مدیرعامل شرکت بورس تهران:

بازار قیمت سهام را تعیین می کند

بازار قیمت سهام را تعیین می کند

هم‌اکنون با تغییر برخی دستورالعمل‌ها فرایند عرضه اولیه سهام براساس کشف قیمت دفتری (بوک بیلدینگ) در دستور کار قرار گرفته تا نحوه تخصیص سهام برای متقاضیان در بازار حل و فصل شود.

 

حسن قالیباف مدیرعامل بورس تهران در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در جزیره کیش، اظهار داشت: توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی به هیچ وجه مورد علاقه نهاد ناظر و نهاد اجرا در بورس و فرابورس نبوده و همواره نقدشوندگی دارایی‌ها مورد تأکید ناظران این دو بازار است، اما براساس دستورالعمل‌ها و مقررات موجود در برخی موارد چاره‌ای به جز این وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فارس، حسن قالیباف عنوان کرد: برخی ناشران به دلایلی حتی امکان برگزاری مجامع سالیانه و یا تصویب صورت های مالی و یا ارائه گزارش‌های عملکردی حسابرسی شده را ندارند و این در حالی است که براساس آمارهای موجود نمادهای معاملاتی که در هر لحظه آن زمان فعال هستند، نسبت به نمادهای معاملاتی متوقف در سال‌های اخیر بیشتر بوده است، منتهی موضوع گزارش‌گری و مجامعی که برگزار نشده، باعث شده تا نهاد ناظر با توقف طولانی برخی نمادهای معاملاتی مواجه باشد.

مدیر عامل بورس تهران در پاسخ به این پرسش که چرا در برخی نمادهای معاملاتی قیمت بازاری سهم متناسب با سود تحقق یافته در بودجه‌های ناشران نیست، گفت: بازار قیمت سهام را تعیین کرده و بورس تنها به عنوان ناظر بستر عرضه و تقاضا را فراهم می‌کند و در فرایند قیمت‌گذاری دخالتی ندارند.

حسن قالیباف در ادامه با اشاره به مشکلات ایجاد شده از سوی هسته معاملات برای بازار سهام، گفت: هسته معاملات بورس ناشی از وجود نرم‌افزار بین‌المللی است که به خاطر سایه تحریم‌ها در سال‌های گذشته امکان به روز رسانی آن فراهم نشده و حتی باگ‌هایی را نیز شاهد بوده است، ضمن اینکه شاید در برخی مواقع از جمله در عرضه‌های اولیه که با افزایش تقاضای سهام در بازار مواجه هستیم، به درستی از این نرم‌افزار استفاده نشده باشد.

در پایان وی با اشاره به تغییر رویه عرضه‌های اولیه سهام در حداکثر 2 ماه آینده، گفت: هم‌اکنون با تغییر برخی دستورالعمل‌ها فرایند عرضه اولیه سهام براساس کشف قیمت دفتری (بوک بیلدینگ) در دستور کار قرار گرفته تا نحوه تخصیص سهام برای متقاضیان در بازار حل و فصل شود. در عین حال شرکت ارائه دهنده خدمات نرم‌افزاری بورس جلسه‌ای را با شرکت بورس داشته، مبنی بر اینکه نرم‌افزار هسته معاملات در اختیار آنها قرار داده شود تا مشکلات نرم‌افزاری به این ترتیب حل شوند.

.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا