انحصار خرید آهن بین چند شرکت در بورس

انحصار خرید آهن بین چند شرکت در بورس

رییس اتحادیه صنف آهن فروشان از وجود انحصار خرید آهن توسط چند شرکت در بورس کالا خبرداد و گفت :عرضه خرد آهن در بورس که به تازگی امکان آن فراهم شده می تواند دست واسطه ها راکوتاه و قیمت آهن را کاهش دهد .

 

محمد آزاد، در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت تیرآهن در بازار نسبت به قیمت میلگرد افزایش بیشتری دارد گفت: نوسان قیمت آهن در بازار حدود 5 تا 10 تومان در هر کیلو بوده که طبیعی است.
درمورد اختلاف قیمت میلگرد و تیرآهن نیز باید گفت قیمت تیرآهن همواره قدری قیمتش از میلگرد بالاتر است، اما هم اکنون این فاصله قیمتی بیشتر شده و دلیلش آن است که فروش کارخانه ها بخصوص ذوب آهن که عمده تولید کننده تیر آهن درکشور است به شیوه ای می باشد که انحصار ایجاد می کند. در واقع درفروش، سبدها و رقمها را بالامی گیرند تا افراد قادر به خرید نباشند و قبل از آنکه وارد بورس کنند با مشتری های خاص خودشان تماس گرفته و آنها را در جریان مقدار تیرآهنی که دربورس عرضه خواهدشد قرارمی دهند تا اگر آمادگی دارند برای خرید بیایند.
به گفته وی اقدام دیگران هم برای خرید باعث رقابت شده و قیمت بالاترمی رود، در نتیجه به جز چند شرکت باقی متقاضیان قادر به خرید تیرآهن به آن قیمت و مقدارنیستند و به نوعی بین دو سه شرکت انحصار ایجاد می شود.
وی در ادامه توضیح داد: این انحصار در مورد تیرآهن صدق می کند اما در مورد میلگرد چون حدود 50 کارخانه این محصول را به بازار عرضه می کنند عرضه به اندازه کافی وجود دارد و انحصاری ایجاد نمی شود اما در مورد تیرآهن فقط 3-4 کارخانه هستند که به تولید تیرآهن می پردازند که درمیان آنها ذوب آهن اصفهان از نظر میزان عرضه و تنوع حرف اول را می زند .
آزاد به بخشنامه سازمان بورس برای فراهم شدن امکان خرید در تناژهای کوچک توسط افراد حقیقی اشاره کرد و گفت: مدتها ست که با بورس و سازمان امور مالیاتی در رابطه با توزیع خرد وارد مذاکره شده ایم، متاسفانه محصول مستقیم در بازار توزیع نمی شود و به شرکت های زیر دست یا به عوامل دیگرداده می شود، درنتیجه کالا توسط واسطه ها به بازارمی آید، لذا اصناف ما همواره با سازمان امور مالیاتی دررابطه با ارائه فاکتور مشکل داشتند ، برای آنکه سازمان امور مالیاتی از اصناف می خواهد فاکتور خرید ارائه دهند اما چون واحدها آهن خود از واسطه ها خرید می کنند فاکتوری ندارند وراست هم می گویند اما سازمان امور مالیاتی به آنها می گوید کتمان می کنید.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان آهن گفت : بعد ازمذکرات طولانی به بورس کالا مراجعه و درخواست کردیم علاوه براینکه کالا به اشخاص حقوقی فروخته می شود به اشخاص حقیقی هم فروخته شود ، علاوه برآن همانطورکه محصول در سبد و تناژ بالا عرضه می شود در تناژهای کوچک هم عرضه شود . این پیشنهاد هم اکنون مورد قبول سازمان بورس قرار گرفته و این موضوع در شهریور ماه هم بخشنامه شده است که همه افراد حقیقی می توانند به صورت خرد هم خرید کنند که باید در کارگزاری ها ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت کنند ،اما مشروط به آن است که این اشخاص حقیقی عضو اتحادیه باشند و پروانه کسب و معرفی نامه از اتحادیه ارائه دهند تا برای بورس قابل شناسایی باشند .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا واحدهای صنفی تاکنون توانستند به طور مستقیم از بورس خرید کنند اظهار داشت :فعلا تعدادی از واحدها از اتحادیه معرفی نامه گرفتند تا کار را شروع کنند به اعتقاد ما خرید آهن به صورت مستقیم و بدون واسطه از بورس می تواند هزینه ها را کاهش دهد ودوم انکه چون کالا مستقیم از بورس و کارخانه خرید می شود واحد های صنفی می توانند از کارخانه فاکتور دریافت کنند و مشکلشان با سازمان امور مالیاتی حل می شود و باعث شفاف سازی می شود ،هم دولت به حق و حقوش می رسد و هم اصناف که خوشبختانه فرار مالیاتی نداشتند حساب و کتابشان مشخص شده و مالیاتشان را می پردازند و نهایتا همه اینها به نفع مصرف کننده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا