نرخ گذاری فرآورده‌های نفتی تابعی از افزایش قیمت جهانی است

نرخ گذاری فرآورده‌های نفتی تابعی از افزایش قیمت جهانی است

قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی براساس افزایش قیمت جهانی و براساس موسسه‎های معتبر مانند پلتس (Platts) و غیره است.

 

محمدرضا مظلومی، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به افزایش قیمت جهانی فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به افزایش ٩ درصدی ناشی از نرخ تسعیر ارز (تغییر مبنا از مبادلاتی به ارز آزاد) و افزایش حدود ١٥ تا ١٦ درصدی قیمت جهانی، در مجموع نرخ فرآورده‌های نفتی با افزایشی حدود ٢٥ درصد روبرو شده است.
وی، درباره عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس گفت: عرضه فرآورده‌های نفتی با قیمت پایه در بورس سبب تعادل میان عرضه و تقاضا و شفاف‌سازی معاملات می شود.
مظلومی با اشاره به این‌که تاکنون فرآورده‌های نفتی برای صادرات با نرخ تسعیر ارز آزاد عرضه می‌شد و خریداران داخلی از ارز مبادلاتی استفاده می‌کردند، گفت: با توجه به این‌که دیگر شرکت‌های تولیدی از جمله پتروشیمی‌ها از مدت‌ها پیش مبنای نرخ‌گذاری را با نرخ آزاد محاسبه می‌کردند، بنابراین بر اساس مصوبه اخیر شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از این پس فرآورده های نفتی به قیمت روز و با نرخ آزاد در بورس عرضه خواهد شد.
وی ادامه داد: نرخ اعلام شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بورس نرخ پایه عرضه است.
به اعتقاد مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس و شفاف‌سازی معاملات همه خریداران از فرصت یکسان بهره‌مند خواهند شد.
وی، با اشاره به این‌که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران شفاف‌ترین سازوکار فروش و صادرات فرآورده‌های نفتی را دارد، گفت: اگر قیمت‌های اعلام شده در بورس سبب رونق و افزایش معاملات نشود و کار ساز نباشد، امکان تعدیل قیمت‌ها وجود دارد.

 

برای بزرگنمایی بر روی تصویر بالا کلیک کنید

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا