بهای طلا و ارز در بازار تهران

بهای طلا و ارز در بازار تهران

مشخص نبودن جهت حرکتی دلار موجب شده که خرید و فروش‌های ارزی همچنان با احتیاط همراه باشد. در نتیجه این شرایط، ریسک معاملات ...

مشخص نبودن جهت حرکتی دلار موجب شده که خرید و فروش‌های ارزی همچنان با احتیاط همراه باشد. در نتیجه این شرایط، ریسک معاملات بیشتر به سمت معامله‌گران اعتباری انتقال یافته که با خرید فردایی ارز در پی نوسانگیری و کسب سود هستند. این تحرکات، موجب فاصله گرفتن نرخ فردایی بازار از نرخ نقدی شده است؛‌ هر چند که ‌روز چهارشنبه این فعالیت‌ها نیز موجب نشد نرخ دلار تکان چندانی بخورد. شاخص بازار ارز روز گذشته نهایتا مانند روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با قیمت 3505 تومان به کار خود پایان داد.

اما برخلاف آرامش نسبی دلار،‌ سکه تحت فشار اونس 8 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 925 هزار تومان رسید. البته افت سکه متناسب با کاهش طلای جهانی نبود، عاملی که موجب شد حباب این فلز گرانبها تا حد زیادی تخلیه شود. حباب سکه تا ساعت 3 بعدازظهر منفی و تنها حدود هزار تومان بود.

انقباض نوسان

پس از نوسان 20 تومانی روز یکشنبه و عبور دلار از کانال 3400 تومان، فضای بازار ارز آرام شد و نوسانات آن به دامنه‌ای 5 تومانی محدود شد. دلار که روز یکشنبه با 20 تومان رشد به قیمت 3510 تومان رسیده بود، روزهای دوشنبه،‌ سه‌شنبه و چهارشنبه در بازه 3505 تومان تا 3510 تومان نوسان کرد تا بتوان از انقباض نوسان در این 3 روز سخن گفت. روند روزانه پنجمین روز هفته جاری نیز شاهد کاهش تغییرات دلار بود. چهارشنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3507 تومان آغاز کرد که افزایشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. در ادامه روز، قیمت تا نزدیک 3510 تومان نیز بالا رفت، ‌ولی نهایتا با پایین آمدن از سقف روزانه روی همان قیمت 3505 تومان روزهای دوشنبه و سه‌شنبه آرام گرفت. به این ترتیب، انقباض سه روزه در روند روزمره نیز تا حد زیادی ملموس بوده است. در سه روز اخیر، قیمت دلار نهایتا تا 3514 تومان بالا رفته است و نقطه 3515 تومان جایی بوده است که بازار در برابر رشد بیشتر مقاومت کرده است. کف قیمت نیز در این محدوده زمانی نرخ 3500 تومان بوده است و معامله‌گران با خرید ارز در این نقطه از دارایی خود حمایت کرده‌اند. چهارشنبه، در فضایی که دلار تغییرات قیمتی چندانی نداشت، ارز اروپایی یورو 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3860 تومان رسید. تضعیف ارزش این ارز در برابر دلار در بازارهای جهانی علت اصلی این افت بود.


فروش نقدی، خرید امروزی

در پنجمین روز هفته،‌ اختلاف قیمت معاملات نقدی با معاملات فردایی بالا رفت. در مقاطعی از روز چهارشنبه، فاصله این دو نرخ به بیش از 5 تومان نیز رسید. به‌عنوان مثال، ساعت 12 ظهر در حالی که دلار در سمت معاملات نقدی با قیمت 3508 تومان خرید و فروش می‌شد،‌ قیمت این ارز در سوی دیگر بازار یعنی در سمت معاملات فردایی حدود 3513 یا 3514 تومان بود. فعالان، علت این شکاف را به 3 عامل نسبت داده‌اند:1- تحرکات معامله‌گران آتی.2- متوقف شدن سنتی دو روزه معاملات آتی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه و 3- بالا بودن حجم ارز فیزیکی در بازار. به گفته حاضران در بازار،‌ در سه روز اخیر دامنه نوسانات بازار نقدی دلار کم شده و این عامل موجب شده است که برخی از بازیگران ترجیح دهند برای کسب سود، تحرکات خود را در سمت معاملات فردایی و امروزی انجام دهند.در حالی که برخی از نوسان‌گیران، معاملات فردایی خود را بالا برده‌اند، گروه دیگری چشم نوسان‌گیر خود را به معاملات امروزی دوخته‌اند. تفاوت این دو نوع معامله بیشتر به زمان تسویه آنها مربوط است؛ معاملات امروزی در ساعت 3 بعدازظهر همان روز تسویه می‌شوند،‌ حال آنکه معاملات فردایی چنان که از نام آن پیدا است، ‌در فردای روز انجام معامله تسویه می‌شوند. در نتیجه، ریسک انجام معامله در معاملات نوع دوم به‌دلیل زمان بیشتر برای رخ دادن نوسانات و تغییرات جدید قیمت بیشتر است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، با توجه به این شرایط برخی نوسان‌گیران ترجیح داده‌اند که به جای معاملات اعتباری آتی کسب سود خود را در معاملات اعتباری امروزی بجویند. آنها در این مسیر در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه یک ترفند خاص را به کار بردند: فروش ارز در معاملات نقدی بازار و خرید دلار در سمت معاملات امروزی. به گفته فعالان، ساز و کار این روش به این گونه است که معامله‌گران در ابتدای روز شروع به فروش ارز فیزیکی در بازار می‌کنند. هدف از این عمل کاهش قیمت ارز نقدی است. همزمان یا پس از کاهش قیمت دلار در معاملات نقدی،‌ این دسته شروع به خرید ارز در معاملات امروزی می‌کنند. به این ترتیب، قیمت دوباره شروع به بالا رفتن می‌کند و آنها از ثبت این نوسانات در معاملات نقدی و فردایی به سود جزئی می‌رسند. البته این نوسان‌گیری نیاز به دقت و زمان سنجی مناسب دارد؛ چراکه در صورت هر گونه اتفاقی برخلاف روند مورد انتظار باید واکنش مناسب تازه‌ای را نشان داد. همان گونه در روز چهارشنبه این گروه شیوه خود را معکوس کردند؛ آنها در این روز، ابتدا ارز نقدی را خریدند و در ادامه روز اقدام به فروش آن در معاملات امروزی کردند.


تخلیه نسبی حباب سکه

در پنجمین روز هفته، سکه سومین کاهش متوالی خود را تجربه کرد و با 8 هزار تومان کاهش به قیمت 925 هزار تومان رسید. کاهش ارزش این فلز گرانبها بیشتر ناشی از ریزش اونس در بازارهای جهانی بود. رسیدن طلای جهانی به بهای 1117 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر موجب افت 8/ 0درصدی سکه شد. با وجود این، قیمت سکه متناسب با افت اونس کاهش نیافت تا حباب منفی این فلز گرانبها نسبتا تخلیه شود. تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه،‌ ارزش ذاتی سکه 926 هزار تومان بود و اختلافی هزار تومانی با نرخ بازار داشت. این در حالی است که تا پیش از آن، اختلاف این دو نرخ بالای 5 هزار تومان و بعضا حتی دو رقمی بود.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا