ایجاد بورس ارز به تضعیف قدرت پول ملی منجر می شود؟

ایجاد بورس ارز به تضعیف قدرت پول ملی منجر می شود؟

نوسانات شدیدی ارزی در چند سال گذشته آسیب های جدی به اقتصاد کشور وارد کرد اما اینکه با راه اندازی بورس ارز می توان نوسانات بازار ارز را مدیریت کرد، موافقان و مخالفانی دارد که البته مهم در بررسی این موضوع تقویت اقتصاد کشور است.

 

راه اندازی بورس ارز موضوعی است که در چند ماه گذشته در اخبار مطرح می شود، اما تاثیر راه اندازی بورس ارز در اقتصاد کشور مهم است. بی شک نوسانات نرخ ارز در چند سال گذشته مولفه تاثیرگذار مهمی در اقتصاد کشور بوده است بنابراین در اعمال هر سیاست اقتصادی که بازار ارز را تحت تاثیر قرار می دهد باید تمامی جوانب کارشناسی سنجیده شود.
نوسانات شدید ارزی در چند سال گذشته آسیب های جدی به اقتصاد کشور وارد کرد و حتی در کاهش قدرت خرید مردم موثر بود.
راه اندازی بورس ارز در شرایطی مطرح می شود که یکی از برنامه های اقتصادی دولت یکسان سازی نرخ ارز است و براساس اخبار، دولت قصد دارد انجام این مهم را قبل از پایان عمر دولت یازدهم به سرانجام برساند بنابراین باید این دو مبحث را باهم لحاظ کرد.
اینکه با راه اندازی بورس ارز می توان معاملات ارزی را بصورت شفاف مدیریت کرد؛ نکته قابل تاملی است. اما باید توجه داشت بانک مرکزی وظیفه مدیریت ارزی را برعهده دارد، بنابراین باید سوال کرد راه اندازی بازار بورس چه تاثیری در وظایف بانک مرکزی در حیطه مدیریت بازار ارز ایجاد می کند؟ همچنین باید سوال کرد چه مکانیزیمی برای جلوگیری از رشد قیمت کاذب ارز در نظر گرفته شده است؟
در هر صورت حتی اگر تمامی تدابیر برای راه اندازی بازار بورس اندیشیده شده باشد باید بسترهای لازم انجام این کار در کشور فراهم شود، نکته دیگر اینکه باید تمهیدات لازم اتخاذ شود که نتیجه راه اندازی بورس ارز به تضعیف قدرت پول ملی منتهی نشود.
با توجه به اهمیت موضوع، با نمایندگان اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت و گوهایی انجام شده که به شرح ذیل است:
بهمنی: تاسیس بورس ارز حفظ ارزش پول ملی را به خطر می اندازد
محمود بهمنی، درباره تاسیس بورس ارز گفت: در زمان مسولیت در بانک مرکزی با تاسیس بورس ارز موافق نبودم.
نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی درباره دلایل مخالفتش با تاسیس بورس ارز در کشور، گفت: هیچ کشوری اجازه نمی دهد شرایطی به وجود بیاید که به راحتی ارزش پول ملی در یک کشور با بورس بازی توسط برخی ها بالا و پایین شود.
سیاست های پولی باید در اختیار بانک مرکزی باشد/تمامی جوانب باید در رابطه با تاثیرات بورس ارز سنجیده شود
این نماینده مردم درمجلس دهم، افزود: تغییرات ارزش پول ملی در واردات و همچنین قیمت اجناس در بازارها تاثیرگذار است؛ بنابراین باید تمامی جوانب در رابطه با تاثیرات بورس ارز سنجیده شود.
بهمنی باتاکید برلزوم قانون عملیات بانکی بدون ربا، افزود:سیاست های پولی باید در اختیار بانک مرکزی باشد تا بتواند با مدیریت، ارزش پول ملی را حفظ و تعادل را در موازنه پرداخت ها ایجاد کند.
عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تاسیس بورس ارز امکان حفظ ارزش پول ملی توسط بانک مرکزی را از بین می برد.
پور ابراهیمی داورانی: بازار ارز با تاسیس بورس ارز شفاف می شود
محمدرضا پورابراهیمی داورانی، درباره راه اندازی بورس ارز در کشور گفت: کارهای کارشناسی برای راه اندازی بورس ارز از چند سال گذشته آغاز شده بود اما به دلایلی مانند نوسانات شدید نرخ ارز و دو نرخی شدن ارز این موضوع تاکنون ممکن نشده است. 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز باعث جلوگیری از رانت اقتصادی می شود، ادامه داد: در دولت گذشته در شورای عالی بورس با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار چارچوب تشکیل بورس ارز مشخص شد تا زمینه برای انجام فعالیت شفاف در بازار بورس کشور فراهم شود.
این نماینده مردم درمجلس نهم تصریح کرد: بورس ارز باعث ایجاد شفافیت در کشف قیمت ریال در برابر ارزهای خارجی می شود که وزرات اقتصاد و امور دارایی این موضوع را تایید کرد اما رئیس سابق بانک مرکزی به دلیل برخی نگرانی ها در اجرای سیاست‌های بانکی با این کار موافقت نکرد که البته این کار بانک مرکزی اشتباه بود.
تشکیل بورس ارز، بازار ارز را شفاف می کند
پورابراهیمی داورانی افزود: بازار غیرمنظم و غیرشفاف ارز با تشکیل بورس ارز به یک بازار رسمی و شفاف تبدیل می شود.
وی تصریح کرد: روش ها و ابزارهای مرتبط با ارز در اقتصاد ایران تعریف شده که از اهداف این کار کشف قیمت شفاف در بازار نقدی و همچنین بازار با ابزارهای مشتقه مر تبط با وضعیت نقدینگی را شناسایی می کنند.
پورابراهیمی داورانی ادامه داد: با راه اندازی بازار بورس بهترین شرایط فراهم می شود تا زیر نظر بانک مرکزی بازار رسمی ارز تک نرخی ایجاد و زمینه حذف رانت از اقتصاد کشور فراهم شود.
عضوکمیسیون اقتصادی مجلس یادآورشد: تشکیل بازار ارز باعث پایان دادن به فعالیت های دلالی کاذب در بازار ارز کشور می شود.
حسن نژاد: تاسیس بورس ارز می تواند زمینه افزایش نرخ تورم را ایجاد کند
محمدحسن نژاد، درباره موضوع تاسیس بورس ارز در کشور، گفت: درهیچ جای دنیا بورسی به نام بورس ارز بصورت شفاف وجود ندارد.
نماینده مردم مرند و جلفا درمجلس شورای اسلامی،ادامه داد: باید توجه داشت درکشور عرضه کننده و تقاضا کننده ارز مشخص است و معمولا دولت ارزهای حاصل از درآمد فروش نفت را در بازار عرضه می کند.
این نماینده مردم درمجلس دهم، افزود: میزان ارز درکشور محدود است، بنابراین با ارائه ارز دربورس این امکان وجود دارد که متقاضی دریافت ارز تنها در یک مقطع زمانی افزایش یابد.
حسن نژاد ادامه داد: درصورت وجود بورس ارز ،ممکن است اشخاص  در سیستم ارزی کشور خلل ایجاد کرده و خریدار ارزهای موجود در بورس شود.
وی گفت: تاسیس بورس به صلاح نیست و به زیان کشور است به دلیل اینکه نمی توان بازار ارز را مدیریت کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: تاسیس بورس ارز باعث خلل دراقتصاد و بازارهای کشور می شود و این موضوع باعث می شود رشد نرخ تورم افزایش یابد.
شکری: زیرساخت ها برای راه اندازی بورس ارز در کشور مهیا نیست
محمود شکری،درباره راه اندازی بورس ارز درکشور،گفت: بورس یکی از موضوعاتی است که به شفافیت در اقتصاد کشور منتهی می شود.
نماینده مردم رضوان شهر و تالش  در مجلس شورای اسلامی،ادامه داد:راه اندازی بورس ارز درکشور در صورتی می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد که کنترل ها و نظارت های لازم در این رابطه اعمال شود.
لزوم اتخاذ تدابیری که قیمت ها در بورس ارز به صورت کاذب تعیین نشود
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: باید تدابیری اتخاذ شود که قیمت ها در بورس ارز بصورت کاذب تعیین نشود.
وی، گفت: با توجه به سابقه عملکرد ضعیف در بخش نظارت های مالی باید در زمینه راه اندازی بورس تمامی جوانب لحاظ شود.
شکری افزود: باید مجلس،بانک مرکزی،سازمان بورس و سایر نهادهای ذیربط هماهنگی های لازم را برای اعمال نظارت موثر در بخش بورس ارز داشته باشند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید برلزوم وجود زیرساخت ها برای راه اندازی بورس ارز ادامه داد:در حال حاضر زیرساخت ها برای راه اندازی بورس ارز در کشور وجود ندارد.
عثمانی: تاسیس بورس ارز می تواند ثبات نسبی بازار ارز را برهم زند
محمدقسیم عثمانی، درباره اخباری مبنی بر تاسیس بورس ارز در کشور گفت:باید توجه داشت در شرایط فعلی راه اندازی بورس ارز در کشور به صلاح اقتصاد کشور نیست.
میزان عرضه ارز تناسبی با تقاضای موجود ندارد
نماینده مردم بوکان درمجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل خود در مخالفت با راه اندازی بورس ارز ادامه داد:تاسیس بورس ارز متناسب با شرایط اقتصادی کنونی کشور نیست به دلیل اینکه در حال حاضر میزان عرضه ارز موجود، تناسبی با تقاضای موجود ندارد.
این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: درحال حاضر میزان ارز موجود تقاضاهای بخش خصوصی را پاسخگو نیست،حتی ارز موجود نمی تواند بطورکامل نیازهای ارزی دولت را تامین کند.
عثمانی افزود: به دلیل محدودیت‌های که برای تقاضای ارز ایجاد شده، قیمت ارز تا حدودی کنترل و از نوسانات شدید آن جلوگیری شد.
وی با بیان اینکه نمی توان در شرایط فعلی، قیمت رقابتی برای ارز تعیین شود،افزود: باید پذیرفت به نوعی قیمت ارز در قانون بودجه کشور به صورت دستوری تعیین می شود.
بررسی تاثیر رفع تحریم‌ها در راه اندازی بورس ارز
عثمانی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه آیا رفع تحریم ها می تواند شرایط راه اندازی بورس ارز را فراهم کند،تصریح کرد: این موضوع به میزان ارزی که به دست دولت می رسد،بستگی دارد و فراموش نکنیم دولت با تراز منفی پرداخت‌های ارزی روبرو است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآورشد:درصورت برداشتن شدن محدودیت تقاضا برای ارز و راه اندازی بورس ارز در کشور، ثبات نسبی که در بازار ارز در دوسال اخیر حاصل شده با مشکل روبرو خواهد شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا