رایزن بازرگانان ایرانی در ترکیه اعلام کرد:

مراجعه ترک‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران افزایش دارد

مراجعه ترک‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران افزایش دارد

اردبیل – رایزن بازرگانان ایرانی در کشور ترکیه از افزایش مراجعات ترک‌ها جهت سرمایه‌گذاری در کشور ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید زادبوم بعدازظهر چهارشنبه در دیدار استاندار اردبیل با رایزنان برخی از کشورها تصریح کرد: وزارت صنعت و معدن در نظر دارد در ۳۰ کشور رایزن اعزام کند و در دوره جدید تعداد رایزنان از زیر ۱۰ نفر به ۲۷ نفر رسیده است.

وی مأموریت رایزنان رامتفاوت از بخش دیپلماسی دانست و تأکید کرد: درعین‌حال رایزنان با آموزش‌ها لازم در خصوص مسائل دیپلماسی کشورها نیز هماهنگی لازم را کسب می‌کنند.

رایزن بازرگانان ایرانی در کشور ترکیه بابیان اینکه در دور جدید فعالیت رایزن‌ها، این گروه به استان‌ها سفر می‌کنند، تأکید کرد: در پی سفر به استان‌ها پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری و زمینه‌های توسعه و ترویج مراودات تجاری تشریح می‌شود.

زادبوم نگاه توسعه تجارت خارجی با محدود شدن به کشورهای همسایه را نادرست توصیف کرد و افزود: هدف این است هر استانی با کشورهای مختلف مراوده و ارتباط تجاری داشته باشد.

وی بابیان اینکه رایزنان به دنبال بازی‌های بوروکراتیک نبوده و به دنبال انجام کار صحیح در حوزه مأموریت‌های خود هستند، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در پی تحولات منطقه اروپایی‌ها و به‌ویژه ترک‌ها علاقه‌مند به افزایش مراودات تجاری خود هستند.

رایزن بازرگانانی ایرانی در کشور ترکیه به افزایش شش برابری مراجعات ترک‌ها جهت آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت کشور اشاره و اضافه کرد: ما حتی حاضر به برگزاری همایش‌هایی در استان‌ها درصورتی‌که بیش از ۱۰ شرکت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن استان باشند، هستیم.

وی به موافقت‌نامه ایران با ترکیه برای اخذ تخفیف ۱۴۰ قلم محصول کشاورزی افزود: از خود استان اردبیل انتظار می‌رود این محصولات را بررسی کرده و مواردی که توانمندی در صادرات دارد را شناسایی کند.

وی با اشاره به وضعیت صادرات ترکیه در سال ۲۰۱۴ متذکر شد: صادرات ترکیه در این سال ۱۵۷ میلیارد دلار و واردات ۲۴۰ میلیارد دلار است که در مقایسه با سال جاری کاهش ۱۰ درصدی صادرات ترکیه را شاهد هستیم.

زادبوم از دلایل عمده این رکود را تحولات سیاسی در این کشور عنوان و اضافه کرد: به رغم روابط سیاسی ایران و ترکیه روابط اقتصادی مطلوب است.

رایزن بازرگانان ایرانی در کشور ترکیه تأکید کرد: آنچه ما را در روابط ایران و ترکیه آزار می‌دهد نگاه مسافر محوری است و متأسفانه برخی هیئت‌ها صرفاً بادید گردشگری سفر می‌کنند این در حالی است که تلاش ما بر این است در عرصه تجارت ترک‌ها ما را جدی بگیرند.

وی از اعلام آمادگی برای توسعه روابط استان‌ها به‌ویژه استان‌های آذری‌زبان خبر داد و بیان داشت: در این راستا اگر استان اردبیل نیز هیئت تجاری دارد آماده همکاری و حمایت هستیم.

رایزن بازرگانان ایرانی در کشور ترکیه ازجمله محورهای توسعه روابط اردبیل با ترکیه را گردشگری عنوان و تأکید کرد: در این راستا بر اساس بررسی‌هایی که صورت گرفته توجه به گردشگری موضوعی مورد تأکید است.

زادبوم معتقد است برای توسعه گردشگری ایران با ترکیه راهکاری جز توسعه گردشگری موضوعی نداریم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا