شرکت های پس انداز و وام مسکن پس از ۳۸ سال کار خود را آغاز کردند

شرکت های پس انداز و وام مسکن پس از ۳۸ سال کار خود را آغاز کردند

مدیرعامل بانک مسکن گفت: با توجه به شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی کشور پیشنهاد احیای موسسه های پس‌انداز و تسهیلات مسکن برای نهادسازی پولی را پس از ۳۸ سال به بانک مرکزی ارایه کرد.

 

به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، «محمدهاشم بت‌شکن» یادآوری کرد: پیشینه صندوق‌های پس‌انداز و وام مسکن در ایران به سال‌های پیش از انقلاب مربوط می شود. این مدل از تامین مالی بخش مسکن، در سال ۱۳۴۷ با عنوان «شرکت‌های پس‌انداز و وام مسکن» از سوی بانک رهنی و با کمک بانک مرکزی در آن دوره ایجاد شد. ساختار این موسسه های مالی ‌این‌گونه بود که با استفاده از پس‌اندازها و سپرده‌ها از سرمایه‌گذاران خصوصی، به اعطای وام مسکن می‌پرداخت.
وی اضافه کرد: عملکرد شرکت‌های پس‌انداز و وام مسکن پیش از انقلاب اسلامی، به‌گونه‌ای بود که آنها در مدت هشت سال فعالیت خود (تا سال ۱۳۵۶)، نزدیک به ۳۰ هزار میلیون ریال به میزان ۲.۷ برابر سرمایه خود، سپرده پس‌انداز جذب کردند.
بت شکن افزود: این شرکت‌ها توانستند نزدیک به ۶۰ هزار میلیون ریال و به عبارت دیگر پنج برابر سرمایه خود تسهیلات مسکن پرداخت کنند.
به گفته بت شکن، دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر موسسه های پس‌انداز و تسهیلات مسکن تدوین و ابلاغ شده و بر اساس این دستورالعمل، حداقل سرمایه لازم برای تاسیس و فعالیت موسسه پس‌انداز و وام مسکن در تهران ۵۰۰ میلیارد ریال و در سایر کلانشهرها و مرکز استان ها ۳۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است.
وی افزود: قبول سپرده سرمایه‌گذاری مدت دار و انتشار و فروش اوراق بهادار تا اعطای تسهیلات به اشخاص در قالب عقود اسلامی، چارچوب فعالیت‌های این مدل جدید و احیا شده موسسه های تامین مالی مسکن را دربرمی گیرد.
بت‌شکن، نقش بانک مسکن در این رویه جدید را «توسعه‌گری» ذکر کرد و گفت برای راه‌اندازی این موسسه ها در مناطق هدف سه عامل تعیین شده است: سرمایه‌گذاران علاقه مند به تاسیس، استعداد سپرده‌پذیری و ظرفیت اخذ تسهیلات برای خرید یا ساخت واحد مسکونی.
وی اضافه کرد: اجرای آزمایشی و تاسیس شرکت‌های پس‌انداز و تسهیلات مسکن در مرکز استان‌های تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز پیش بینی شده و راه‌اندازی یک موسسه برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ مقیاس منطقه مکران و همچنین یک موسسه به منظور احیای بافت‌های فرسوده از سوی بانک مسکن پیشنهاد شده است.
بت شکن گفت: تاکنون دو درخواست تاسیس این شرکت‌ها به بانک مسکن ارسال شده است که در مرحله رایزنی با بانک مرکزی قرار دارد.
به اعتقاد مدیرعامل بانک مسکن، مردم و شهروندان هر منطقه می‌توانند در قالب پذیره‌نویسی عمومی، سهامدار این شرکت‌ها باشند.
بت شکن گفت: برآوردهای نشان می دهد سالیانه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه واحد مسکونی مورد نیاز کشور است و آمار نیز گویای آن است که بخش مسکن، ۳۳ درصد سبد هزینه خانوار را در کشور دربرمی‌گیرد.
بت‌شکن گفت: سالیانه به طور متوسط ۲۵۰ هزار پروانه ساختمانی در کشور صادر می‌شود.
به گفته وی، بخش عرضه مسکن در ۱۰ سال گذشته تغییر کرد و با اجرای پروژه‌های مسکن مهر، مردم شاهد عرضه بالا اما بی‌کیفیت در بخش مسکن بودند.
مدیرعامل بانک مسکن افزود: دولت‌های نهم و دهم در طرح مسکن مهر، دهک‌های پایین را هدف گرفتند و در برخی کلانشهرها بویژه تهران عرضه ساختمان‌های لوکس و گرانقیمت مورد توجه سازندگان قرار گرفته بود و بنابراین، دهک‌های متوسط جامعه در سبد عرضه مسکن کمتر جایی داشتند.
وی اضافه کرد: دولت گذشته بر سقف ۲۰۰ میلیون ریالی تسهیلات مسکن اصرار داشت که این امر تقاضا در این بخش را با چالش روبرو کرد.
به گفته بت شکن، طرح راه‌اندازی شرکت‌های پس‌انداز و تسهیلات مسکن، مدل جدیدی است که دهک‌های متوسط جامعه را هدف گرفته و فروش اقساطی بلندمدت، کلید اصلی این طرح است.
شانزدهم شهریور ماه امسال دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر موسسه های پس‌انداز و تسهیلات مسکن مشتمل بر ۱۸ ماده و چهار تبصره به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.
وزیر راه و شهرسازی مهرماه امسال در سنندج اعلام کرد: میزان تسهیلات خرید مسکن برای افراد فاقد خانه در دولت تدبیر و امید به هفت برابر پیش از آن افزایش یافته است.
عباس آخوندی گفت: اکنون همه افراد می توانند با سپرده گذاری ۱۰۰ میلیون ریالی در بانک عامل تا سقف ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات هشت درصدی دریافت کنند.
آخوندی اضافه کرد: براساس این طرح یک خانواده می تواند با سپرده گذاری برای دو عضو خود تسهیلات دریافتی را تا سقف یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال افزایش دهد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا