مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

تصمیمات نادرست در خصوص پرداخت یارانه‌ها کشور را فلج کرده است

تصمیمات نادرست در خصوص پرداخت یارانه‌ها کشور را فلج کرده است

تبریز - مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تصمیمات نادرست در پرداخت یارانه‌ها کشور را فلج کرده است.

کاظم سلیمی بعداز ظهر چهارشنبه سیزدهم آبان ماه جاری در جلسه تبادل نظر در خصوص بررسی زیرساخت های تجاری، بازرگانی و خدماتی آذربایجان شرقی در تبریز ضمن اشاره به روز ۱۳ آبان و تحول ترسیم شده درنگرش و مدیریت نگرش ها به عنوان انقلاب دوم اظهار داشت: چیزی که اکنون در دنیا ترسیم می شود، متحول شده و کشورهای پیشرفته مسیر حیات خود را در قالب رشد اقتصادی پیدا کرده اند، حتی کشورهای توسعه یافته نیز، مجددا به این مسیر باز گشته اند و از این طریق، بیش از ۶۳ درصد خدمات کشوری خود را عملیاتی نموده اند. از این رو بسیاری از این کشورها با زوم نمودن در بخش خدمات به ویژه خدمات بازرگانی توانسته اند قسمت عمده ای از مباحث اشتغال را نجات دهند.

مدیر کل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت و معدن و تجارت و رئیس گروه زیرساخت های کشور در ادامه با بیان این که تصمیم های غلط در خصوص یارانه ها، کشور را فلج کرده است، تصریح نمود: ما هم اکنون باید راهبردهای لازم را عملیاتی سازیم.

وی در این خصوص افزود: از مسیر تولید تا مصرف پلی است که رها شده و اگر هم موجود بوده در آیین نامه هاو ستادها و غیره بوده و باید به آن توجه نمود. وی موفقیت آمریکا، مالزی و ترکیه را پیمودن این مسیر دانست.

وی در ادامه ضمن اشاره به تدوین لایحه جامع نظام توزیع کالا و خدمات، توسعه و نوین سازی شبکه های توزیع، تهیه شناسنامه از زیرساخت های تجاری موجود کشور و شناسایی کارکردهای فعلی، بالقوه آن ها و ارزیابی عملکرد با رویکرد استفاده از تکنولوژی، توسعه و استاندارد سازی فروشگاه های زنجیره ای در ایران، شناسایی و ساماندهی ابزارهای نظام توزیع، ایجاد و توسعه نهادهای غیردولتی برای گسترش بازاریابی و تدوین سیاست های کلی مرتبط، تقویت و توسعه زیرساخت های ذخیره سازی و حمل و نقل، تدوین ساز وکار های مناسب جهت گسترش خودکنترلی و ایجاد اعتماد بین دولت و بخش غیردولتی، تدوین سندکاهش هزینه های مبادله و تبعی نظام توزیع، اولویت بندی سرمایه گذاری در زیرساخت های تجاری در حوزه عملکرد هریک از دستگاه های اجرایی، تعیین نیازهای اولویت دار استان های محروم به تأسیسات و زیرساخت های ذخیره سازی؛ آن ها را از راهبرد ها و برنامه های زیرساخت نظام اجتماعی و بازرگانی کشور دانست.

سلیمی اظهار داشت: هدف از این برنامه ها ساماندهی و قانونمند شدن نظام توزیع، کاهش هزینه های توزیع و توسعه متوازن زیرساخت های توزیع با رویکردهای ایجادی بسترهای قانونی، ساختاری و سازمانی، نوین سازی نظام توزیع، شفاف سازی در نظام توزیع، ایجاد صرفه های ناشی از مقیاس، ایجاد بسترهای قانونی، ساختاری و سازمانی، تسهیل و روان سازی مبادلات، هدایت منابع به حوزه های زیرساخت های تجاری است.

سلیمی در پایان ضمن اشاره به تصویب آمایش تجاری در برنامه ششم و تأکید بر همکاری مستمر جهت تدوین و تصویب طرح آمایش تجاری کشور توسط مطالعات، شناسایی نیازها و اولویت های استان های محروم بر مبنای این طرح، تفکیک اولویت ها برمبنای حوزه عملکردی دستگاه های اجرایی، برقراری ارتباط با دستگاه های اجرایی متولی، تعیین میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای طرح های اولویت بندی شده، تعیین روش های جذب سرمایه مورد نیاز برای طرح های اولویت دار، انجام مراحل قانونی و اجرایی جهت جذب سرمایه و ... آن ها را از جمله پیش نیازها و فعالیت های لازم در این زمینه دانست.

وی در این راستا افزود: پنج استان را به عنوان پایلوت انتخاب کرده ایم که در آن ردیف ها و ساختارهای مسیر جدید مشخص شده و مبنای حرکتی با بیش از ۸۰ درصد با بخش مشارکت خصوصی بوده و آذربایجان شرقی نخستین استان در این مسیر است که در آن حضور یافته است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا