جهان بدون اوپک

جهان بدون اوپک

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام از دیدار نوامبر 2014 تا کنون نقش تولیدکننده اصلی خود را در بازارها رها کرده‌است. اینجا شش راهی را می‌بینید از طریق آن‌ها دنیای صنعت نفت تغییر کرده‌است.

 

تابستان سال 2014 بود که طلای سیاه ارزش خود را در بازارهای جهانی از دست داد. از آن زمان که اوپک تصمیم گرفت تولید نفت خود را کاهش ندهد، بازار نفت دیگر روی خودش به خود ندید. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از تحلیل وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد که دنیا بدون اوپک، دنیای پیچیده‌ای است. قیمت نفت دیگر به روزهای طلایی و رویایی 100دلاری نخواهد رسید، بازار پیشگوهای نفتی داغ می‌شود، اقتصاد کشورهای عضو اوپک فلج می‌شود، نوسان قیمت به وضعیت عادیِ جدید در بازار تبدیل می‌شود و رقابت برای حفظ سهم در بازار به اوج می‌رسد.
چوب حراج به قیمت نفت
قیمت نفت سقوط خود را از تابستان 2014 آغاز کرد. در آن زمان مازاد عرضه که از نفت شیل ایالات متحده امریکا ناشی شده بود باعث کاهش قیمت نفت شد. بسیاری انتظار داشتند اوپک تولید نفت خود را کاهش بدهد و از مازاد عرضه جلوگیری کند. اما این کارتل در نوامبر 2014 تصمیمی تاریخی گرفت و تولید نفت خود را کاهش نداد. به این ترتیب چوب حراجی به نفت زد.
وضعیت عادی جدید در بازار نفت
وقتی اوپک طلایه‌داری خود را در بازار نفت از دست داد قیمت‌ها بیش از پیش و با سرعت بیشتری سقوط کرد. نوسان در این مدت به صورت مستمر بر بازار نفت حاکم بوده‌است. با راه جدیدی که اوپک در پیش گرفته، سی‌تی‌گروپ پیش‌بینی کرده نوسان در بازار نفت «وضعیت عادیِ جدید» است.
بازارِ داغِ پیشگوهای نفتی
اتفاقاتی که در بازار نفت افتاد باعث شده هر کسی این بازار آشفته را به گونه‌ای تحلیل و تفسیر کند. بررسی‌های وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد که سرمایه بسیار زیادی صرف پیش‌بینی آینده قیمت نفت برنت در سال 2016 شده‌است. حالا پیشگوهای بازار نفت، بازارشان داغ است. آن‌ها از این فرصت برای پول درآوردن استفاده می‌کنند.
رقابت به اوج رسید
در این بین رقابت شدیدی برای حفظ سهم در بازار شکل گرفته‌است. تولید نفت شیل ایالات متحده امریکا تقریباً دو برابر شده‌است. در این بین عربستان سعودی نیز تولید نفت خود را افزایش داده‌است. ایران نیز تلاش می‌کند سهم از دست رفته خود را در بازار نفت احیا کند.
سرمایه‌گذاری حداقلی در پروژه‌های نفتی
در حالی‌که قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه گذشته رسید، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید نیز به صورت ناگهانی سقوط کرد. حفاران نفتی دیگر برنامه‌ای برای انجام پروژه‌های جدید ندارند. سال گذشته سرمایه‌گذاری نفتی در جهان تا 126میلیارد سقوط کرد. این میزان سقوطِ 25درصدی را نشان می‌دهد.
سقوط اقتصاد کشورهای عضو اوپک
کاهش قیمت نفت روی اقتصاد کشورهای عضو اوپک تأثیر بسیار زیادی گذاشته‌است. تولید ناخالص داخلی در این کشورها کاهش بسیار شدیدی داشته‌است. ونزوئلا به رکود رسیده و در خطر تنش‌های اجتماعی است. عربستان سعودی باید یارانه‌ها را قطع کند و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با مشکل روبه‌رو شده‌اند.
بر اساس تحلیل وال‌استریت ژورنال، دنیای بدون اوپک، دنیایی است که در آن قیمت نفت همیشه پر از نوسان است، اقتصاد کشورهای تولیدکننده نفت در آن به گِل نشسته و پیشگوهای نفتی در آن سود می‌برند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا