سخت‌ترین بخش کاهش مصرف انرژی در ایران ساختمان است

سخت‌ترین بخش کاهش مصرف انرژی در ایران ساختمان است

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره پیگیری اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش مسکن گفت: سخت‌ترین بخش برای کاهش مصرف انرژی ایران بخش ساختمان است و به همین جهت مبحث ۱۹ با سرعت درحال اصلاح است.

 

حامد مظاهریان با اشاره به اینکه سخت‌ترین بخش برای کاهش مصرف انرژی ایران بخش ساختمان است،گفت: این سختی به این دلیل است که در بخش ساختمان با گستره 23 میلیون خانه با 23 تا 24 میلیون خانوار طرف هستیم و خانوارها با درآمد متفاوت و گستره جغرافیایی متفاوت چالش جدی را پیش روی صنعت ساختمان گذاشته‌اند که برای رفع چالش‌ها نیاز به قوانین و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم داریم.
*کاهش مصرف انرژی در ساختمانها درحال اصلاح است
وی افزود: مبحث 19 با هدف سرعت بیشتر در کاهش مصرف انرژی در ساختمانها در حال اصلاح است، این مبحث هم اکنوندر شورای تدوین مقررات ملی است و گزارش جامعی ارائه می شود. اقدام دوم، آئین نامه ماده 18 است که ساختمان ها را به 2 گروه دولتی و خصوصی تقسیم کردیم که در ساختمان های خصوصی به دو بخش ساختمان های در حال ساخت و ساختمان های ساخته شده تقسیم می شود.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: آئین‌نامه‌ای برای ساختمان‌های در حال ساخت وجود دارد تا همه مهندسین ملزم به رعایت آن باشند تا موقع خرید ساختمان از فروشنده تقاضای تحویل خانه سالم شود و مصرف انرژی آن مطابق با آئین‌نامه باشد.
*پیش نویس اصلاح الگوی مصرف ساختمانها را به 2 گروه دولتی و خصوصی تقسیم می کند
وی افزود: قانون اصلاح الگوی مصرف را داریم که مصوب مجلس است که آئین نامه ای در ماده 18 دارد که تهیه آن برعهده وزارت راه و شهرسازی است و خوشبختانه پیش نویس آن نهایی شده است و به زودی برای مراحل تصویب نهایی می شود.
مظاهریان تاکید کرد: در این آئین نامه پیش بینی شده است که ساختمانها را به 2 گونه دولتی و خصوصی تبدیل کنیم و اگر اعتقاد به کاهش مصرف انرژی داریم دولت خود باید پیشگام باشد و کاهش مصرف انرژی در ساختمانهای دولتی باشد.
وی گفت: دولت این موضوع را مطرح کرده که هم بخشنامه های دولتی خود را با این آیین نامه تطبیق دهند و با اصلاح کالبد ساختمانهای دولتی کاهش مصرف را مدیریت کند که اگر اتفاق نیفتد جریمه ای در نظر گرفته شده است.
*برنامه اصلاح الگوی مصرف برای ساختمانهای موجود و در حال ساخت
وی تاکید کرد: در بخش های خصوصی به دو گونه تقسیم شدند، ساختمانهای در حال ساخت است که وظیفه سرمایه گذاران مهندسین و ناظرین است که ساخت و ساز را مطابق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان انجام دهند و در بخش ساختمانهای موجود که بخش سخت کار است باید انگیزه‌های لازم را ایجاد کنیم تا خانوار ساکن در ساختمان اقدام به تغییر کالبد ساختمان برای کاهش مصرف انرژی کند.
مظاهریان با اشاره به اینکه در کشور 23 میلیون ساختمان وجود دارد به اهمیت مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: قانون مصرف انرژی در کشور وجود دارد. در بخش ساختمان نیز مسائل شفاف بیان شده است و آئین نامه ای مرتبط با بحث انرژی نیز درپیش داریم که چنین فرآیندی طیف گسترده‌ای از جامعه را دربر می گیرد و نیازمند تأمین مالی است زیرا تکنولوژی‌های نوین نیازمند هزینه است.
مظاهریان تصریح کرد: هدف از این اقدامات این است که در یک بازه زمانی، خریداران ساختمانی را تحویل بگیرند تا دغدغه هدررفت انرژی و پرداخت آن را نداشته باشند.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شناسنامه فنی ساختمان باید تمام خصوصیات ساختمان را درک کند اما قانون الگوی مصرف انرژی یک گام جلوتر رفته و توصیه کرده است تا برچسب هایی به ساختمان داده شود، بنابراین اگر طرح بطور کامل اجرا شود صاحبان واحد مسکونی می دانند که خانه هایشان چه برچسب انرژی گرفته و چه میزان در مصرف انرژی بهینه است که این امر می تواند بر روی قیمت خانه‌ها تاثیر بگذارد.
وی افزود: شهرداری کافی است به وظایف خود عمل کند زیرا شهرداری مرجع صدور پروانه و کنترل ساختمان مبحث 19 است که توصیه های آن باید در همه ساختمانها احراز شود و نباید پایان کار را به ساختمانهایی بدهند که ضرورت ها را رعایت نکرده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا