برنامه ریزی استراتژیک ترکمنستان برای سال۲۰۳۰-۲۰۲۰؛

افزایش ۱۳ میلیارد کیلووات ساعت تولید برق/ ایجاد ۱۴ نیروگاه گازی

افزایش ۱۳ میلیارد کیلووات ساعت تولید برق/ ایجاد ۱۴ نیروگاه گازی

ترکمنستان با دارا بودن بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در میان کشورهای آسیای مرکزی و ششمین کشور در جهان، در نظر دارد تولید برق این کشور را برای سال ۲۰۳۰ به میزان ۱۳ میلیارد کیلووات ساعت افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، پیش از این وزارت انرژی ترکمنستان میزان تولید برق در سال ۲۰۱۵ را ۲۲.۵ میلیارد کیلووات ساعت گزارش کرده است. با برنامه جدید، تولید برق این کشور در سال ۲۰۳۰  به ۳۵.۵ میلیارد کیلووات ساعت خواهد رسید.

«قربانقلی بیردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم افتتاحیه یک مرکز کنترل در عشق آباد ترکمنستان به روزنامه Azer news ترکمنستان اعلام کرد در نظر دارد تا با اجرای یک برنامه استراتژیک میان مدت منابع برق این کشور را تنوع ببخشد.

وی گفت که ترکمنستان بااقدامات انجام شده در این زمینه می­‌تواند به طور کامل برق مورد نیاز مصرف کنندگان این کشور را تأمین نماید و برق مازاد خود را  به کشورهای همسایه (افغانستان و ایران) صادر کند.

وی تصریح کرد: ترکمنستان در نظر دارد ضمن ایجاد تنوع در عرضه برق، مقدار آن را در آینده افزایش دهد. براساس طرح توسعه صنعت برق ترکمنستان برای سال­های ۲۰۲۰-۲۰۱۳، برای ساخت ۱۴ نیروگاه گازی در مناطق مختلف این کشور برنامه­‌ریزی شده است. محمداف خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۶ نیروگاه در استان­های آخال، لباب و مری ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.  علاوه بر احداث بخشی از خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند، برنامه ما به طور موازی در دسامبر ۲۰۱۵، احداث سیستم برق با ولتاژ بالا  بوده است.

پیش از این گزارش شده بود که ترکمنستان در حال شناسایی گزینه­ های احتمالی برای صادرات برق به تاجیکستان، قزاقستان، پاکستان و کشورهای قفقاز است. همچنین پیش از این، وزارت انرژی این کشور میزان تولید برق در سال ۲۰۱۵ را ۲۲.۵ میلیارد کیلووات ساعت گزارش کرده است. در حال حاضر مقدار صادرات به کشورهای همسایه در این دوره ۳.۲ میلیارد کیلووات ساعت گزارش شده، و ترکمنستان در نظر دارد با توجه به طرح توسعه صنعت برق این کشور، تولید برق خود را تا ۲۷.۴ و ۳۵.۵ میلیارد کیلووات ساعت به ترتیب در سال­های ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ افزایش دهد.
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا