در گفت و گو با ایرنا اعلام شد:

سرمایه گذاری 17 کشور خارجی در 124 طرح صنعتی در دولت یازدهم

سرمایه گذاری 17 کشور خارجی در 124 طرح صنعتی در دولت یازدهم

تهران- ایرنا- رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران درباره میزان سرمایه گذاری خارجی در این بخش گفت: در دولت یازدهم تاکنون 124 طرح و واحد صنعتی با حجم سرمایه گذاری 4.1 میلیارد دلار و پیش بینی اشتغال 17 هزار و 520 نفر به تصویب هیات سرمایه گذاری خارجی رسیده است.

علی یزدانی امروز(دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از مجموع 124 طرح و واحد صنعتی، 54 طرح راه اندازی و موفق به اخذ پروانه بهره برداری شده است و 70 طرح نیز در حال طی مراحل اجرایی است.
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: این طرح ها برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت و معدن از جمله خودرو، موتورسیکلت برقی، مترو، روغن موتور، کارخانه ماشین آلات کشاورزی، فولاد، طرح های آلومینیوم، مس و انرژی تصویب شده است.
وی افزود: این طرح ها با سرمایه گذاری شرکت هایی از کشورهای ایتالیا، اتریش، ‌فرانسه، آلمان، هلند، اوکراین، ایرلند، کره جنوبی، ژاپن، چین، هند، مالزی، امارات، افغانستان، عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه در ایران راه اندازی می شود.
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به سرمایه گذاری خارجی در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال 37 طرح با سرمایه گذاری خارجی بیش از 119 میلیون و 278 هزار دلار و اشتغال 2 هزار و 218 نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی اجرایی شده است.
معاون وزیر صنعت گفت: پس از تصویب برجام نیز در بخش صنعت و معدن برای تعداد 29 طرح /واحد با حجم سرمایه گذاری 2 میلیارد دلار و اشتغال 6 هزار و 909 نفر، موفق به اخذ مصوبه هیات سرمایه گذاری خارجی شده است.
وی در تشریح همکاری های بین المللی در حوزه سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران در بخش صنعت و معدن گفت: رویکرد سرمایه گذاری مشترک با الزام تولید رقابتی، صادرات حداقل 30 درصد از محصولات، انتقال فناوری و دانش فنی و ایجاد قابلیت توسعه محصول با سرمایه گذاری در واحدهای تحقیق و توسعه از جمله مهمترین الزامات وزارت صنعت در مذاکرات با سرمایه گذاران خارجی است.
وی افزود: «تدوین سیاست های موردنظر در جذب منابع خارجی و انجام فعالیت های مرتبط با آن»، «تدوین اولویت های سرمایه گذاری بر اساس برنامه راهبردی وزارت صنعت»، « شناسایی و بروز رسانی دوره های طرح ها، پروژه ها و فرصت های سرمایه گذاری خارجی»، «تدوین بسته های اطلاعاتی مورد نیاز سرمایه گذاران خارجی و ارایه آن از طریق ابزارهای مختلف» و «همکاری با نهادهای مرتبط برای ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری» مهمترین رویکردهای اجرایی وزارت صنعت برای افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی را شامل می شود.
یزدانی افزود: مراجعه به کشورهای هدف و مذاکره با شرکت های سرمایه گذار معتبر بین المللی یکی از رویکردهای جاری وزارت صنعت است که در دوران بعد از برجام، 62 هیات خارجی به سرپرستی وزیران و مقام های ارشد و791 مقام دولتی به همراه 2 هزار و پنج شرکت خصوصی به کشورهای هدف سفر کرده اند.
بر اساس آخرین آمارها، تا پایان تیرماه امسال 88 هزار و 352 واحد صنعتی پروانه بهره برداری دریافت کرده اند که از این تعداد، 37 هزار و 148 واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر است؛ به عبارتی، 46 درصد واحدهای صنعتی کشور در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی مستقرند.
از تعداد کل واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری، 80 هزار و 476 واحد، جزو صنایع کوچک است؛ این نسبت در داخل شهرک ها به گونه ای که از 37 هزار و 148 واحد صنعتی، 34 هزار و 952 واحد جزو صنایع کوچک است. صنایع کوچک به صنایعی گفته می شود که با اشتغال کمتر از 50 نفر در پروانه بهره برداری فعالیت می کند.
چهار هزار و 362 واحد از کل واحدهای صنعتی کشور نیز متوسط هستند که یک هزار و 729 واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقرند و سه هزار و 514 واحد بالای 100 نفر اشتغال وجود دارد که 902 واحد از آنها در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.
اقتصام**9189** 2023** خبرنگار: اسماعیل داودی** انتشاردهنده: لطیف نکوئی
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا