توسط مدیرمطالعات اقتصادی و سنجش:

کارکردهای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا تشریح شد

کارکردهای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا تشریح شد

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش بورس کالا عرضه محصولات کشاورزی در این بورس را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، جواد فلاح اظهار داشت: وقتی معاملات آتی محصولات کشاورزی در بورس رونق گیرد، کشاورزان می‌توانند با مشاهده قیمت سررسید اقدام به تولید کنند و در کنار آن سیاستگذاران نیز براساس اطلاعات به دست آمده از حجم تولید می‌توانند برنامه‌ریزی‌های مورد نظر اقتصادی را انجام دهند.

وی افزود: مشکلاتی مانند تولید مازاد در شرایط فعلی بازار ناشی از همین عدم برنامه ریزی‌هاست که با عرضه مازاد محصولات کشاورزی در بورس کالا می‌توان این مشکلات را حل کرد. سپردن همه امور خرید محصولات کشاورزی به بخش خصوصی نیز مناسب نیست. به طوری که آمریکا نیز در مواقعی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی اقدام می‌کند.

فلاح درباره کارکردهای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: این امر منجر به تسهیل کشف نرخ در بازار محصولات کشاورزی می‌شود.در حال حاضر کشف نرخ به صورت منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور حاصل می‌شود این امر زمینه ورود دلالان به بازار مصرف را فراهم می‌کند که از طریق عرضه محصولات کشاروزی در بورس می‌توان این واسطه‌ها را حذف کرد.

وی ادامه داد: نظام تامین مالی کشور در حال حاضر بانک محور است اما باید گفت بانکهای کشور در شرایط فعلی با تنگناهای مالی خود مواجهند و نظام مالی بانکی نمی‌تواند تامین مالی لازم را انجام دهد اما بازار سرمایه هنوز جایگاه و ظرفیت خالی دارد و می‌توان از ظرفیت‌های آن برای بخش کشاورزی بهره گرفت.

فلاح اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم از ظرفیت‌های بازار سرمایه در بخش کشاورزی استفاده کنیم می‌توان کمک مناسبی به کشاورزان داشت و در کنار آن سرمایه‌های موجود را نیز فعال کرد. 

وی در خصوص معامله سلف محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: در این معاملات کل پول به تولیدکننده (کشاورز) در ابتدا پرداخت می‌شود تا براساس آن بتواند به امر تولید بپردازد که این امر شرایط مدیریت ریسک قیمت را نیز برای کشاورزان فراهم می‌کند.

فلاح اضافه کرد: عرضه محصولات کشاورزی به صورت سلف برای خریداران نیز مزیتهای مناسبی دارد به طوری که با تامین مالی تولید می‌توانند محصولات خود را به قیمت پایین‌‌تری خریداری کرده و سود خواب پول خود را بر روی قیمت کالا می‌آورند. براساس قوانین شرعی تا زمان سررسید امکان معاملات سلف وجود ندارد که این موضوع در برخی کشورهای اسلامی مانند مالزی و بحرین با ارائه راهکارهایی برطرف شده است.

وی گفت: برای اجرای طرح پیش نویس سپرده کالایی و تبدیل آن به قانون نیازمند مساعدت مجلس و دولت هستیم. براین اساس با دریافت قبض انبار کالا برای خریدار، وی می‌تواند مطمئن از دریافت کالای خریداری شده در روزهای آتی باشد و کیفیت عرضه محصول در زمان سررسید تضمین می‌شود.

فلاح در خصوص مزیت‌های قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی گفت: در این شرایط کشاورزان محصول خود را در زمان کمتری به فروش می‌رسانند و مابه‌التفاوت قیمت تضمینی با بازار توسط دولت پرداخت می‌شود.براین اساس محصولات کشاورزان به انبارهای تحت نظارت بورس کالای ایران برده می‌شود و فروش آنها در بوس کالا نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا