مرکز آمار ایران برای سال 1394 اعلام کرد؛

ضریب نفوذ 77.9درصدی تلفن همراه در بین جمعیت بالای 6سال کشور

ضریب نفوذ 77.9درصدی تلفن همراه در بین جمعیت بالای 6سال کشور

تهران- ایرنا- مرکز آمار ایران ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور و دربین جمعیت 6 سال و بیشتر را برای پارسال 77.9 درصد اعلام کرد که این ضریب نفوذ برای نقاط شهری 80.5 درصد و برای نقاط روستایی 70.8 درصد بوده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، تلفن همراه یا گوشی همراه به وسیله ای گفته می شود که برای گفت و گو از راه ارتباط رادیویی در پهنه گسترده جغرافیایی یک کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
در تاریخچه تلفن همراه می خوانیم: فکر آزاد کردن تلفن از حالت ثابت و به ‌کارگیری آن در مکان‌های مختلف از دهه1960 در کشورهای اسکاندیناوی شکل گرفت.
براین اساس کشورهای سوئد، دانمارک و فنلاند از پیشگامان تلفن‌های خودرو در جهان بودند که در اواخر دهه1960 به بازار جهانی عرضه شد و در پی این موفقیت کشورهای اسکاندیناوی درصدد برآمدند این سیستم را تکمیل کنند. به‌ دلیل نیازمندی سایر کشورها به فناوری جدید و بسیار کارآمد، ازتلفن همراه در دنیا استقبال شد و در ظرف مدت کوتاهی این فناوری در سراسر جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
براساس آخرین آمار جهانی (در تاریخ اول سپتامبر 2015) تعداد مشترکان تلفن همراه 7٫2 میلیارد نفر برآورد شده که البته رقم واقعی افراد 4٫9 میلیارد نفر است زیرا بعضی افراد بیش از چند خط و اشتراک دارند.

**ورود تلفن همراه به ایران
طرح راه اندازی تلفن همراه در ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ناکام ماند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت پست و تلگراف وقت در سال 1367 اقدام به طراحی تلفن سیار کرد. با تجدیدنظر در این طرح، در سال1372 تجهیزات آن خریداری شد و در 19مرداد‌ ماه 1373 فاز اول این طرح با ظرفیت 10 هزار شماره‌ آغاز به‌کار کرد.
در حال حاضر سه اپراتور رسمی در کشور ارایه خدمات تلفن همراه را به مشترکان برعهده دارند.

**ضریب نفوذ
ضریب نفوذ تلفن همراه در یک کشور برابر با نسبت تعداد شماره های تلفن همراه فعال در آن کشور به جمعیت فعال آن کشور است.
مرکز آمار ایران اعلام کرده است از مجموع جمعیت کشور در سال گذشته 56.6 میلیون نفر کاربر تلفن همراه بوده اند که 56.4 میلیون نفر از آنان افراد 6 ساله و بیشتر بوده اند.
گزارش مرکز آمار ایران که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات تهیه شده است اضافه می کند که از این تعداد 42.8 میلیون نفر در نقاط شهری و13.6 میلیون نفر در نقاط روستایی ساکن بوده اند.
بر اساس این گزارش ، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور در سال 1394 و در بین افراد 6 ساله و بیشتر 77.9 درصد و برای نقاط شهری و روستایی به ترتیب80.5 درصد و 70.8 درصد بوده است.
« محمود واعظی » وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین روز سال 1394 و در مراسم افتتاح یک مرکز مخابراتی در تنگستان ضریب نفوذ تلفن همراه را در کشور بیش از 90 درصد عنوان کرده و افزوده بود: هم اکنون 80 میلیون نفر در کشور دارای تلفن همراه هستند.

** علت تفاوت میزان ضریب نفوذ از دیدگاه مرکز آمار و وزیر ارتباطات
«محمدرضا فرنقی زاد » سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در باره این تفاوت به خبرنگار ایرنا گفت: مرکز آمار ایران در آمارگیری تنها تعداد کاربران تلفن همراه را مد نظر قرارداده و تعداد سیم کارت های موجود درآمارها منعکس نشده است.
وی ادامه داد: وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات به آمار سیم کارت های فعال کشور استناد کرده که ممکن است خانواری دارای چندین سیم کارت فعال باشد که در آمار مرکز آمار این سیم کارت ها لحاظ نشده است.
فرنقی زاد خاطرنشان کرد: ممکن است افرادی در کشور باشند که حتی یک سیم کارت و گوشی تلفن همراه نداشته باشند و عده ای نیز چندین و چند سیم فعال و گوشی داشته باشند، ملاک آمار وزارت ارتباطات همین سیم کارت ها و گوشی های تلفن همراه فعال است که بر این اساس حتی ضریب نفوذ باید بیش از این باشد.
مرکزآمار ایران در ادامه گزارش خود آورده است: مقایسه اطلاعات سه دوره اخیر آمارگیری نشان می دهد که در سال1394 ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به سال های 1389 و 1392 در بین افراد 6 ساله و بیشتر به ترتیب 24 درصد و 10.7درصد بیشتر بوده است.
شاخص دسترسی به ارتباطات تلفن همراه تا پایان خرداد ماه امسال نشان می دهد در مجموع 938 میلیون و 475 هزار و 150 خط تلفن همراه تا مدت گفته شده در کشور واگذار شده است؛ اما در مجموع 77 میلیون و 774 هزار و 275 خط تلفن همراه دایر و فعال است.
براساس این آمار تا پایان سال گذشته 149 میلیون و 875 هزار و 366 سیمکارت تلفن همراه در کشور واگذار شده است.
ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور تا پایان سال گذشته 96.58 درصد بوده که اکنون به 97.59 درصد افزایش یافته است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا