رییس سازمان بورس و اوراق بهادار؛

ورود سرمایه گذار خارجی نشانه امنیت اقتصادی کشور است

ورود سرمایه گذار خارجی نشانه امنیت اقتصادی کشور است

اقتصاد ما از سرمایه گذار خارجی امنیت به دست می آورد پس برای ورود سرمایه گذار خارجی باید شفافیت افزایش پیدا کند از جمل استاندارد شدن گزارشگری شرکت ها بر مبنای نهادهای بین المللی که امید است تا پایان سال الزامی و اجرایی شود. و سازمان بورس ملزم و مکلف به اجرای آن است.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از اجرای اوراق اختیار معامله و خرید و فروش استقراضی در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دکتر شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاحیه کیش اینوکس گفت: دستاورد چنین همایش ها و نمایشگاه هایی، اطلاع رسانی و شفافیت در حوزه بورس، بانک و بیمه  است.

وی با تأکید بر توسعه بازار سرمایه از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: محور مهم سال گذشته و امسال بازار سرمایه، بازار پول و حوزه بودجه دولت توسعه بازار بدهی بود.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه تلاش همه دست اندرکاران پر رنگ شدن نقش بخش خصوصی در تأمین مالی از طریق بازار بدهی است گفت: انتشار اوارق متنوع از جمله اسناد خزانه مهمترین دستاورد این بازار است که ابزار بسیار جذابی برای سرمایه گذار خارجی و داخلی تلقی می شود.

وی ادامه افزود: در گذشته تقاضاها در این ابزار بدون پاسخ بود اما در حال حاضر فرصت خوبی ایجاد شده و به میزان پاسخگویی بخشی از تقاضاها اوراق خزانه منتشر شده است.

رییس سازمان بورس و اوارق بهادار با اشاره به اینکه نقش بازار بدهی به عنوان اهرمی برای توسعه اقتصاد مهم است، گفت: در کشورهای توسعه یافته دولت ها بدهی هایی با نرخ های متفاوت دارند که به این ترتیب تأمین مالی از طریق بازار بدهی با تنوع نرخ، به رشد اقتصادی کمک می کند و بدهی های دولت ها با تغییر دولت قابلیت ایجاد تنوع در نرخ را دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حجم بازار بدهی 35 هزار میلیارد تومان است و اگرچه نسبت به بازارهای بدهی در دنیا و بازار سرمایه ایران رقم بالایی نیست اما مقدمه و شروع خوبی برای این بازار است و امیدواریم توسعه پیدا کند.

دکتر محمدی به شکل گیری اصلاحات مهم در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: همکاران در بورس ها، شرکت فناوری و اطلاعات و شرکت سپرده گذاری مرکزی برنامه ریزی هایی دقیقی را در حوزه ابزارسازی انجام دادند و امید است به سرعت اوراق اختیار معامله و خرید و فروش استقراضی در سال جاری اجرایی شود.

به گفته وی در هفته جاری بحث جداسازی سامانه معاملات بورس و فرابورس اتفاق افتاد و این جداسازی مقدمه توسعه زیر ساخت ها و فناوری است.

رییس سازمان بورس یک تحول مهم از حیث افشای اطلاعات و شفافیت را بحث اطلاع رسانی ماهانه شرکت های تولیدی دانست و گفت: این موضوع اقدام مهم و خوبی بود. این روند وظیفه و رسالت اصلی سازمان بورس که افزایش شفافیت و حمایت از حقوق سرمایه گذاران است را محقق می سازد در گذشته این اطلاع رسانی اختیاری بوده که اخیراً اجباری شده است.

سخنگوی سازمان بورس اقدام خوب دیگر را سامانه زمان سنجی فعالیت ها و صدور مجوزها دانست و گفت: در این سامانه زمان شروع درخواست، پایان درخواست و صدور مجوز در سازمان بورس اندازه گیری می شود. این سامانه باید در تمام زیر مجموعه ها اجرایی شود تا سرعت صدور مجوزها افزایش و فرآیندها تسریع یابد.

وی در خصوص آمادگی بستر اقتصادی کشور برای ورود سرمایه گذار خارجی گفت: زمانی که سرمایه گذار خارجی را به کشور دعوت می کنیم باید فرصت ها را تعریف کنیم چرا که در صورت تزریق منابع برای تأمین مالی رشد اقتصادی کشور قابل توجه خواهد بود.

دکترمحمدی با بیان اینکه با توجه به کاهش نرخ تورم بازدهی واقعی اقتصاد کشور ما قابل توجه است، اظهار داشت: در کمتر کشوری چنین نرخ بازدهی وجود دارد با توجه به ثبات بازار ارز و پیش بینی قیمت نفت چشم انداز بازار ارز روشن است و این موضوع بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: باید برای حضور سرمایه گذار خارجی بسترهای اطلاع رسانی مناسب ایجاد و در فرایند سرمایه گذاری تسهیل و تسریع شود. باید تجهیزات در حوزه کاستودین فراهم شود. اخیراً برخی کارگزاری ها از طریق کاستودین ریسک سرمایه گذاری را پوشش می دهند. همچنین تفاهم نامه هایی با بانک ها در حال انعقاد است که برخی سرمایه گذاران خارجی بدون انتقال ارز و با حساب واسط اقدام به سرمایه گذاری می کنند.در این حوزه بحث کاستودین شیپ به طور جدی در حال پیگیری است.

دکتر محمدی به فواید سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: اقتصاد ما از سرمایه گذار خارجی امنیت به دست می آورد پس برای ورود سرمایه گذار خارجی باید شفافیت افزایش پیدا کند از جمل استاندارد شدن گزارشگری شرکت ها بر مبنای نهادهای بین المللی که امید است تا پایان سال الزامی و اجرایی شود و سازمان بورس ملزم و مکلف به اجرای آن است.

وی مجدداً با تأکید به افزایش امنیت اقتصادی با ورود سرمایه گذار خارجی گفت: وقتی اقتصاد دنیا در اقتصاد یک کشور سهیم می شود و اقتصاد یک کشور در اقتصاد دنیا سهیم می گردد مفهوم امنیت اقتصادی به اجرا در می آید و به همین دلیل حضور سرمایه گذار خارجی چه به صورت مستقیم و چه به صورت سبد دارایی مهم است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خاتمه اظهار امیدواری کرد: اطلاعاتی که در اینگونه نمایشگاه ها وهمایش ها با شرکای خارجی به اشتراک می گذاریم باعث افزایش شفافیت شده و فرصت و راه را برای حضور سرمایه گذار خارجی هموار می کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا