نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران:

حوزه سرمایه گذاری نیازمند سازو کارهای جدید است

حوزه سرمایه گذاری نیازمند سازو کارهای جدید است

کیش – ایرنا – نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر اینکه حوزه سرمایه گذاری نیازمند ایجاد سازوکارهای جدید است گفت: بیش از 50 درصد رشد اقتصادی و سرمایه گذاری های که در دوره کنونی و آینده اتفاق می افتد درحوزه اقتصادهای نوظهور است.

به گزارش ایرنا ، مهدی جهانگیری روز سه شنبه در' همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری و توسعه ایران ' با بیان اینکه تحریم ها با تلاش و هنر دستگاه دیپلماسی و مردم رفع شده است اظهار کرد: ایران به طور قطع یکی از کانون های سرمایه گذاری داخلی و خارجی خواهد بود.
جهانگیری افزود: نگاه دنیا به ایران و ادبیات و گفتمان ما نیز با دنیا دچار تغییر شده و فصل جدیدی برای توسعه اقتصادی کشور گشوده شده است .
وی به مزیت ها و تنوع اقتصادی موجود در کشور نیز اشاره کرد و گفت : کشوری که در دوره ای از یک رکود برخوردار بوده امروز باید شرایط را برای توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم سازد .
جهانگیری گفت: آنچه امروز مطرح است ایران به عنوان یک اقتصاد نوظهور مورد توجه کشورها است و بر اساس مطالعات صورت گرفته موسسه جهانی 'مکنزی' نسبت به این اقتصاد ، ایران 20 سال اینده را ایرانی برای سرمایه‌گذاری سه و نیم تریلیون دلاری می‌بیند که یک‌سوم آن مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی است.
وی به ظرفیت های بالای ایران در راستای جذب سرمایه گذاری گردشگری اشاره کرد و گفت: ما نیاز به خلق مزیت جدید نداریم و باید شرایط را برای تحقق یک رشد 8 درصدی که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی‌شده ایجاد کنیم.
جهانگیری تصریح کرد: امروز در فضای کسب‌وکار با همه تلاش‌ها توانسته‌ایم رتبه 118 را از بین حدود 190 کشور بدست آوریم و در حوزه رقابت‌پذیری رتبه 74 را کسب کنیم اما تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله داریم.
رئیس گروه مالی گردشگری با بیان اینکه نیازمند ایجاد سازوکارهای تازه در حوزه سرمایه‌گذاری هستیم تاکید کرد: بیش از 50 درصد رشد اقتصادی و سرمایه گذاری های که در دوره های اخیر و آینده اتفاق می افتد درحوزه اقتصاد های نوظهور است و ایران یکی از بسترها و کانون سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهد بود.
به گزارش ایرنا ، وی یکی از مزیت های مورد توجه کشور را توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: این صنعت می تواند امید به زندگی را در کشور ارتقا دهد، این صنعت در رقابت با صنایع پیشرو دنیا حرکت و در اقتصاد نقش آفرینی می کند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران اظهار کرد: بر اساس مطالعات سازمان جهانی جهانگردی کشور در رشد خوبی در این زمینه قرار گرفته است و امسال توانسته نسبت به برنامه اعلام شده 10 درصد پیشرو و نسبت به سند چشم انداز 26 درصد عقب باشد .
وی گفت: تغییر اتفاق افتاده در ترکیب گردشگری ناشی از تغییر ادبیات و گفتمان سیاسی است و اگر می خواهیم به رشد واقعی برسیم و بر اساس سند چشم‌انداز و در پایان دوره 20 میلیون نفر گردشگر و یک درآمد 25 میلیارد دلاری از این صنعت داشته باشیم نیاز به سازوکارهای خاصی هستیم .
جهانگیری با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری کافی نیست افزود:کلان‌شهر تهران با جمعیتی بیش از 13 میلیون نفر دارای 8 هتل 5 ستاره است و این درحالی است که شهری چون استانبول با همین جمعیت با 80 هتل اداره می شود و دبی نیز با 2 میلیون جمعیت همین تعداد هتل را دارد .
وی در ادامه با تاکید بر اینکه نیازمند توسعه اقامتگاه هستیم یادآورشد: برخی از اماکن تاریخی دیدنی ما قابلیت تبدیل به اماکن اقامتی را دارند که خود یک جذابیت و مقصد گردشگری به حساب می آید.
این مسئول در اتاق بازرگانی برجام را نقطه عطفی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: باید مقررات دست‌ و پا گیر و فرایندهای طولانی و پرپیچ و خم درتوسعه سرمایه‌گذاری را مورد توجه قرار دهیم و ازدرون خود سازی کنیم تا شرایط حضور سرمایه گذاران فراهم شود.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: یک سرمایه گذار خارجی بایستی از آینده تصمیمات قوانین مالیاتی و بیمه ای و تضامین سرمایه گذاری مطمئن و فرایندها برای آن روشن و شفاف باشد.
وی تک‌نرخی شدن ارز را یکی از عوامل مهم در جذب سرمایه‌گذار دانست و خاطرنشان کرد: تک‌نرخی شدن ارز باید از دغدغه‌های جدی فعالان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشد و این موضوع را از دولت و بانک مرکزی تعیین تکلیف کنند .
وی نقش صنعت گردشگری را در ایجاد اشتغال مهم برشمرد و گفت :ما می‌توانیم در یک دوره 140 هزار شغل در حوزه صنعت گردشگری ایجاد کنیم اما مستلزم کوتاه سازی مقرارت و ایجاد ساختار مالی برای جذب منابع خارجی است .
به گزارش ایرنا ،جهانگیری گفت: کاهش قیمت نفت اگر یک تهدید برای دولتمردان بود فرصتی برای بخش خصوصی و کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی بود که در سال گذشته این رقم کمتر از 30 درصد بود که در درآمدهای دولت تاثیر گذار بود و هر آنچه بتوانیم از این اقتصاد فاصله بگیریم و بتوانیم توسعه صادارت غیر نفتی داشته باشیم می تواند افق روشنی برای ما دنبال داشته باشد .
وی به دغدغه جدی فعالان بخش خصوصی از اقتصاد دولتی و فربه شدن آن نیز اشاره کرد و یادآورشد که اگر معتقدیم اقتصاد باید بدست بخش خصوصی اداره شود باید ابزار کوچک کردن اقتصاد دولتی را داشته باشیم.
جهانگیری ابراز امیدواری کرد که با همت دولت تدبیر و امید و نصب العین قرار دادن سیاست اقتصاد مقاومتی در این راستا گام برداریم .
سومین نمایشگاه بین المللی بورس ، بانک ، بیمه و خصوصی سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور که دوشنبه شب افتتاح شد تا 13 آبان ماه در کیش ادامه دارد.
خبرنگار : مریم زبان دان - انتشاردهنده : علی شریفی
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا