر بی نظیر بود به طوری که مجبور شدیم در روز آخر، سرشماری را تمدید کنیم.
زاهدیان درباره حضور مردم در سرشماری اینترنتی گفت، در استان تهران 37.7 درصد خانوارها در سرشماری اینترنتی شرکت کردند و این میزان بالاتر از انتظاری بود که پیش بینی کرده بودیم.
به گفته معاون مرکز آمار ایران، وضعیت در همه استان های کشور خوب بود و دراکثر استان های کشور توانستیم به اهداف بالاتر از پیش بینی برسیم.
زاهدیان افزود: 25هزار مامور آمارگیری در سرشماری حضوری شرکت دارند که همه اینها از سوی کارشناسان مرکز آمار ایران آموزش های لازم را در این خصوص کسب کرده اند.
وی در مورد خانوارهای غایب گفت: خانوارهایی که هنگام مراجعه مامور در منزل حضور ندارند، خانوار غایب محسوب می‌شوند. برای این خانوارها توسط مامور اطلاعیه خانوار غایب انداخته می‌شود.
زاهدیان ادامه داد: در این اطلاعیه به هر خانوار غایب یک کد اختصاص می‌یابد که کد خانوار غایب نامیده می‌شود. به گفته زاهدیان، خانوارهای غایب به دو دسته تقسیم می‌شوند. خانوارهایی که در سرشماری اینترنتی شرکت کرده‌اند که باید کد خانوار غایب را از طریق شماره تلفن‌های روی اطلاعیه خانوار غایب در اختیار ستادهای سرشماری قرار دهند یا با ورود به وبگاه‌ سرشماری کد خانوار غایب خود را به کد آماری سرشماری اینترنتی متصل نمایند.
وی گفت: همچنین خانوارهایی که موفق به شرکت در سرشماری اینترنتی نشده‌اند، باید به وبگاه سرشماری مراجعه و با کد خانوار غایب ثبت‌نام کنند یا با ستادهای سرشماری تماس بگیرند و به صورت تلفنی سرشماری شوند.
زاهدیان افزود: خانوارهایی که کد آماری خود را گم کرده‌اند باید به وب‌گاه سرشماری قسمت بازیابی کد آماری مراجعه کنند.
معاون مرکز آمار ایران گفت: ماموران سرشماری که بیشتر آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند بدون حمایت مردم موفق نخواهند شد. برای حمایت از این ماموران باید با خوش‌رویی با آنها برخورد کنیم. از قبل شماره ملی اعضای خانوار، تاریخ تولد آنها، کد پستی، مساحت واحد محل سکونت و نوع اسکلت واحد مسکونی را با مشورت عضو مطلع خانوار یادداشت کنیم.
این مقام مسوول درباره قرعه کشی و جوایز 10میلیون ریالی گفت: مرحله آخر قرعه‌کشی جوایز که شامل خانوارهای غایبی که اطلاعات خود را به صورت اینترنتی ثبت کرده‌اند نیز می‌شود، در پایان سرشماری با اهدای 400 جایزه 10 میلیون ریالی انجام خواهد شد.
تاکنون 6بار قرعه کشی سرشماری اینترنتی انجام شده است.
وی درباره جایزه 2 گیگا بایت رایگان به شرکت کنندگان در سرشماری اینترنتی گفت: شرکت های ارایه کننده خدمات اینترنتی کار اطلاع رسانی درباره 2 گیگابایت جایزه رایگان را به خانوارهایی که در سرشماری اینترنتی شرکت کرده اند، آغاز کرده اند.
زاهدیان گفت: به دلیل تنوع شرکت ها، این کار نیاز به زمان دارد .هم اکنون این کار از طریق اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل انجام شده است.

** اجرای سرشماری اینترنتی شهامت زیادی می خواست
فریباالسادات بنی هاشمی مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران گفت: ورود به سرشماری اینترنتی شهامت بسیاری می طلبید و خوشبختانه مسوولان و کارشناسان مرکز آمار ایران باوجود دشواری های بسیار به این عرصه ورود کردند.
وی جسارت برای فکر، پیشنهاد و اجرای سرشماری اینترنتی را لازم دانست و گفت: در کنار همه اینها همدلی همه دستگاه ها با مرکز آمار ایران توانست ما را در اجرای چنین طرح عظیمی موفق کند.
به گفته بنی هاشمی ، هر سیستمی درون خود دارای پیچیدگی های بسیاری است. سیستم پیچیده ای را برای سرشماری اینترنتی طراحی کردیم که مردم بتوانند به آسانی به آن دسترسی داشته باشند.
وی بیان داشت: تکنیکی که در ایران برای سرشماری اینترنتی استفاده شد تاکنون در هیچ کشوری استفاده نشده است. روش های سرشماری هر پنج سال یکبار از سوی کشورها مورد بررسی قرار می گیرد که به طور یقین ما باید این طرح موفق را به دیگر کارشناسان جهانی ارایه دهیم.
بنی هاشمی درباره خطای سرشماری گفت: به طور یقین با تمهیدات و تلاش هایی که در سرشماری 1395 صورت گرفته است، خطای سرشماری به حداقل کاهش می یابد.
به گفته این مقام مسوول، نرم افزارهای زیادی برای سرشماری نفوس و مسکن امسال طراحی شده است و اطلاعاتی که از طریق تبلت ها جمع آوری می شود هر روز در سیستم مرکزی بارگذاری خواهد شد.

** حوزه تبلیغات سرشماری
سپس علی اکبر محزون مسوول اطلاع رسانی سرشماری سال 1395 در این نشست گفت: سرشماری در حوزه تبلیغات سه بخش را شامل می شود که شامل اطلاع رسانی،تشویق مردم و اقدام بود.
وی چالش بزرگ برای شروع سرشماری اینترنتی را همان اطلاع رسانی به مردم عنوان کرد و گفت: خوشبختانه رسانه ها در این بخش به یاری مرکز آمار ایران آمدند.
محزون گفت: همچنین تشویق مردم از سوی رهبر معظم انقلاب و فراخوان پیام ریاست جمهوری برای حضور گسترده مردم در سرشماری اینترنتی یاری رسان بود.
وی افزود: مسوولان حوزه آمار در این مدت دیدارهای ارزشمندی با برخی از مسوولان در حوزه های مختلف داشتند که در جهت تشویق مردم تاثیر مهمی داشت.
محزون درباره مرحله سوم که همان اقدام بود، گفت: گروه تبلیغات، واسط بین مردم و مرکز آمار ایران بود .با ایجاد روش های نوین و تالار گفت وگو توانستیم با رده های استانی و ستاد مرکزی ارتباط برقرار کنیم.
از آغاز سرشماری حضوری نفوس و مسکن سال 1395 در بیست وهشتم مهرماه امسال تا صبح امروز پانزدهم ابان ماه، 12 میلیون و 700 هزار خانوار باجمعیت بالغ بر 42 میلیون و 300 هزار نفر شرکت کرده اند.
همچنین 80 هزار خانوار غایب از طریق اینترنت اطلاعات خود را به مرکز آمار ایران ارایه دادند.
میزان مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن 1395 بیش از 46 درصد ثبت شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا