اخراج بیش از ۴۵۰ کارگر

اخراج بیش از ۴۵۰ کارگر

گروه صنایع معدنی >فولاد - مجتمع فولاد بناب که یکی از بزرگ ترین تولیدکننده های میلگرد در کشور به شمار می رود در پسابرجام به دلیل وجود مشکلات اقتصادی بیش از 450 نفر از کارگران خود را اخراج کرد.

به گزارش ماین نیوز، صنعت در تمام کشورهای جهان به عنوان راه حلی که می تواند بخش های اقتصادی یک کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد و بخش پیشتازی جهت توسعه کشورها باشد مطرح است.

صنعتی شدن به عنوان یک تصمیم بزرگ برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها ضروری است. توسعه صنعتی باعث افزایش توان تولیدی و صادراتی و همچنین باعث پیشرفت مناطق مختلف یک کشور می شود که این امر تقویت زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد.

فعالیت های صنعتی در یک کشور باعث رشد و شناسایی جهت انجام سرمایه گذاری لازم برای بهبود و پیشرفت مناطق در کشور در زمینه های اقتصادی و اجتماعی می گردد. همچنین می توان گفت این پیشرفت نیازمند برنامه ریزی لازم جهت پیشبرد اهداف مورد نظر در زمینه های مختلف را طلب می کند که این برنامه ریزی چگونگی توسعه مناطق مختلف یک کشور را مشخص می کند و خود این نیازمند هماهنگی و همسویی تمام ارکان یک جامعه جهت رسیدن به هدف مورد نظر و مشارکت تمام اقشار و گروه های جامعه برای آن هدف که همانا توسعه مناطق است، می شود. مشارکت کلی و گروهی چه از ارگان و نهادهای یک جامعه گرفته تا مردم مناطق باعث رونق و رسیدن به هدف عالی یک جامعه جهت توسعه می گردد.

تا حدودی در گذشته گام هایی جهت رسیدن به رونق اقتصادی به واسطه ایجاد مجموعه های تولید و صنعتی برداشته شده اما ادامه دار بودن این گام ها و شتاب بخشیدن به آنها که در موقعیت کنونی باید مورد توجه و اقبال باشد کمی کم رنگ به نظر می رسد و حتی در حال حاضر شاهد از هم گسستن تارو پود داشته هایمان هستیم به طوری که نگاهی گذار به واحدهای تولیدی در سال های اخیر حکایت از رکود و کسادی بازار و تولیدشان و در نتیجه مواجه شدن مشاغل با خطر نابودی هستند، البته ناگفته نماند استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد و مجموعه های موفقی هم در این میان می توان یافت که حالا با روش های خاص خودشان و یا شاید پشتوانه مالی و ... توانسته اند در این بازار کساد به فعالیت خود ادامه دهند.

در میان مجموعه های تولیدی صدای گسستن تارو پود مجتمع فولاد صنعت بناب در آذربایجان شرقی نیز به گوش می رسد تا جایی که اخیراً بنا به ارقام متفاوت بین 400 تا 800 نفر از کارکنان خود را اخراج کرد.

براساس تحقیقات خبرنگار ما در تبریز تا زمان تنظیم این گزارش 450 نفر از کارگران مجتمع فولاد صنعت بناب با 45 روز بازخرید شده اند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در این رابطه در تبریز گفت: بر مبنای شواهد موجود 800 نفر از کارکنان این مجموعه اخراج شده اند که نگرانی فوق العاده ای را در پی داشته است.

محمداسماعیل سعیدی با اشاره به اینکه بسیاری از این کارگران بنا به موقعیت کاری که در مجتمع فولاد صنعت بناب داشته اند اقدام به تشکیل خانواده، خرید مسکن، دریافت وام و ... کرده اند، اظهار داشت: حالا با این شرایط به این افراد گفته می شود از کار بیکار شده اند و در نتیجه این افراد در زیر باری از کوه مشکلات خواهند ماند.

وی با تاکید اینکه فولاد یکی از شاخص های سنجش موقعیت اقتصادی جوامع است، افزود: اتفاقات نظیر آنچه در مجتمع فولاد صنعت بناب افتاده حکایت از وجود رکود بی سابقه در کشور دارد در حالی که سیاستمداران و دولتمردان ما نه تنها از قبول این واقعیت امتناع می کنند بلکه از رشد 7 درصدی طی سال آینده هم خبر می دهند.

سعیدی دلیل اکثر اتفاقات ناخشوایند در حوزه صنعت به خصوص در آذربایجان شرقی را سازمان خصوصی سازی اعلام و تصریح کرد: سازمان خصوصی سازی در واگذاری های عملکرد مناسبی نداشته و حتی هر جا ردپای این سازمان دیده می شود به دنبال آن رکود و ورشکستگی مهمان بعد از آن خواهد بود.

این نماینده مجلس دههم شورای اسلامی از سازمان خصوصی سازی خواست در واگذاری ها دقت، بررسی و کنجکاوی بیشتر داشته باشد تا شاهد از بین رفتن داشته هایمان در حوزه تولید و صنعت نباشیم.

وی درباه مجتمع فولاد صنعت بناب نیز منحصراً اذعان داشت: بنا به اظهارات کارگران چندین ماه با وجود نبود تولید، کسب و کار مسئولان این کارخانه اقدام به تامین حقوق کارگران کرده اند اما به طور حتم با پایان یافتن پشتوانه مالی دیگر راه حلی غیر از تعدیل نیرو برایشان باقی نمانده است.

کنسرسیوم فولاد صنعت بناب با مشارکت بانک گردشگری و شرکت های سرمایه گذاری نگین گردشگری ایرانیان، توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران، تجارت بین الملل هم وطا آریا، گسترش صنایع و معادن ماهان و توسعه خدمات سرمایه گذاری پارس کیمیا که همگی از زیر مجموعه های بانک گردشگری محسوب می شوند در اواخر سال 1390 تشکیل و مجتمع فولاد بناب را با چهار شرکت در حال تولید و دو پروژه در حال اجرا از گسترش فولاد تبریز خریداری شد و به این ترتیب مجموع فولاد بناب در زمینی به مساحت 140 هکتار از هلدینگ قبلی خود منفک و یکی از شرکت های تابعه یعنی مجتمع فولاد صنعت بناب به عنوان هلدینگ جدید این مجموعه معرفی شد.

مجتمع فولاد شاهین بناب به عنوان قدیمی ترین شرکت این مجتمع در زمینی به مساحت 29 هکتار در شهرک صنعتی بناب ایجاد گردیده و دارای سه خط نورد گرم میلگرد و یک واحد ذوب و ریخته گری جهت تولید شمش فولادی است ظرفیت تولید این شرکت یک میلیون و 200 هزار تن میلگرد آجدار ساختمانی و 500 هزار تن شمش فولادی در سال است.

خطوط تولید شماره یک و دو این شرکت در سال 84 به بهره برداری رسیده و انواع میلگرد آجدار فولادی را تولید و روانه بازار می کنند سومین خط نورد نیز که در سال 90 به مرحله تولید رسیده است با برخورداری از ماشین آلات و فن آوری جدید، امکان نورد پیوسته شمش های 12 متری را دارد و به این علت سرعت تولید این خط نورد بیش از خطوط دیگر بوده و به تنهائی ظرفیت تولید سالیانه ششصد هزار تن میلگرد را دارا می باشد فولاد شاهین بناب نخستین مجتمع فولادی دارنده کوره قوس الکتریکی در منطقه شمالغرب کشور می باشد واحد ذوب و ریخته گری این شرکت که در سال 92 به بهره برداری رسیده با استفاده از کوره قوس الکتریکی به ظرفیت 50 تن و خط ریخته گری پیوسته ، شمش های فولادی به ابعاد 150*150 و بطول 12 متر تولید می نماید این شمش های تولیدی در خطوط نورد مجتمع مورد استفاده قرار می گیرند محصولات تولیدی شرکت دقیقا مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره INSO 3132 و مورد تایید سازمان استاندارد بوده و پروانه کاربرد علامت استاندارد برای انواع میلگردهای تولیدی دریافت گردیده است.

مجتمع فولاد صنعت بناب: این شرکت متشکل از دو خط تولید نورد گرم بوده و در زمینی به مساحت 11 هکتار در سال 87 ایجاد شده است.

نخستین خط نورد برای تولید انواع میلگرد آجدار ساختمانی، مفتول های آلیاژی و نبشی در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. انواع تیرآهن و ناودانی نیز در خط نورد دوم تولید و به بازار عرضه می گردد توضیح اینکه به تدریج تنوع محصولات تیرآهن و ناودانی تولیدی در این خط نورد در حال افزایش است. ظرفیت تولید سالیانه این شرکت 650 هزار تن است.

مجتمع فولاد صنعت شهریار؛ فولاد صنعت شهریار نخستین خط تولید ذوب و ریخته گری پیوسته درشمالغرب کشور است این شرکت در زمینی به مساحت 9 هکتار در سال 87 تاسیس شد و در تیرماه سال 89 افتتاح گردیده و مورد بهره برداری قرار گرفت. چهار دستگاه کوره القایی هر کدام به ظرفیت 20 تن وظیفه ذوب قراضه و آلیاژسازی را بر عهده داشته و واحد ریخته گری پیوسته سه خطه آن شمشهای فولادی به ابعاد 150*150 میلیمتر و به طول 6 متر را تولید می نماید این شمش ها پس از بررسی و تایید کیفیت آنها به عنوان مواد اولیه در خطوط نورد مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت تولید این شرکت 320 هزار تن در سال است.

مجتمع فولاد صنعت سهند؛ این مجموعه با 2 خط تولید نورد گرم با تکنولوژی جدید در زمینی به مساحت 11 هکتار احداث شده و در سال 89 به بهره برداری رسیده است. ظرفیت تولید سالیانه این خطوط نورد 650 هزار تن انواع میلگرد آجدار ساختمانی است.

خطوط تولید این شرکت قابلیت تولید انواع میلگرد آجدار ساختمانی را دارا بوده ولی عمدتا میلگردهای سایز پایین در این خطوط تولید می گردند. خطوط نورد فولاد صنعت سهند با توجه به استفاده از تکنولوژی جدید و سیستم بسته بندی دوبل مزایایی مانند سرعت تولید بالا، بسته بندی راحت و افزایش کیفیت محصول را دارد.

از برنامه های مهم آینده هلدینگ فولاد صنعت بناب پروژه گسترش فولاد شهریار اعلام شده که در مرحله ساخت بوده و تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی به ظرفیت یک و نیم میلیون تن و دو خط نورد گرم مقاطع سنگین و نیمه سنگین فولادی را در برنامه کاری دارد و ازتوید اقتصادی 2 میلیون و 500 هزار تن محصولات فولادی، ورود به فرابورس و عرضه سهام شرکت به مردم، تکمیل پروژه های نیمه تمام و زنجیره تولید فولاد و ... نیز به عنوان چشم اندازهای مجتمع فولاد صنعت بناب یاد می شود.

نگاهی به اقلام تولیدی این مجموعه که هم اکنون به بازار عرضه می شود 18 نوع محصولات همچون تیرآهن نمره 14، تیرآهن نمره 18، مفتول گرد 70cr 2 درتمام سایزها، مفتول گرد 45 ck - درتمام سایزها، میلگرد 10 آجدار AII ، میلگرد 12 آجدار AIII ، میلگرد 8 آجدار AII، میلگرد 14-3Aآجدار، میلگرد16-3A آجدار، میلگرد18-3A آجدار، میلگرد 20-3Aآجدار، میلگرد22-3 Aآجدار، میلگرد 25-3Aآجدار، میلگرد 28-3A آجدار، میلگرد 32-3A آجدار،نبشی 6000*40*40، نبشی 6000*50*50، نبشی 6000*60*60 و براساس آخرین قیمت اعلام شده این کارخانه بین 15 تا 16 هزار ریال خبر می دهد همچنین ترکیب اعضای هیات مدیره این کنسرسیوم نیز متشکل از افرادی همچون مهدی جهانگیری به عنوان رئیس هیات مدیره، ابراهیم صادقی نائب رئیس و جواد پالیزدار، ناصر تقی زاده، محمدحسین مقراض سازی با سمت عضو هیات مدیره است که همگی از افراد ذی نفوذ در کشور محسوب می شود.

حالا با این اوصاف، ناخوش بودن حال و روز مجتمع تولیدی و صنعتی به عظمت مجتمع فولاد صنعت بناب، با تکیه افراد یاد شده بر منصب صاحبان این مجموعه و پشتوانه ای به نام بانک گردشگری تعجب برانگیز و شاید حکایت از پشت پرده هایی دارد که هنوز نقاب آن برزمین نیفتاده است.

تنها امیدواریم دست های پشت پرده هرچه که می خواهند اتفاق بیفتد برایشان میسر شود ولی حداقل راضی به پاره شدن شدن تاروپود زندگی کارکنان این مجموعه نشوند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا