تسنیم خبر می‌دهد

تکاپوی 5 کشور برای تصاحب بازار ماشین آلات صنعت پلاستیک ایران

تکاپوی 5 کشور برای تصاحب بازار ماشین آلات صنعت پلاستیک ایران

در حال حاضر بیشتر واردات ماشین آلات صنعت پلاستیک از کشور چین صورت می گیرد و شرکت هایی از 4 کشور تایوان، آلمان، اتریش و ایتالیا با این کشور در سهم بری بیشتر از بازار ماشین الات صنعت پلاستیک ایران رقابت می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری ایران و اروپا که ابتدای مردادماه 94 در وین برگزار شد گف:  "بازار ایران همان بازار یک دهه پیش نیست و به علت پیشرفت در توانایی های فنی ، ما دیگر علاقه مند به واردات یک طرفه کالا و ماشین آلات از اروپا نیستیم."

اما گویا این گفته وزیر صنعت با اهداف برخی شرکت های اروپایی جور نیست. در حال حاضر شرکت های بسیاری در داخل کشور به واردات قطعات ماشین آلات صنعتی اقدام کرده و به عنوان ماشین ساز در عمل مونتاژکاری بیش نیستند. شرکت های متعددی نیز وجود دارند که با وجود مونتاژ برخی قطعات، تلاش روزافزون و البته موفقیت های رو به توسعه بسیاری در تولید ماشین آلات صنعتی در داخل کشور داشته اند.

هم اکنون در تولید و عرضه ماشین آلات صنعتی در صنعت پلاستیک، سه دسته از شرکت ها فعال هستند. دسته اول تولیدکنندگان داخلی ماشین های صنعتی هستند که با برخورداری از مهندسان متخصص در زمینه های مکانیک، برق و طراحی صنعتی، اقدام به توسعه روزافزون ساخت داخل می کنند.

دسته دوم شرکت های مونتاژکار هستند که اگرچه تأثیر گروه اول را در رشد اقتصادی کشور ندارند، اما بخشی از نیاز داخل به ماشین آلات صنعت ژلاستیک به خصوص ماشین الات تزریق پلاستیک را تأمین می کنند.

اما گروه سوم که فعالیت آنها روز به روز در حال افزایش است و بعضا از دو گروه دیگر نیز فعال ترند، شرکت هایی هستند که نه تنها تولید و اشتغال زایی ندارند، بلکه به ایجاد کارخانه ای برای مونتاژ قطعات نیز نپرداخته اند و صرفا کار تجارت را در تأمین ماشین آلات صنعت پلاستیک برگزیده اند.

این گروه از شرکت های بازرگانی به واردات کامل ماشین آلات صنعتی می پردازند. وارداتی که گستردگی و افسارگسیختگی آن، هم موجب شده تولیدکنندگان ماشین آلات در ایران با ظرفیت کامل به فعالیت مشغول نباشند و هم تبعاتی از واردات ماشین آلات بی کیفیت برای صنعت به دنبال دارند.

در حال حاضر بیشتر واردات ماشین آلات صنعت پلاستیک از کشور چین صورت می گیرد و شرکت هایی از 4 کشور تایوان، آلمان، اتریش و ایتالیا با این کشور در سهم بری بیشتر از بازار ماشین آلات صنعت پلاستیک ایران رقابت می کنند. رقابتی که پس از اعلام توافق ایران و 1+5 پررنگ تر از گذشته در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا