بی نیازی از واردات گندله با راه اندازی پروژه گندله سازی 2

بی نیازی از واردات گندله با راه اندازی پروژه گندله سازی 2
با توجه به ارزش افزوده بالای گندله نسبت به کنسانتره آهن، ایجاد واحدهای گندله سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، بخصوص که در حال حاضر به علت کمبود گندله در زنجیره توید فولاد، صنایع داخلی مجبور به واردات گندله می باشند.

مطالعات اولیه نشان داده میزان ظرفیت فولاد سازی در کشور 24 میلیون تن بوده و برای این میزان نیاز به تولید 30 میلیون تن گندله جهت تکمیل ظرفیت خالی فولاد سازان می باشد.

این درحالی است که در سال گذشته در ایران تنها 16.3 میلیون تن فولاد خام و 23 میلیون تن گندله تولید شده است که کمبود گندله با 1 تا 2 میلیون تن واردات طی سالهای 93 و 94 تقریبا جبران شده است. در صورت رسیدن تولید فولاد کشور به ظرفیت نصب شده 24 میلیون تنی و با توجه به مصرف سایر مواد اولیه مانند سنگ آهن و قراضه میزان مصرف گندله به 30 میلیون تن می رسد که با ورود تولیدات گندله شماره 2 گل گهر این کمبود جبران خواهد شد.

مهندس ناصر تقی زاده؛ مدیر عامل شرکت گل گهر در این رابطه گفت: از همین روی شرکت معدنی صنعتی گل گهر در راستای موارد مهمی همچون:
* جبران ظرفیتهای خالی فولاد سازان و برقراری توازن در زنجیره تولید فولاد
* خودکفایی از واردات گندله و جلوگیری از خروج ارز
* جلوگیری از خام فروشی ناشی از عدم توازن در زنجیره فولاد (صادرات سنگ آهن)
* افزایش ارزش افزوده تولیدات
* ایجاد اشتغال در منطقه (میزان اشتغال مستقیم 500 نفر و غیر مستقیم 2000 نفر)
مطالعات اولیه پروژه گندله سازی شماره 2 را در سال 1390 با هدف تولید سالیانه 5 میلیون تن در سال در دستور کار قرار داد، که پس از برگزاری مناقصه شرکت آلمانی Outotec به عنوان صاحب تکنولوژی و تامین کننده تجهیزات خارجی و مشارکت کیسون/فراتحقیق سپاهان بعنوان پیمانکار بخش داخلی انتخاب شدند، این قراردادها در تیر ماه سال91 برای مدت 39 ماه منعقدگردید. همچنین سرمایه گذاری پروژه بالغ بر 8500 میلیارد ریال و دوره بازگشت سرمایه حدود 3 سال می باشد که در مقایسه با سایر پروژه های مشابه جزو ارزانترین پروژه های گندله سازی اجرا شده در ایران می باشد.

تقی زاده افزود: با توجه به تجربه به دست آمده شرکت گل گهر از کارخانه مشابه (گندله سازی شماره 1)، در بخش طراحی و مهندسی به منظور کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت محصول، بهبود پارامترهای زیست محیطی و همچنین کاهش توقفات خط تولید، حدود 55 اصلاح شناسائی و در طرح لحاظ گردید که این اصلاحات امکان افزایش ظرفیت اسمی این کارخانه را از 5 میلیون تن به 7 میلیون تن در آینده میسر می سازد.

مدیر عامل گل گهر با بیان اینکه در بخش تامین تجهیزات علی رغم تحریم های بین المللی تمام تجهیزات اصلی از برند های معتبر اروپایی تامین گردیده است گفت: بنا به نظر کارشناسان خارجی اجرای پروژه از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. یکی از موفقیتهای منحصر به فرد در این پروژه اجرای عملیات راه اندازی آن تنها طی مدت 45 روز می باشد که به اذعان شرکت اتوتک این یک رکورد شکنی در سطح جهانی می باشد کاری که در تجربیات سابق به طور متوسط حدود 4 ماه زمان لازم دارد. تحقق این رکورد موید کیفیت ساخت و اجرا و تلاش شبانه روزی دست اندرکاران پروژه و در سایه خواست و حمایت همه جانبه مدیریت ارشد مجموعه محقق گردیده است .

وی افزود: از دیگر نکات شایان ذکر در این پروژه، مدت زمان اجرای آن می باشد که صرفا با حدود چند ماه تاخیر نسبت به مدت زمان پیش بینی شده در قرارداد علی رغم تحریم ها و کمبود نقدینگی صنایع کشور به بهره برداری رسید که در مقایسه با سایر پروژه های مشابه در ایران می تواند یک رکورد محسوب گردد. در حال حاضر کارخانه گندله سازی شماره 2 از نیمه مهر ماه عملا به مرحله بهره برداری رسیده و بزودی در مرحله تست عملکرد و تحویل نهائی از پیمانکاران قرار خواهد گرفت که از همان ابتدا محصول تولید شده قابلیت و کیفیت لازم برای فروش را دارا می باشد.

مهندس تقی زاده خاطر نشان کرد: با بهره برداری از این پروژه، شرکت صنعتی و معدنی گل گهر موفق شد بخش عمده کمبود گندله کشور و ظرفیتهای خالی شرکت های فولاد سازی را پوشش دهد و امید است در آینده با افزایش بهره وری در سایه اصلاحات صورت گرفته موفق به ارتقای ظرفیت تولید از 5 به 7 میلیون تن در این کارخانه شده و نه تنها موجب جبران صد در صدی کمبود گندله شده و کشور را در این زمینه به خودکفایی خواهد رساند بلکه زمینه صادرات این محصول استراتژیک را نیز فراهم خواهد آورد.

جهت اطلاع مخاطبان و شهروندان محترم ترجمه نامه شرکت اتوتک در ادامه آورده شده است.
شروع تولید در گل گهر 2
ازطرف Inol Dralle
گروه گرامی کارگاه
من ازشنیدن باز تاب موفقیت شما در محل پروژه بسیار خوشحالم.
دستیابی به این موفقیت بخصوص طی چند ماه گذشته فراتر از معمول می باشد.
این چنین پیشرفتی باعث اطمینان کارفرما و تشویق انگیزه تیم پروژه در این چالش زمانی می گردد.
با بهترین آرزو برای گام های آینده
با شایسته ترین احترام
Ino Dralle
از طرف Michael Muller
گروه اجرایی گل گهر
تبریکات به کلیه گروه اجرایی
این رویداد مهم، با همیاری خوب، تعهد کاری محکم و مدیریت در سطح جهانی در اجرا و راه اندازی پروژه حاصل گردید.
یک برنامه پیچیده و پر چالش به حقیقت پیوست.
از شما سپاسگزارم.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا