رئیس بررسی‌های اقتصادی و قیمت‌گذاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران:

سازوکار تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی تغییر نکرده است

سازوکار تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی تغییر نکرده است

با عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس رانت‌های ناشی از حاشیه سود (فاصله قیمت نرخ مبادله‌ای و آزاد) از میان می‌رود و در عمل عرضه و تقاضا قیمت بازار را مشخص خواهد کرد.


مرتضی تجلا، رئیس بررسی‌های اقتصادی و قیمت‌گذاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به افزایش ١٥ تا ١٦ درصدی قیمت جهانی فرآورده‌های نفتی گفت: افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی تابعی از قیمت‌های جهانی نفت خام و فرآورده‌های نفتی است که هم‌ زمانی افزایش قیمت جهانی با اجرای سیاست فروش با نرخ آزاد، افزایش ٢٥ درصدی قیمت برخی فرآورده‌های نفتی را رقم زده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شانا، وی عنوان کرد: این افزایش قیمت شامل فرآورده‌های اصلی (بنزین، نفت‌گاز، نفت کوره و نفت سفید) نمی‌شود و تنها درباره فرآورده‌های ویژه اعمال خواهد شد.

به گفته رئیس بررسی‌های اقتصادی و قیمت‌گذاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با کاهش نرخ جهانی نفت خام و فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های تولیدی دریافت‌ کننده خوراک از سال ٩٣ همچنان از ارز مبادله‌ای استفاده و محصولات خود را با نرخ آزاد در بازار عرضه می‌کردند.

تجلا اعلام کرد: این افزایش قیمت تاثیر جدی و قابل ملاحظه ای بر جامعه مصرف‌کننده داخلی (مردم) نخواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس به شفافیت معاملات می‌انجامد، گفت: با عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس رانت‌های ناشی از حاشیه سود (فاصله قیمت نرخ مبادله‌ای و آزاد) از میان می‌رود و در عمل عرضه و تقاضا قیمت بازار را مشخص خواهد کرد.

رئیس بررسی‌های اقتصادی و قیمت‌ گذاری شرکت پخش فرآورده ‌های نفتی ایران، با اشاره به این ‌که با شفاف ‌سازی معاملات و ایجاد فضای رقابتی به نظر می‌رسد حاشیه سود برخی شرکت‌ های تولیدی کم خواهد شد، افزود: استقبال خریداران در بورس نشاناز درستی تصمیم اخیر دارد و خرید و فروش در این چند روز به صورت رقابتی انجام شده است.

بر اساس مصوبه جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که به همه پالایشگاه‌های نفت خام کشور ابلاغ شده است، قیمت فروش همه فرآورده‌های نفتی ویژه به جای محاسبه با ارز مبادله‌ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی ایران در راستای تامین منافع شرکت‌های پالایشی با توجه به الزام قانونی موجود مبنی بر اعطای تخفیف ٥ درصد در فروش داخلی خوراک به صنایع، نیاز به سرمایه‌گذاری شرکت‌های پالایشی با هدف اجرای طرح‌ها و بهبود کیفیت فرآورده‌های تولیدی و به استناد ماده ٧١ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت صورت گرفته است.

افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی با استناد ماده ٧١ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی مصوب ١٣٨٠ به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اجازه داده است «به منظور حفظ و صیانت از سرمایه های ملی، قیمت فرآورده‌های نفتی به جز ( نفت گاز، نفت سفید، بنزین، نفت کوره، گاز مصرفی داخل کشور ) بر اساس قیمت‌های جهانی و با رعایت صرفه و صلاح کشور تعیین و به فروش رساند» بوده است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان زیرمجموعه این شرکت قیمت پایه بورس فرآورده‌های نفتی ویژه را متناسب با نرخ تسعیر ارز آزاد برای عرضه در داخل کشور محاسبه و جهت اجرا به شرکت‌ها و مدیریت‌های ذیربط اعلام کرده است، بنابراین اقدام صورت گرفته بر اساس وظایف قانونی شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران بوده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا