وزیر راه: میزان وابستگی بخش خصوصی به دولت در اقتصاد مقاومتی باید کاهش یابد

وزیر راه: میزان وابستگی بخش خصوصی به دولت در اقتصاد مقاومتی باید کاهش یابد

بندرعباس- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان وابستگی بخش خصوصی به دولت در اقتصاد مقاومتی باید با تلاش و قوی شدن این بخش به حداقل کاهش یابد.

عباس آخوندی سه شنبه در سیزدهمین نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی هرمزگان در بندرعباس افزود: در این زمینه باید بخش خصوصی به مرحله ای برسد که از دولت درخواست کند در کار آن دخالت نکند و تنها بازار رقابت منصفانه را فراهم کند، بنا براین به دنبال اقتصاد رقابتی باشیم و بازار هم رقابتی باشد.
وی هرمزگان را استان مهم از هر حیث از جمله اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانست و ادامه داد: این استان نقش حیاتی در توسعه ملی ایران دارد و نمی توان نسبت به این استان کم توجه بود زیرا هرمزگان به عنوان استانی صادراتی بوده و همه برنامه ها باید درهمین راستا صورت گیرد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از سوی دیگر هرمزگان مرکز حمل و نقل دریایی ایران بوده و ظرفیت های مهمی در زمینه حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی دارد لذا استان حمل و نقلی محسوب می شود و علاوه بر آن یکی از مراکز عمده صادرات و واردات ایران است و همچنین از ثروت منابع انسانی گسترده ای برخوردار است.
آخوندی اضافه کرد: البته سرمایه گذاری خوبی در این حوزه در حال انجام است و در این راستا یکپارچه کردن حوزه حمل و نقل از جمله ترکیب حمل و نقل دریایی با ریلی را در دستور اجرا داریم و امروز میزان حمل کالا از بندر به ریل افزایش یافته و این امر موجب کاهش هزینه حمل و نقل زمینی خواهد شد.
وی اظهارداشت: یکی از انتظاراتی که از ستاد اقتصاد مقاومتی در هرمزگان می توان داشت توجه به صادرات است و این استان می تواند به عنوان سکوی صادرات عمل کند که بنادر در این زمینه نقش مهمی دارند و در توسعه صادرات باید روی استان هرمزگان متمرکز شویم.
وی درعین حال تصریح کرد: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی، رفع نبود تعادل بوده که اگر حمل و نقل در این زمینه تاثیری داشته باشد حاضر به کمک هستیم و در این زمینه باید شهرستان هایی مانند میناب، جاسک، سیریک و بندرلنگه مورد توجه قرار گیرند و از استاندار می خواهم هر چه زودتر کارگروهی را تحت عنوان توسعه و افزایش صادرات در این استان راه اندازی کند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش عمده صادرات و واردات ایران از طریق بنادر هرمزگان در حال انجام است، بر تشکیل کمیسیونی تحت عنوان افزایش صادرات نیز تاکید کرد.
آخوندی از هرمزگان بعنوان دروازه صادرات و واردات کشور نام برد و افزود: کمتر استانی دارای راههای مواصلاتی چهارگانه بین المللی شامل ریلی، دریایی، جاده ای و هوایی است.
وزیر راه و شهرسازی یکی از اهداف تشکیل این کارگروه ویژه را دستیابی به راههای افزایش توسعه صادرات کشور از طریق استان هرمزگان ذکر کرد و یادآورشد: عملی شدن آن علاوه بر منافع ملی موجب ایجاد اشتغال زیادی در مرزهای جنوبی کشور می شود.
جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیان داشت: همه زیرساخت های لازم در زمینه صادرات مواد معدنی، نفتی، کشاورزی و کالاهای عمومی در این استان ایجاد شده که درحال توسعه نیز می باشد.
آخوندی با اشاره به وجود 900 کیلومتر مرز دریایی و امکانات گردشگری در هرمزگان از جمله جنگل های حرا و چندل و جزایر چهارده گانه خلیج فارس، خواستار تشکیل کارگروه ویژه توسعه گردشگری با هدف توسعه اینگونه فعالیتها شد.
وی گفت: در این استان امکانات گردشگری جدی وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به وجود انواع راههای مواصلاتی و همچنین وجود پایانه مسافری دریایی و ناوگان نوسازی شده حمل مسافر نام برد.
وزیر راه و شهرسازی از اعضای ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی هرمزگان خواست در حوزه گردشگری این استان تمرکز بیشتری داشته باشند .
وی در ادامه با اشاره به وجود بنادر بزرگ تجاری کشور در بندرعباس، خواستار تعامل و همکاری هرچه بیشتر صنایع و سازمان بنادر و دریانودری هرمزگان با شهرداری شد.
در ادامه این نشست استاندار هرمزگان نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته، گفت: کارهای خوبی در زمینه گردشگری دریایی در این استان انجام شده که نوسازی ناوگان حمل مسافر بعنوان یکی از آنها محسوب می شود.
جاسم جادری با اشاره به تردد سالانه 50 هزار فروند کشتی از تنگه هرمز ابراز داشت: طی چند سال اخیر بخش خصوصی ما توانسته 20 درصد از بازار سوخت رسانی(بانکرینگ) را بدست آورد که با توجه به حمایت های دولت یازدهم این رقم درحال افزایش است.
وی اضافه کرد: دراجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تاکنون یکهزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به متقاضیان (مدیران صنایع تعطیل شده) پرداخت شده که در نتیجه سه هزار و 700 شغل ایجاد شده است.
در ادامه این نشست مدیرعامل ایزوایکو با ارائه گزارشی از کشتی سازی خلیج فارس و صنایع فراساحل گفت: طی چهار سال گذشته توانسته ایم علاوه بر پرداخت بدهی 226میلیارد ریالی به تراز مثبت مالی برسیم .
حمید رضاییان اصل با اشاره به حضور پنج هزار و 200 نفر شغل ایجاد شده در کشتی سازی خلیج فارس و صنایع فراساحل افزود: در صورت حمایت وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی این رقم تا دو برابر قابل افزایش است.
وی تاکید کرد: علاوه بر ساخت انواع کشتی با تناژها مختلف در حوزه تعمیرات نیز هم اکنون سالانه 120 فروند شناور تعمیر می کنیم که عملکرد مالی ما با پنج برابر افزایش به پنج هزار و 500 میلیارد ریال افزایش یافته است.
وزیر راه و شهرسازی نیز با شنیدن گزارش مدیرعامل ایزوایکو فعالیت های آنرا در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: از این صنعت حمایت می کنیم.
در ادامه این نشست هر یک از اعضای جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی هرمزگان ازجمله رئیس سازمان جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب شهری و روستایی، اتاق بازرگانی و صنایع معادن و اتاق تعاون گزارشی از حوزه های کاری خود ارائه کردند.
وزیر راه و شهرسازی صبح امروز به منظور حضور در سیزدهمین نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان وارد بندرعباس شد.
عباس آخوندی همچنین قرار است عصر امروز با حضور در بندر شهید رجایی، بازدیدی از وضعیت طرح های بندری داشته باشد.
عباس آخوندی جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در 2 استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.
6149/6048/1772
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا